UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

در افغانستان چی می گذرد؟

در افغانستان چی می گذرد؟

در حالی که افغانستان روزهای خونینی را پشت سر می گذارد، نگرانی‌ها از هر چه بیشتر وخیم شدن اوضاع در آن کشور شدت می‌یابد. تلفات نظامی و غیر نظامی در افغانستان در دو هفته آخر شکننده گی امنیت نیم بند این کشور را به خوبی به نمایش گذاشت. اهمیت این نگرانی ها در این است که بر اساس اظهارات مقامات امریکایی قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ نیروهای آیساف (نیروهای کمک به صلح در افغانستان تحت رهبری امریکا) افغانستان را ترک کنند. گفته می شود در صورتی که ارتش و پولیس افغانستان تا زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان قادر به مهار اوضاع نگردند، طالبان یک بار دیگر بر اوضاع مسلط خواهند گشت و این کشور یکبار دیگر به دامان جنگ های خونین داخلی و فرقه ای خواهد افتید.

کشتار در نیمروز:  کشتار مردم بیگناه در شهر نیمروز در چهاردهم اگست سال روان توسط مهاجمان انتحاری که به گفته مقامات امنیتی افغانستان از ایران آمده بودند، یکی از خونین ترین حملات انتحاری در ماه اخیر خوانده شده است. این حملات باعث کشته شدن دست کم ۳۶ غیر نظامی و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن دیگر گشت، شهر تاریخی نیمروز در جنوب غرب افغانستان و در همسایگی با ایران قرار دارد. در بیانیه ای که از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان در این ارتباط به نشر رسیده بود، آمده است: ” عملیاتی علیه یک گروه تروریستی و انتحاری که قصد انجام حملات زنجیره‌ای را در روز استقلال کشور در شهر زرنج داشتند، صورت گرفت. در نتیجه این عملیات دو تن از آنها به شمول سازمانده این گروه به نام ملا ستار و عبدالله، اتباع ایرانی کشته و سه تن دیگر به نام های احمد رودینی، اهل سرخس در نزدیکی مشهد، عابد جهان‌دیده، اهل سراوان در سیستان و بلوچستان ایران و عبدالغفور براهوی، اهل زابل ایران، همراه با یک تعداد ریموت کنترل (کنترل از راه دور)، وسایل انفجاری و ۱۸ جلد پاسپورت دستگیر شدند.” یک مقام ارشد اداره امنیت ملی افغانستان نیز گفت که “این افراد آموزش‌های نظامی را در ایران فرا گرفته‌اند.” با این حال، او درباره ارتباط احتمالی این افراد با دولت ایران گفت که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.
انتشار این خبر سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان را به واکنش واداشت و رامین مهمانپرست سخنگوی آن سفارت طی سخنانی این ادعا را رد کرد و گفت که ایران و افغانستان حدود هزار کیلومتر مرز زمینی دارند و “تردد غیرقانونی اتباع ایران و افغان در طول این مرز همواره موجب نگرانی دو کشور بوده است.” مهمانپرست اضافه کرد: “سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان آمادگی دارد ضمن ملاقات با افراد گفته شده و تعیین هویت آنان، در مورد انگیزه‌های ورود غیرقانونی ایشان به افغانستان بررسی‌های لازم را انجام دهد.”
بار اول نیست که مقامات امنیتی افغانستان و امریکا دست جمهوری اسلامی ایران در حوادث خونین افغانستان را دخیل می دانند. چندی پیش خبری به نشر رسید مبنی بر اینکه دولت ایران برای طالبان اجازه داده است تا دفتری در آن کشور بگشایند. مقامات ناتو نیز بارها اعلام کرده اند که دولت ایران به طالبان پول و اسلحه می دهد. برخی از آگاهان امور به این عقیده اند که ممکن است دولت جمهوری اسلامی ایران برای آوردن فشار بر امریکا به چنین تحرکاتی در افغانستان دست بزند. این در حالی است که ایران همواره اظهار داشته است از دولت افغانستان به رهبری حامد کرزی حمایت می کند.

حملات خودی: حملات سربازان و منسوبین پولیس افغان بر سربازان خارجی مستقر در افغانستان که به نام حملات خودی موسوم گشته است، در این اواخر شدت بیشتری کسب کرده است. تکرار و گسترش این حملات تا حدی بوده است که جنرال مارتین دمپسی رییس ارکان/ستاد مشترک ارتش امریکا به کابل سفر کرد تا در دیدار با مقام های ناتو حملات اخیر نیروهای افغانستان به سربازان ناتو و امریکا را به بررسی بگیرد.

یکشنبه گذشته بیستم آگوست/اوت، یک فرد مسلح که اونیفورم پلیس افغانستان را به تن داشت یک سرباز ناتو را به ضرب گلوله کشت. بنا به گزارش بخش فارسی بی بی سی ” در دو هفته گذشته حدود ده تن و در شش ماه گذشته حدود ۲۶ تن از نیروهای ناتو در افغانستان توسط افرادی که اونیفورم ارتش و یا پلیس افغانستان را بر تن داشتند، کشته شده اند.

جدی ترین مورد از چنین حملاتی اوایل امسال و هنگامی روی داد که یک سرباز ارتش افغانستان به نام عبدالصبور، پنج سرباز فرانسوی را در شمال شرق کابل کشت.

عبدالصبور هنگامی به سربازان فرانسوی حمله کرد که نیروهای افغان که عبدالصبور نیز جزء آنها بود، برای انجام عملیاتی علیه یک گروه شورشی در شمال شرق کابل آماده می شدند.

عبدالصبور قبل از آنکه موفق به فرار شود، از سوی نیروهای افغان بازداشت شد و در حال حاضر در زندان است.

هفته گذشته یک دادگاه نظامی در افغانستان عبدالصبور را به اعدام محکوم کرد، اما وکیل مدافع او می گوید عبدالصبور مبتلا به بیماری روانی است و به همین سبب خواهان تجدید نظر در این حکم شده است.

این حمله سبب شد که فرانسه اعلام کند نیروهای خود را یک سال زودتر از زمانی که قبلا اعلام شده است، از افغانستان خارج خواهد کرد.

در یک مورد دیگر نیز دو افسر ناتو در داخل محوطه وزارت داخله/ کشور افغانستان به ضرب گلوله یک پلیس افغانستان کشته شدند.

پس از سال ۲۰۱۴ شماری از نیروهای ناتو به عنوان آموزگار در افغانستان باقی خواهند ماند تا به روند آموزش ارتش و پلیس افغانستان کمک کنند.

اما در مواردی دیده شده است که آموزگاران خارجی در افغانستان از سوی افرادی که به عنوان پلیس و یا سرباز ارتش استخدام شده اند، کشته شده اند.”

ملا عمر رهبر طالبان در بیانیه ای که به مناسبت عید رمضان انتشار داد راه اندازی چنین حملات را به افراد نفوذی طالبان در ارتش و پولیس نسبت داد و از همه افراد پولیس و ارتش افغانستان خواست تا نظامیان خارجی را به قتل برسانند. چنانکه دیده می شود افزایش چنین حملات به سختی فضای اعتماد بین نیروهای خارجی و افغان ها را خدشه دار نموده است. این بی اعتمادی تا جایی پیش رفته است که امریکا به سربازان خود دستور داده است تا “در همه حال مسلح باشند”.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: