UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

در محکومیت یک اعدام گزینشی

در محکومیت یک اعدام گزینشی

شهرگان: کارزار لغو گام به گام اعدام – لگام طی نامه‌ای اعدام مه‌آفرید امیرخسروی را محکوم کرد.

متن این نامه را به نقل از صفحه فیسبوک این نهاد حقوق بشری می‌خوانید:

مرور سرگذشت زندگی اقتصادی مه‌آفرید امیرخسروی، که در تاریخ سه خرداد ۱۳۹۳ به اتهام فساد و سوءاستفادهٔ ۳۰۰۰ میلیارد تومانی اعدام شد، نشان می‌دهد که او نه پایه گذار فساد اداری-مالی، نه چهرهٔ منحصر به فرد این عرصه، نه بی پشتیبان و نه البته صرفاً قربانی شرایط فساد‌آمیز بوده است. او عضوی از مجموعهٔ فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی جرم‌خیزی بود که طی سالیان دراز ادامه داشته و گسترش یافته است. از زمان دستگیری تا زمان اعدام او، هیچ نشانی هم از بهبود اوضاع به چشم نمی‌خورد، بلکه برعکس این مصیبت اجتماعی مهلک ادامه دارد و فقط گاه به گاه آن‌هم در نتیجهٔ برخوردهای متقابل گروه‌های قدرت، فسادهای بزرگ‌تر، پیچیده تر و اسرار‌آمیزتری رو می‌شوند.

560235_608030345889335_1579733302_n

با وجود اعلام آمادگی و سختگیری‌های متعدد قضایی و اجرای برخی مجازات‌های اعدام و حبس‌های سنگین برای جرائم مالی-اداری، هر دم ماجرای رسوایی بزرگ دیگری از پردهٔ استتار و مصلحت بیرون میزند و خشم و ناامیدی مردم را موجب می‌شود، اما باز واقعیت، پرده پوشی و چهرهٔ کنشگران اصلی عرصهٔ فساد و ویژه خواری، با وجود نشانه‌ها یا حدس و گمان‌ها، از منظر عموم دور می‌شود. این ماجراها نیز پس از مدت کوتاهی فروکش می‌کنند و ندرتاً چهره‌هایی از آن میان برگزیده می‌شوند و عادلانه یا ناعادلانه کیفر می‌بینند، بی آن که لحظه‌ای هم خنده از روی لبان فاتحان منابع مردم محو شود. همهٔ ما سابقهٔ این روند و ماجراهایی را که مایل نیستیم آن‌ها را در اینجا بازگو کنیم، می‌شناسیم. از آنجا که اجازهٔ بررسی عمیق و پیگیر کارشناسانهٔ ساختار فساد و چاره‌جویی اساسی برای آن وجود ندارد، این فسادها دامن گستر می‌شوند. کمتر کسی است که انتظار داشته باشد مجازات‌های اعمال شدهٔ گزینشی، و از جمله این آخرین مجازاتِ اعدام یکی از چهره‌های شاخص شبکهٔ فعالیت‌های اقتصادی آمیخته با خلاف و کژروی، بتواند باعث مهار جدی، همه جانبه و اساسی فساد شود.

ما البته می دانیم که ثروت اندوزی‌های نجومی در این سرزمین که فقر و محرومیت و بی‌عدالتی در آن جان سختی می‌کنند، هرگز بری از فساد و زد و بند و ارتشا نبوده است. ما این را نیز می دانیم که در هر مورد آشکار شده از چندین مورد پنهان ماندهٔ فساد و سوءاستفاده و اختلاس، اشخاص و مؤسسات دست اندر کار اصلی، مصونیت می‌یابند و باعث بقای ساختار فسادآمیز و گسترش ناداری و نابرخورداری های مردم می‌شوند. ما همچنین واقفیم که باید با فساد در جامعه ما برخورد ریشه‌ای شود. مجازات‌های بکار گرفته شدهٔ اعدام در این عرصه نه در پیشگیری جرم موثرند، نه ریشهٔ آن را می‌خشکانند، نه منصفانه‌اند و نا با همین قوانین موجود سازگارند.

ما فعالان لغو گام به گام مجازات اعدام (لگام)، در اینجا وارد ماهیت پروندهٔ مه‌آفرید امیرخسروی و متهمان دیگر این پرونده نمی‌شویم. اما ما این حق شهروندی برای اظهارنظر را داریم که بگوییم براساس واقعیت‌ها و دلایل مطرح شده، این متهم از همکاری شبکه‌ای گسترده تر از آنچه در محضر دادگاه مطرح شده است، برخوردار بوده است و خود او نیز از افراد و مؤسسات پشتیبان و همکار خود نام برده است، که البته خیلی‌هاشان مصون مانده‌اند.

توجه داشته باشیم که بنا به آنچه اعلام شده است، مه‌آفرید امیرخسروی در تمام مراحل بازپرسی و محاکمه که تقریباً غیرعلنی بود، از فعالیت‌های اقتصادی، دارودسته‌های مالی، اسناد و دارایی‌ها و بدهی‌های خود پرده برداشته بود، اما آن‌ها را سازگار با هنجارهای رایج و متعارف کسب و کار در مقیاسی که داشته است و امری ناگزیر دانسته بود. همچنین بنا به نظر اعلام شده، او دارایی کافی برای تسویهٔ تمام بدهی‌های خود داشته و آن‌ها را در اختیار قرار داده بود. بنا به نظر حقوق دانان و وکلای پرونده نیز، براساس موازین قانونی نمی‌بایست چنین فردی با مجازات اعدام روبرو می‌شد. اما به عوض افشای حقیقت و اجرای مجازات عادلانه، این متهمِ لب به سخن گشوده از میان برداشته شد.

ما فعالان لغو مجازات اعدام با محکوم کردن هر نوع فعالیت مفسدانه و مجرمانه و سوءاستفاده و دست اندازی به منابع ملی و مردمی، در هر شکل و لباس، و با محکوم کردن روش‌های تبعیض آمیز، گزینشی و فراقانونی که مفسدان واقعی را پشت پردهٔ استتار و فراموشی می‌برد و دور تازه‌ای از فرصت طلبی و ابتکار را در عرصه‌های فساد می‌گشاید، مجازات اعدام مه آفرید امیرخسروی و اساساً مجازات اعدام را نادرست، بی ثمر و خلاف حقوق انسانی میدانیم و معتقدیم باید ریشه‌های اجتماعی فساد معدوم شود.

کارزار لغو گام به گام اعدام – لگام:

بابک احمدی، سیمین بهبهانی، جعفر پناهی، علیرضا جباری، فریبرز رئیس دانا، نسرین ستوده، اصغر فرهادی، نرگس محمدی، فریده مرادخانی، اسماعیل مفتی زاده، محمد ملکی، محمد نوری زاد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: