UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

دو تئاتر، دو هنرمند در ونکوور

دو تئاتر، دو هنرمند در ونکوور

Shahrokh-Moshkin-Ghalam-1

  • در نمایش عارف‌نامه، ایرج میرزا با طبعی روان و لحنی بی پروا، دوست و یار غار خویش – عارف قزوینی- را به استهزاء و نقد می‌کشاند. هر چند بر حسب ظاهر، ایرج میرزا به تمسخر عارف قزوینی مشغول است ولی در بطن نمایشنامه، واقعیت دیگری نهفته است و آن انتقاد از خرافه‌ها، آداب و سنت‌های غیر ایرانی چیره بر زندگی بسیاری از ایرانیان؛ که همانا موجب عقب ماندگی ایران و ایرانی شده است. 
  • (نمایشنامه عارف‌نامه را می‌توان آیینه تمام‌نمای جامعه سنتی ایران دانست که هم چنان بر سنت‌های غیرفرهنگی و بی‌ریشه ایرانی پافشاری می‌کند). نمایش مزبور تلفیقی خواهد بود از تئاتر و موسیقی که در ضمن کلیه اشعار ایرج میرزا بدون سانسور بر صحنه بیان خواهد شد تا شاید این بی‌پروایی تلنگری گردد بر ذهن و روان بسیاری از… 
  • نمایش چهارفصل، یک اثر اپیزودیک است که زندگی جوان ایرانی را با نگاهی نو می‌کاود و به نمایش می‌گذارد. لحن نمایش، کمیک است ولی زیر پوست آن، موقعیت تراژیک زندگی جوان پنهان شده است.

11801075_1099241466771096_360650768_o

در روزهای آینده جامعه فارسی‌زبان ونکوور، شاید برای اولین بار به‌طور هم‌زمان میزبان دو نمایش از دو هنرمند سرشناس تئاتر ایران خواهد بود. مقارن بودن این دو اثر هنری، این قلم را واداشت تا به معرفی اجمالی این دو هنرمند و آثارشان بپردازد به این امید که این معرفی دریچه‌ای برای جلب‌توجه و حمایت ایرانیان فرهنگ دوست از این آثار هنری گردد تا در آینده شاهد رونق بیشتر تئاتر ایرانی در ونکوور باشیم. از هنر تئاتر به‌عنوان مادر هنرها نام می‌برند به همین دلیل است که حمایت از این هنر، مولد رشد و بالندگی سایر هنرها نیز در جامعه خواهد بود.

 «شاهرخ مشکین قلم» که به‌زعم نگارنده، موفق و نام‌آورترین هنرمند ایرانی در عرصه تئاتر و رقص خارج از کشور شمرده می‌شود، قرار است در روز ۸ آگوست نمایش «عارف نامه» اثر ایرج میرزا فقید را بر صحنه kaymeekcenter اجرا کند و در روز بعد، یک‌شنبه ۹ آگوست «علی سرابی» هنرمند محبوب و سرشناس تئاتر ایران که چندی قبل، فرهنگ دوستان ایرانی در ونکوور بازی درخشان او را در تئاتر «خشک‌سالی و دروغ» (به کارگردانی محمد یعقوبی) تماشا کردند به همراه هنرمندان تئاتر ونکوور، نمایش «چهارفصل» را در Peresentation House Theatre به صحنه خواهد برد.

عارف نامه: شاهرخ مشکین قلم

11790294_1099241486771094_1426839955_o

شاهرخ مشکین قلم، زاده شیراز است که در دوران نوجوانی به فرانسه مهاجرت کرد. او بازیگر تئاتر، نمایشنامه‌نویس، رقصنده و طراح رقص (کرئوگراف) است. مشکین قلم تنها هنرمند ایرانی است که در یکی از مهم‌ترین گروه‌های تئاتر معاصر جهان به نام «سولی» یا خورشید زیر نظر آرین منوشکین (از برجسته‌ترین هنرمندان تئاتر دنیا) به مدت شش سال به هنرنمایی پرداخته است که به نظر نگارنده، این را می‌توان ازجمله افتخارات جامعه ایرانی در خارج از کشور برشمرد. او همچنین بازیگر تئاتر ملی فرانسه و از سال ۲۰۰۵ به عضویت کمدی فرانسز درآمده است. در طی سال‌ها، مشکین قلم به‌جز اجرای نمایش‌هایی به زبان فارسی، در تعداد زیادی نمایش به زبان فرانسوی نقش‌آفرینی کرده است که این اجراها از او بازیگر نام آشنایی در تئاتر فرانسه ساخته است.

 مشکین قلم علاوه بر کار تئاتر، به طراحی رقص و کرئوگرافی هم می‌پردازد. علاقه و شوق وافر او به فرهنگ و هنر ایران موجب شده تا بر اساس متون کهن ایرانی رقص‌هایی را طراحی و به اجرا درآورد. «خسرو و شیرین»، «سهراب و گردآفرید» و «هفت پیکر» نمونه رقص‌هایی هستند که مشکین قلم طراحی و اجرا کرده است. او همچنین با حامد نیک‌پی (خواننده سبک تلفیقی) کنسرت‌های مشترک داشته است که همه با اقبال عمومی مواجه بوده است. فرهنگ و موسیقی ایرانی که دل‌مشغولی اصلی شاهرخ مشکین قلم است او را واداشته تا بر اساس ظرفیت نهفته در بعضی از این آوازها و ترانه‌ها، رقص‌هایی را بر اساس آن‌ها طراحی کند که از نخستین قدم‌ها در این زمینه محسوب می‌شود. آواز «فریاد» شجریان با موسیقی حسین علیزاده و ترانه «منو…گنجشکا» گوگوش نمونه‌هایی از این دست شمرده می‌شوند.

 شاهرخ مشکین قلم علاوه بر اجرای نمایش به زبان فارسی، با بازخوانی متون ادبی و نمایشی فارسی به کارگردانی و اجرای چندین نمایش به زبان فارسی هم پرداخته است. «کفن سیاه» اثر نمایشی ماندگار میرزاده عشقی، «مردان و چیزها» اثر ابراهیم مکی (از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسان دهه پنجاه ایران و استاد دانشکده تئاتر و سینما) و «زهره و منوچهر» آثاری هستند که مشکین قلم به صحنه آورده است. او هم‌اکنون مدتی است که در نقش سهراب در نمایش «مهره سرخ» که کاری تلفیقی از اثر شاعر فقید سیاوش کسرایی و حماسه رستم و سهراب فردوسی است، بازی می‌کند. این نمایش قرار است چندی دیگر در جشنواره تیرگان تورنتو به روی صحنه رود.

فرید شفیع‌نوری

فرید شفیع‌نوری

 عارف نامه، آخرین اثر شاهرخ مشکین قلم است که تاکنون چندین اجرا در شهرهای مختلف امریکا داشته و اجرای ۸ آگوست، اولین اجرای این نمایش در کشور کانادا محسوب می‌شود. در این نمایش که «فرید شفیعی نوری»، موسیقی‌دان ساکن امریکا، مشکین قلم را همراهی می‌کند ایرج میرزا با طبعی روان و لحنی بی‌پروا، دوست و یار غار خویش – عارف قزوینی- را به استهزاء و نقد می‌کشاند. هرچند برحسب ظاهر، ایرج میرزا به تمسخر عارف قزوینی مشغول است ولی در بطن نمایشنامه، واقعیت دیگری نهفته است و آن انتقاد از خرافه‌ها، آداب و سنت‌های غیر ایرانی چیره بر زندگی بسیاری از ایرانیان؛ که همانا موجب عقب‌ماندگی ایران و ایرانی شده است. (نمایش‌نامه عارف‌نامه را می‌توان آیینه تمام‌نمای جامعه سنتی ایران دانست که هم چنان بر سنت‌های غیرفرهنگی و بی‌ریشه ایرانی پافشاری می‌کند). نمایش مزبور تلفیقی خواهد بود از تئاتر و موسیقی در ضمن کلیه اشعار ایرج میرزا بدون سانسور بر صحنه بیان خواهد شد تا شاید این بی‌پروایی تلنگری گردد بر ذهن و روان بسیاری از…

چهارفصل: علی سرابی

 11825951_10202807464186503_2412816124216478643_n

برای بسیاری که اهل هنر و تئاتر هستند یا اخبار فرهنگی و هنری ایران را دنبال می‌کنند «علی سرابی» نامی آشنا در عرصه تئاتر ایران است. او با بیش از ۱۵ سال تجربه در بازیگری تئاتر و اجرای بیش از ۳۰ اجرای صحنه‌ای، از خود چهره‌ای موفق و توانا در عرصه هنر نمایش ساخته است. هشتمین سفر سندباد (نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی کیومرث مرادی)، زمستان ۶۶ (نوشته و کار محمد یعقوبی)، در انتظار گودو (نوشته ساموئل بکت به کارگردانی همایون غنی زاده)، روایت ناتمام یک‌فصل معلق (کار هومن سیدی)، ترانه‌های محلی (کار محمد رحمانیان) و نمایشنامه خوانی دو دلقک و نصفی (به کارگردانی مسعود کیمیایی) ازجمله اجراهای علی سرابی در عرصه بازیگری هستند. کار با اساتید و کارگردانان مطرح تئاتر ایران نظیر محمد رحمانیان، کیومرث مرادی، محمد یعقوبی، سهراب سلیمی، و همایون غنی زاده در کنار بازی در کارهای نیروهای جوان‌تر تئاتر ایران مانند نیما دهقان، نادر برهانی مرند و هومن سیدی، سرمایه گران‌سنگی برای هر هنرمند تئاتر به ارمغان می‌آورد که مطمئناً نمود آن را در اجرای نمایش «چهارفصل» در ونکوور، شاهد خواهیم بود.

n00000948-b

 اما سرابی را در چهارفصل، تعدادی از هنرمندان تئاتر ونکوور همراهی خواهند کرد. در بخش کارگردانی، «مارال بنی‌آدم» که سابقه کارگردانی نمایش «شما نمی‌خواین بیاین زیر چتر من؟» (ونکوور) و دستیاری محمد رحمانیان و بازی در تعدادی از اجراهای او در ونکوور و تهران را دارد به همراهی علی سرابی، کارگردانی نمایش را انجام می‌دهند. همچنین تنی چند از بازیگران تئاتر ونکوور (ازجمله آنیتا زنگنه، رامین خویی و سینا شنایی) و تعدادی از بازیگران تازه‌کار – که چندی پیش ورک‌شاپ‌های بازیگری را زیر نظر سرابی گذرانده‌اند- در کنار علی سرابی به نقش‌آفرینی در این نمایش خواهند پرداخت.

11242064_1013861282000149_893585728261162850_n

 نویسنده متن نمایشنامه، «امید سهرابی» سناریونویس سریال‌های «جاده قدیم» (هم‌اکنون در حال پخش از شبکه دو ایران است)، «شمس‌العماره»، «مهرآباد» و فیلم سینمایی «دلم میخواد» آخرین ساخته بهمن فرمان آرا، نویسنده صاحب سبک سینمای ایران است. نمایش چهارفصل، یک اثر اپیزودیک است که زندگی جوان ایرانی را با نگاهی نو می‌کاود و به نمایش می‌گذارد. لحن نمایش، کمیک است ولی زیر پوست آن، موقعیت تراژیک زندگی جوان پنهان شده است. به نظر می‌آید نمایش «چهارفصل» با ترکیب جالبی که – چه ازلحاظ اجراکنندگان و چه ازلحاظ متن و اجرا- دارد بتواند اجرای قابل قبولی باشد و لحظات ماندگار و زیبایی را برای تماشاگران بیافریند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

کیان ثابتی؛ روزنامه نگار، ادیتور و فعال در عرصه هنر تئاتر است.
ثابتی هنرجوی آموزشگاه بازیگری و کارگردانی سمندریان و همچنین هنرآموز دو کارگاه خصوصی فیلم‌نامه‌نویسی و شناخت فیلم استاد بهرام بیضایی بوده است. او با نمایش‌های یخبندان و صعود مقاومت پذیر آرتور اویی به عنوان بازیگر بر صحنه تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر ظاهر شده ولی به دلیل ممنوعیت و تمایل به تئاتر تجربی، به اجرای نمایش‌هایی در محیط‌های غیرتئاتری مانند منازل، انبارها و گالری‌ها پرداخت. از جمله نمایش‌هایی که او به عنوان کارگردان یا بازیگر حضور داشته می‌توان به؛ تک گویی از هارولد پینتر، استاد از اوژن یونسکو، هنر از یاسمینا رضا، مضرات دخانیات از آنتوان چخوف، آخرین نوار کراپ از ساموئل بکت، خرس از انتوان چخوف، ارتباط از ابراهیم مکی، اژدهاک از بهرام بیضایی و تعدادی از آثار قلمی خودش اشاره کرد.
کیان ثابتی، هم اکنون در حال تحصیل در رشته تئاتر، تحقیق و مطالعه در زمینه‌ی شیوه‌های جدید اجرای تئاتر و رقص و اجرای پرفورمنس آرت است.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: