UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

دوبرابر شدن ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال ایران در یک دوره سه ساله

دوبرابر شدن ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال ایران در یک دوره سه ساله

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان از دو برابر شدن شمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال در ایران در یک دوره زمانی سه ساله خبر داده و گفت که در سال ۸۹ «بیش از ۷۰۰ کودک زیر ۱۰ سال» در ایران ازدواج کرده‌اند.

فرشید یزدانی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر که روز سه‌شنبه، ۳۱ مردادماه، منتشر شد، اعلام کرد: «در سال ۸۹ تعداد ازدواج‌های کودکان زیر ۱۰ سال ۷۱۶ مورد بوده که نسبت به سه سال قبل آن حدود دو برابر، آمار این ازدواج‌ها در کشور افزایش یافته است.»

وی در عین حال افزود که آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۸۹ نشان می‌دهد که «۳۴۲ هزار کودک زیر ۱۸ سال» در ایران ازدواج کرده‌اند که در این میان «۴۲ هزار» کودک در زمان ازدواج «۱۰ تا ۱۴ سال» داشتند.

در همین زمینه اواسط تیرماه سال جاری خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، به نقل از مدیر کل ثبت احوال استان تهران گزارش کرد که در سال ۹۰ شمسی در استان تهران «۷۵ دختر یا پسر کمتر از ۱۰ سال»، «سه هزار و ۹۲۹ دختر و پسر ۱۰ تا ۱۴ سال» و «یک هزار و ۹۲۷ دختر و پسر ۱۵ تا ۱۹ سال» ازدواج کرده‌‌اند.

علی‌اکبر محزون، مدیر کل آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرات سازمان ثبت احوال، نیز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که یازده مردادماه منتشر شد، گفت که در سال گذشته «هفت هزار و ۴۴۰ ازدواج در سنین کمتر از ۱۵ سال» در ایران رخ داده است و افزود: «این رقم برای سه ماهه نخست امسال، یک هزار و ۸۰۵ ازدواج است.»

فرشید یزدانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان، در گفت‌و‌گوی اخیر خود با خبرگزاری مهر تأکید کرده است که طبق آمارهای سازمان ثبت احوال، شمار ازدواج کودکان «۱۰ تا ۱۵ سال» در ایران «بیشتر» شده است.

به گفته آقای یزدانی، «۵۵ درصد» ازدواج کودکان در نقاط شهری و «۴۵ درصد» دیگر در نقاط روستایی ایران صورت گرفته است.

وی «فقر اقتصادی» را مهم‌ترین دلیل ازدواج‌ کودکان دانست و در عین حال تأکید کرد که «فقر فرهنگی» نیز در این مورد بی‌تأثیر نیست.

فرشید یزدانی همچنین از افزایش «۴۵ درصدی» ازدواج و طلاق میان کودکان در سال‌های ۸۴ تا ۸۹ خبر داد و گفت: «آمار سال ۸۹ نشان می‌دهد که ۳۷ هزار کودک ۱۰ تا ۱۸ سال مطلقه و بیوه در کشور وجود دارد.»

او همچنین خاطرنشان کرد که بر اساس آمار سال‌های ۸۶ تا ۸۹، سالانه «۸۰۰ دختر ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۵ هزار دختر ۱۵ تا ۱۹ سال» در ایران طلاق گرفته‌اند.

ابوالفضل ابوترابی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، اواسط تیرماه با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال در خصوص ازدواج کودکان «۱۰ تا ۱۴ سال» از وجود منع قانونی در این زمینه خبر داده بود.

به گزارش ۱۳ تیرماه خبرگزاری خانه ملت، آقای ابوترابی گفته بود که «هیچ دفترخانه‌ای» حق ثبت ازدواج کودکان «زیر ۱۰ سال دختر و زیر ۱۵ سال پسر» را ندارد.

با این‌حال به گفته علی‌اکبر محزون، مدیر کل سازمان ثبت احوال ایران، ازدواج‌هایی که از سوی سازمان ثبت احوال به ثبت رسیده‌اند، دارای مجوز از سوی دادگاه هستند و «اگر ازدواج زیر ۱۰ سالی انجام می‌شود، مسلما فرآیند قانونی خود را طی کرده است».

[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: