UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

درگیری در دمشق و فرار نظامیان سوری ادامه دارد

درگیری در دمشق و فرار نظامیان سوری ادامه دارد

درگیری‌ها در پایتخت سوریه و حومه آن ادامه دارد و تلاش نیروهای دولتی برای بازپس‌گیری مناطقی که در اشغال مخالفان است ناکام مانده. طی یک روز هزاران نظامی و شهروند عادی سوری به لبنان و ترکیه مهاجرت کرده‌اند.

ارتش سوریه از روز پنج‌شنبه (۲۹ تیر/ ۱۹ ژوئیه) حمله‌ی گسترده‌ای را برای باز پس‌گیری مناطق اشغال شده در حومه دمشق آغاز کرد که در روز جمعه نیز ادامه یافت. مطابق گزارش‌های دریافتی از دمشق این عملیات در بسیاری از محله‌ها ناکام مانده و درگیری حتا به مرکز شهر نیز کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان حکومت بشار اسد به میزان زیادی کنترل اوضاع را از دست داده است و مدام بر شمار نظامیان ترک خدمت کرده افزوده می‌شود.

افزایش چشمگیر نظامیان جدا شده از ارتش

مخالفان بشار اسد می‌گویند روز جمعه موفق به تسخیر سه پاسگاه در مرز ترکیه شده‌اند. در روزهای گذشته مناطق مرزی میان سوریه با لبنان و ترکیه شاهد درگیری‌ها پراکنده و موج کم‌سابقه‌ای از مهاجرت شهروندان سوری بوده‌اند. مقام‌های محلی لبنان روز جمعه، ۳۰ تیر گفته‌اند طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۸ هزار پناهجوی سوری را ثبت نام کرده‌اند.

در همین روز یک ژنرال عالی‌رتبه همراه با ۲۰ افسر ارتش سوریه به ترکیه پناهنده شده‌اند. رسانه‌های ترکیه می‌گویند، شمار ژنرال‌های سوری که تا کنون از این کشور تقاضای پناهندگی کرده‌اند به ۲۲ نفر رسیده است. از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه ۴۳ هزار شهروند سوری وارد ترکیه شده‌اند.

در میان پناهجویان سوری تعداد زیادی نظامی نیز حضور دارند. خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد، منابع نزدیک به مخالفان برآورد می‌کنند تا کنون یک سوم نظامیان سوری ترک خدمت کرده‌اند و بسیاری از آنها به “ارتش آزاد سوریه” پیوسته‌اند.

مرحله تازه‌ای از عملیات مخالفان اسد

ناظران روز پنج‌شنبه (۲۹ تیر) را خونین‌ترین روز جنبش اعتراضی علیه حکومت بشار اسد که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد می‌دانند. به گفته‌ی منابع حقوق بشری شمار قربانیان درگیری‌های روز پنج‌شنبه به ۳۱۰ نفر می‌رسد. تعداد کشته شدگان در روز جمعه نیز تا ساعت‌های اول بعد از ظهر بیش از صد نفر گزارش شده است.

“ارتش آزاد سوریه” هفته‌ی گذشته اعلام کرد عملیات “آزاد سازی دمشق” را با حمله به هدف‌هایی در محله‌های مختلف پایتخت آغاز کرده است. ناآرامی‌های پایتخت با حمله‌ی روز چهارشنبه شبه‌نظامیان به ساختمان دبیرخانه شورای امنیت ملی سوریه وارد مرحله‌ی تازه‌ای شد. در این حمله چند مقام ارشد دولتی از جمله وزیر دفاع سوریه کشته شدند. به گزارش رسانه‌های محلی هشام بختیار رئیس سازمان امنیت ملی سوریه نیز که در این حادثه مجروح شده بود در بیمارستان درگذشته است.

«ارتش سوریه در آستانه فروپاشی»

مخالفان بشار اسد می‌گویند با توجه به ادامه درگیری‌ها در دمشق، به ویژه حمله به مراکز مهم دولتی و امنیتی پایتخت، ارتش سوریه در حال فروپاشی است. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد، عصر پنج‌شنبه نیز گروهی از شبه‌نظامیان به مقر مرکزی پلیس پایتخت حمله کردند و پس از جمع‌آوری سلاح‌ها و تجهیزات این مرکز، ساختمان را به آتش کشیدند.

در روزهای گذشته شایعات مختلفی نیز در مورد خروج بشار اسد از دمشق و آمادگی او برای کناره‌گیری از قدرت منتشر شد که از سوی مقام‌های دولتی تکذیب شده است.

گمانه‌زنی در مورد کناره‌گیری اسد با سخنان سفیر روسیه در پاریس بیش از پیش تقویت شد. آلکساندر اورلف در گفتگو با رادیو فرانسه گفته بود، بشار اسد به بی‌چشم‌انداز بودن موقعیتش واقف است و “پذیرفته از قدرت کنار برود.” چنین گمانه‌زنی‌هایی روز جمعه، ۳۰ تیر از سوی وزارت اطلاعات سوریه بی‌اساس خوانده شد.

آغاز حمله نهایی و تعیین‌کننده

یکی از فرماندهان گروهی از رزمندگان که در استان حمص مستقر است به اشپیگل آنلاین گفته، ما تا کنون بیشتر به دفاع از خود می‌پرداختیم اما اکنون تاکتیک خود را تغییر داده‌ایم و به عملیات تهاجمی رو آورده‌ایم. شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد از مدتها پیش اعلام کرده بودند که به زودی “ساعت صفر” فرا می‌رسد و مبارزه نهایی برای سرنگونی حکومت اسد آغاز می‌شود.

زمان این تغییر تاکتیک آغاز ماه رمضان (۲۰ ژوئیه/ ۳۰ تیر) اعلام شده است. مخالفان می‌گویند در این ماه دوران خاندان اسد که بیش از چهار دهه بر سوریه حکومت کردند به پایان می‌رسد. حافظ اسد از سال ۱۹۷۱ میلادی نزدیک به سی سال به عنوان “رئیس جمهور منتخب” بر سوریه حکومت کرد. پس از مرگ حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ پسرش بشار جانشین او شد.

همزمان با این تحولات شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک با اتفاق آرا به تمدید سی روزه‌ی ماموریت ناظران صلح این نهاد در سوریه رای مثبت دادند. یک روز پیشتر قطعنامه‌ی پیشنهادی پنج کشور غربی که هدف آن افزایش فشار بر اسد برای توقف کشتار مخالفان عنوان شده به دلیل مخالفت روسیه و چین به تصویب شورای امنیت نرسید.

[دویچه وله]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: