UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

رهبر جمهوری اسلامی، رهبر جنگ تمام عیار علیه روزنامه‌نگاران

رهبر جمهوری اسلامی، رهبر جنگ تمام عیار علیه روزنامه‌نگاران

هم‌زمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در ایران صف‌بندی‌های درون حاکمیت و جناح اصولگرایان به مرحله‌ی جدی‌تری رسیده‌است. در صف اصلاح‌طلبان ایران نیز خط و خطوط‌های ناسازمند و ناهمگون، فرصت بیان می‌یابند و مباحثی از قبیل شرکت و یا عدم شرکت در انتخابات، اصلاح‌طلبان اصلی و غیر اصلی و یا بدلی جریان دارد. یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز جمعه بیست و چهارم خرداد سال آینده خورشیدی برگزار شود. پس از طرح حضور اصلاح طلبان با پیش شرط انتخابات آزاد و آزادی زندانیان سیاسی که عمدتاً از سوی محمد خاتمی و علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، دنبال می‌شود، با نقطه نظرات عبدالله نوری، کرباسچی و عبدی که شرکت در انتخابات را بدون شرط و شروط عنوان می‌کنند روبرو می‌شویم.

arton1619-18cc9

سید محمد خاتمی می‌گوید: «انتخابات حق همه است، باید شرکت کرد منتهی به شرطی که بتوان شرکت کرد! امروز تا صحبت از انتخابات آزاد می‌شود حمله می‌کنند. انتخابات آزاد یعنی انتخاباتی که از جمله مهندسی نشود. این اطمینان به مردم داده شود که انتخابات مهندسی نمی‌شود. باید اعتماد مردم را جلب کرد. می‌گویند ما اجازه نمی‌دهیم، ولی شما باید شرکت کنید ولی آن طوری که ما می‌خواهیم! آدم احساس می‌کند کوه فاخری به نام ایران مانند یک کوه یخ در حال آب شدن است و می‌ترسم میراث چند هزار سال در ظرف چند دهه از بین برود!…»

هاشمی رفسنجانی معتقد است: «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل و علاوه بر افزایش اعتماد مردم و دوستداران نظام، دشمنان خارجی کشور را در بسیاری از زمینه‌ها خلع سلاح و مأیوس گرداند.»

آیت‌الله خامنه‌ای با زبانی غیرمستقیم و کنایه‌آمیز به نظرات خاتمی و رفسنجانی پاسخ سنگینی می‌دهد. او می‌گوید: «از اول انقلاب [تاکنون] ۳۴ انتخابات داشتیم، کدامش آزاد نبوده است؟ در کدام کشور انتخابات از ایران آزادتر است؟ چرا اینقدر بر این مساله تکیه و تلاش می‌کنید [تا] در ذهن مردم این تصور بوجود بیاید که شرکت در انتخابات فایده ندارد؟»

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان کنایه‌آمیز خود نسبت به انتخابات آزاد در جمهوری اسلامی گفت: «همه‌ی دنیای استکبار دست به دست هم گذاشتند تا با تحریم، ملت ایران را به ستوه بیاورند و محاسبات مسوولان عوض شود؛ اما نتیجه این شده که ملت ایران هر روز گرایشش به مبانی اسلام و ایستادگی بیشتر می‌شود.»

در همین حال و در رویدادی مرتبط با سخنان خامنه‌ای، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، آیت‌اله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و آیت‌الله جنتی رئیس سابق مجلس خبرگان به هجمه و سرزنش طرفداران انتخابات آزاد پرداختند. نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران عنوان کرد: «مهندسی انتخابات وظیفه ذاتی سپاه است.» و در ادامه طرح دولت وحدت ملی را «ملغمه» و تحقق دولت ائتلافی را «بعید» دانست و «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» را وظیفه ذاتی سپاه شمرد.

آیت‌الله احمد خاتمی در نماز چمعه تهران گفت: «همان جریانی که شعار انتخابات آزاد را سر می‌داد بدنبال آن است که بگوید انتخابات قبلی آزاد نبود. اگر در انتخابات آتی نامزد این جریان پیروز شود، می‌گویند انتخابات آزاد بود ولی اگر مردم به نامزد آن‌ها رای ندهند، می‌گویند انتخابات آزاد نیست؛ انتخاباتی از نظر آن‌ها آزاد است که نام نامزدهای آن‌ها از صندوق بیرون بیاید. شعارهای مطرح شده از سوی این دسته از افراد برای فضا سازی و التهاب آفرینی در کشور است.»

آیت‌الله جنتی نیز به دنبال مواضع رهبر جمهوری اسلامی ایران با لحن شدیدتری به سرزنش خاتمی و رفسنجانی پرداخت و گفت: «کله گنده‌ها و شکست‌خورده‌های سیاسی امروز از انتخابات آزاد صحبت می‌کنند و یکی از آن‌ها که گردن کلفت‌تر از همه است از مدت‌ها قبل این موضوع را مطرح کرد و بقیه هم به دنبال آن این بحث را مطرح می‌کنند و در خارج هم منافقان، سلطنت‌طلب‌ها، آمریکا و اسرائیل همان را می‌گویند.»

هنوز زمانی از نگرانی رهبر انقلاب از طرح شعار انتخابات آزاد و هجمه‌های اصولگرایان نگذشته بود که شعار «مهندسی انتخابات وظیفه ذاتی سپاه» از سوی علی سعیدی پس گرفته می‌شود و این اظهارات رسماً تکذیب می‌گردد. او عنوان می‌نماید: «سپاه در انتخابات دخالت ندارد و فراتر از احزاب و گروه‌ها بوده و مستقل حرکت می‌کند.» 

اما طیف دیگری از اصلاح‌طلبان، نظرات تلطیف‌شده‌تری در باره شرکت در انتخابات را دارند.

عبدالله نوری معتقد به: «ترویج فرهنگ و اخلاق مدارا، گذشت، سعه صدر و از خود گذشتگی» است. عبدالله نوری می‌گوید:  «اصلاح طلبان و جنبش سبز باید با عمل سیاسی و فعالیت مستمر خود، معادلات کسانی که حضور خود را، در بی عملی، ناامیدی و یاس از اصلاحات می‌دانند، برهم بزنند.» او بر این باور است که فواید حضور اصلاح طلبان در انتخابات سال ۱۳۸۸ از عدم حضور در انتخابات مجلس نهم برای جامعه و جریان اصلاحات بیشتر بوده است. وی در ارتباط با تاکید بر آزادی زندانیان سیاسی گفت: «باید که هر چه در توان داریم تلاش کنیم تا عزیزان بزرگوار آقایان کروبی، میرحسین موسوی و خانم رهنورد و زندانیان سیاسی آزاد شوند.  با وجود این تاکید بر این موضوع به گونه ای نباشد که فرصت‌های موجود برای فعالیت سیاسی را از بین ببرد و به تعطیل اصلاحات بیانجامد و آن را در بن بست قرار دهد که بن بست در گفتمان اصلاحات راه را برای جریانات تند و افراطی حاکمیت و یا در طیف برانداز هموار می‌کند.»

غلامحسین کرباسچی معتقد است: «از لحاظ تحلیلی اعتقاد داریم که باید در انتخابات فعال باشیم و تلاش کنیم که آراء مردم را به سمت و سوئی سوق دهیم که به نفع کشور و اصلاح وضعیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باشد و شرط گذاشتن در زمین رقیب را اصولی نمی‌داند و معتقد است: «در نبرد قدرت برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کنند بلکه باید خودمان این فرصت را به وجود بیاوریم و زمینه حضور و مشارکت عمومی را فراهم کنیم.»

عباس عبدی می‌گوید «مشارکت فعال، مدنی و مسالمت‌آمیز» چیزی است که اصلاح‌طلبان باید در فضای انتخاباتی انجامش دهند. به عقیده‌ این تحلیلگر سیاسی، نباید منتظر باز شدن راه ماند بلکه باید راه را باز کرد. 

او معتقد است برای شرکت در پروسه انتخابات نباید نگران رای آوردن یا نیاوردن کاندیدای یک جناح بود بلکه باید وارد این بازی شد و از فرصت‌های آن استفاده کرد.

عباس عبدی فضای انتخاباتی را بهترین موقعیت برای بازسازی جریان اصلاحات می‌داند. او معتقد است که؛ «نباید منتظر بود تا حکومت یک چراغ سبزی نشان دهد. من البته خیلی موافقم که حکومت چراغ سبز نشان دهد. اگر حکومتی‌ها هم از من سئوال کنند، می‌گویم حتماً این کار را بکنید. اما اصلاح‌طلبان که نباید منتظر چراغ سبز دیگران باشند. حالا شاید دیگران این کار را نکردند، آن وقت چه کار کنند؟ باید بنشینند رو به قبله منتظر مرگ بمانند؟»

130128120211_iranian_journalists_304x171__nocredit

سوای نقطه‌نظرات متنوع در جناح اصلاح‌طلبان پیرامون انتخابات خرداد آینده، رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان درون حاکمیت بدون وقفه سیاست سرکوب، تهدید و ارعاب فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران مستقل را همچنان پی ‌می‌گیرند و ماه‌های آینده این سیاست با شدت و حدت بیشتر ادامه خواهد یافت. 

از هفته‌ی اول د‌ی‌ماه سال جاری خورشیدی، دور جدیدی از دستگیری روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان آغاز شده که در روز یکشنبه ۸ بهمن ماه در یک حمله هماهنگ ۱۳ تن از خبرنگاران روزنامه‌های آرمان، شرق، بهار، اعتماد، آسمان و سرویس سیاسی خبرگزاری ایلنا و سایت تابناک نیز دستگیر و بازداشت شدند. این موج دستگیری‌ها همچنان ادامه دارد و امروز پنچ‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه، با دستگیری ریحانه طباطبایی، تعداد دستگیری‌ها به ۱۵ تن افزایش یافته‌است.

علی دهقان، صبا آذرپیک،‌ نسرین تخیری،‌ جواد دلیری،‌ ساسان آقایی،‌ پوریا عالمی، پژمان موسوی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، امیلی امرایی، ‌مطهره شفیعی،‌ میلاد فدایی اصل، سلیمان محمدی،‌ کیوان مهرگان و حسین یاغچی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که در طی هفته اخیر بازداشت شدند.

از سخنان آیت‌آلله خامنه‌ای مبنی بر «انتخابات ما کدامش آزاد نبوده!؟ و در کدام کشور انتخابات از ایران آزادتر است!؟» دوهفته نگذشته که یورش به روزنامه‌نگاران و سایت‌های ‌خبری که لازمه و پشتوانه انتخابات آزاد است، صورت می‌پذیرد. هجوم به روزنامه‌نگاران – به مثابه‌ی صف و سنگر اول تضمین انتخابات آزاد – آنهم چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، ریاکاری رهبر و نقش او و پیروانش در سرکوبی آزادی‌ مطبوعات را بار دیگر برملا می‌سازد. این حرکت پیشگیرانه‌ی زودهنگام از یک سو بیانگر ترس و وحشت حاکمیت در بازتاب نظرات روشنگرانه‌ است و از دیگر سو پیام‌آور روزهای سختی برای فعالان سیاسی و اجتماعی به‌ویژه روزنامه‌نگاران متعهد و مستقل است. زمزمه‌های جرم غیر مطبوعاتی با ارتباط دادن آنها به خبرگزاری‌ها و سایت‌های غیر ایرانی از جمله بی‌بی‌سی و رادیو فرانسه به‌گوش می‌رسد.

آیت‌الله خامنه‌ای این‌بار جنگ تمام عیاری را علیه روزنامه‌نگاران شروع کرده تا به گمانش موانع و خاک‌ریز‌های اول انتخابات آینده را هموار کند. 

 

 

 

 

 

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

هادی ابراهیمی رودبارکی؛ شاعر، نویسنده و سردبیر هفته‌نامه شهرگان آنلاین؛ متولد ۱۳۳۳- رشت و ساکن کانادا - استان بریتیش کلمبیاست.

فعالیت ادبی و هنری او با انتشار گاهنامه فروغ در لاهیجان در سال ۱۳۵۰ شروع شد و شعرهای او به تناوب در نشریات نگین، فردوسی، گیله‌مرد، گردون، شهروند کانادا و شهرگان ونکوور چاپ و منتشر شد.

ابراهیمی همراه با تاسیس کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۳ در نورت ونکوور، اولین انجمن فرهنگی-ادبی را با نام پاتوق فرهنگی هدایت در همین سال به‌همراه تعدادی از شاعران و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور راه‌اندازی کرد که پس از تعطیلی کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۷ این انجمن با تغییر نام «آدینه‌ شب» برای سال‌ها فعالیت خود را بطور ناپیوسته ادامه داد.

هادی ابراهیمی رودبارکی از سال ۲۰۱۰ رادیو خبری فرهنگی شهرگان را تاسیس و تا سال ۲۰۱۵ در این رادیو به فعالیت پرداخت.

از ابراهیمی تاکنون دو کتاب شعر منتشر شده‌است:

«یک پنجره نسیم» - ۱۹۹۷ - نشر آینده - ونکوور

«همصدایی با دوئت شبانصبحگاهی» نشر بوتیمار - ایران

تبلیغات

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: