UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

دبیرکل سازمان ملل خواستار حل مسئله اردوگاه اشرف شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار حل مسئله اردوگاه اشرف شد

 

دبیر کل سازمان ملل روز سه‌شنبه از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل درخواست کرد تا تلاش‌هایشان برای برطرف کردن مشکلات ساکنان اردوگاه اشرف را افزایش داده و این مسئله را به نحوی مطلوب حل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان‌گی‌مون در گزارش خود که روز سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت در مورد عراق مطرح شد، از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل درخواست کرد نهایت تلاش خود را بکنند تا مسئله اردوگاه اشرف به نحوی حل شود که هم حق حاکمیت عراق محفوظ بماند و هم قوانین بین‌المللی حقوق بشر رعایت شوند.

وی از اعضای سازمان ملل خواست تا در صورت توافق دولت عراق و ساکنان اردوگاه اشرف بر سر هر گونه راه حل و تمهیدی، با حمایت خود، حل مسئله اردوگاه اشرف را تسریع کنند.

اردوگاه اشرف که محل اسکان حدود سه هزار و ۴۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق است، روز ۱۹ فروردین مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفت که به گفته سازمان ملل در اثر درگیری‌های شدید میان ساکنان این اردوگاه و نیروهای عراقی، ۳۴ تن جان خود را از دست دادند.

از آن زمان تاکنون وضعیت ساکنان این اردوگاه باعث نگرانی‌هایی در میان گروه‌های حقوق بشری شده است.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته در بیانیه‌ای ضمن درخواست از عراق برای پایان دادن به «آزار و اذیت» ساکنان اردوگاه اشرف اعلام کرده بود که ساکنان اشرف قادر به خرید نیاز‌های ابتدایی دارویی خود نیستند و اجازه ندارند برای مداوا از اردوگاه خارج شوند.

این در حالی است که حامد البیاتی، سفیر عراق در سازمان ملل، روز سه‌شنبه تأکید کرد که کشورش به نمایندگان سازمان ملل و نیروهای آمریکایی اجازه داده است که برای تحویل غذا و دارو وارد اردوگاه شوند.

علی‌رغم این اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در گزارش خود، در همین زمینه از مقامات عراقی خواست تا از استفاده از زور علیه ساکنان اردوگاه خودداری کرده و از دستیابی ساکنان آن به کالا و خدمات اطمینان حاصل کنند.

بان گی‌مون همچنین خاطرنشان کرد که تحقیقات در مورد واقعه فروردین‌ماه کمپ اشرف «همچنان معوق» است.

با این‌ حال حامد البیاتی روز سه‌شنبه گفت که کشورش موافق آغاز تحقیقات در مورد درگیری‌های اشرف است و در عین حال تأکید کرد که درگیری‌ها زمانی در اردوگاه اشرف آغاز شد که ساکنان این اردوگاه با نارنجک و چاقو به سمت نیروهای عراقی که قصد به دست گرفتن کنترل بخشی از اردوگاه را داشتند حمله‌ور شدند.

وی افزود که عراق مسئله اسکان دادن به ساکنان اردوگاه و ضمانت حقوق بشر آن‌ها را در برنامه خود دارد، اما توضیح بیشتری در این مورد نداد.

حامد البیاتی تأکید کرد که سازمان مجاهدین خلق «اردوگاه اشرف را یک سرزمین آزاد، مقدس و متعلق به خود می‌دانند و حاضر به ترک آن نیستند»، که به گفته وی این مسئله به حق حاکمیت عراق لطمه وارد می‌کند و خوشایند بغداد نیست.

پیشتر آمریکا به سازمان مجاهدین خلق که نامشان از سوی ایالات متحده در فهرست گروهک‌های تروریستی قرار دارد پیشنهاد داده بود که ساکنان این اردوگاه به انتخاب دولت عراق، به مکان دیگری منتقل شوند.

این پیشنهاد از سوی مریم رجوی، رهبر «شورای ملی مقاومت ایران»، رد شد و وی تأکید کرد که این اقدام منجر به «کشتار» خواهد شد.

سازمان مجاهدین خلق حدود ۱۲ سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شد.

به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند، اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت عراق سال ۲۰۰۹ مسئولیت اردوگاه اشرف را برعهده گرفت.

[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: