UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

در محکومیت حملات تروریستی ادبی

در محکومیت حملات تروریستی ادبی

روزی روح شاملو خواهد آمد و یقه‌ی شما را خواهد گرفت و به شما خواهد گفت:

سلاخی سخت می‌درید

دهن قناری کوچکی را سرویس کرده بود.

 

از زمان برگزاری اولین دوره‌ی جایزه ادبی شاملو چهار دوره می‌گذرد و هر دوره با نقدهای تندی راجع به چگونگی داوری‌ها و ابهامات آن مواجه هستیم که از قضا تاثیری نداشته و متأسفانه گویا امسال نیز این رخداد بی‌شباهت به حملات تروریستی نیست.

این حملات تروریستی ادبی از کجا و توسط چه کسانی هدایت می‌شوند‌؟

پروین سلاجقه یکی از داوران نهایی دوره‌ی اول جایزه شاملو صریحاً به مسائل پرده در هیات داوران و حضور تزئینی برخی از عوامل و داوران صرفاً برای کسب آرای بیشتر به سمت مد نظر مسئولین این جایزه اشاره کردند. ایشان اذعان کردند که با رأی نهایی یک داور نامرئی و غایب که از ابتدا تا پایان روز آخر داوری هویت ایشان بر وی و دیگر داوران مشخص و معلوم نگردید، اثر نهایی انتخاب گردیده و نه با رأی گروه داوران یا اجماع اکثریت داوران (‌نقل قول از مصاحبه پروین سلاجقه).

و همین عدم شفافیت سازی و روابط پشت پرده و نه کارشناسی صحیح آثار ، منجر به استعفای شاپور جورکش شاعر و منتقد در همان دوره ی اول این جایزه گردید که از قرار معلوم استعفای ایشان توسط برگزار کنندگان و مسئولین دست اندر کار این جایزه تا روز آخر از رسانه ها و علاقه مندان پنهان ماند .

  • دکتر ضیاء موحد به عنوان شاعر و نظریه‌پرداز از سطح پایین کیفیت شعر‌های نهایی و برگزیده انتقاد داشتند که باز خانم سلاجقه در این خصوص گفتند (از همان دور نخست آثاری به مراتب قوی‌تر بود‌) که طبق اظهارات ایشان (عوامل پشت پرده تلاش کردند تا این شاعران در انزوا بمانند و به نوعی محفل‌سازی و محفل‌بازی کردند).

هم‌چنین شاپور جورکش بعد از دو سال کشیدن مصائب دست به قلم برد و گفت‌: (‌اگر قرار بود برای جامعه ادبی ذهنیتی، منفی برای نام شاملو بتراشیم راهی که از طریق این جایزه طی شد جواب می دهد).

آقای جورکش با غم می گوید: (ما آلت دست شدیم).

همچنین از سخنان آقای شمس آقا‌جانی اندر حکایت جایزه ادبی شاملو بی‌تاویل می‌توان به این نتیجه رسید که گزینش‌ها مهندسی شده و دیکته شده از جایی صورت گرفته‌اند.

ایشان می‌نویسد‌: از همان دور اول به عمد برخی کتب از گردونه خارج شدند تا در معرض و دسترس داوران نهایی قرار نگیرند  اتفاقی که در دوره‌های دیگر هم رخ داد و به رویه‌ی خسارت‌بار تبدیل شد.

شواهد حاکی از آن است که گویا داوران پیش از داوری دچار مسمومیت می‌شوند و طبق همین شواهد اگر خود شاملو هم شرکت بکند در همان دور نخست کنار گذاشته می‌شود.

تنها دست آورد این جایزه و جوایزی از این دست صرفاً معرفی تخم بادمجان به جای خاویار است به علاقه‌مندان ادبیات‌.

پیشنهاد برای مرحله نهایی دوره‌ی چهارم و دیگر ادوار جایزه شعر شاملو در آینده‌:

داوران نهایی (البته اگر خود را تزئینی و آلت دست نمی‌دانند) از بنیاد شاملو و دست‌اندرکاران بخواهند آثار رسیده که اسامی آنها در صفحه جایزه ادبی شاملو درج شده را جهت بازبینی مجدد در اختیار آنها قرار دهند.

۷ مهرماه ۱۳۹۷

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: