UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

روایت سردار جعفری از کودتای انتخاباتی سپاه برای جلوگیری از پیروزی میرحسین موسوی + فیلم

روایت سردار جعفری از کودتای انتخاباتی سپاه برای جلوگیری از پیروزی میرحسین موسوی + فیلم
اعتراف صریح عالی ترین فرمانده سپاه به دخالت در انتخابات ۸۸

چکیده :سردار جعفری در ویدیویی که اخیرا در اینترنت منتشر شده و حالا در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد، علنا و به صراحت از دخالت سپاه و بسیج در انتخابات سال ۸۸ علیه میرحسین موسوی و جریان حامی وی، و نقش این نظامیان در تغییر نتیجه انتخابات سخن می گوید. این اولین اعتراف صریح عالی ترین فرمانده سپاه به نقش این نیروی نظامی در کودتای انتخاباتی است….

کلمه – گروه سیاسی: انتشار سخنان سردار عزیز جعفری در جمع فرماندهان سپاه و نمایندگان ولی فقیه در این نهاد نظامی، اعترافی دوباره به کودتای تمام عیار نظامیان در انتخابات ۸۸ است. البته برای آنهایی که نقش و فعالیتی هر چند اندک در انتخابات سال ۸۸ و حوادث پس از آن داشتند، پیش از این هم همه چیز روشن بود، اما سخنان اخیر فرمانده سپاه پاسداران شاهدی است برای مشکوکان و ناباورانی که هرازچندگاهی می گفتند شاید ماجرا طور دیگری باشد.

به گزارش کلمه، فرمانده کل سپاه پاسداران در ویدیویی که اخیرا در اینترنت منتشر شده و حالا در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد و به اشتراک گذاشته می شود، علنا و به صراحت از دخالت سپاه و بسیج در انتخابات سال ۸۸ علیه یک نامزد و جریان حامی وی، و نقش این نظامیان در تغییر نتیجه انتخابات سخن می گوید. او پیش بینی می کند که اگر سپاه دخالت نمی کرد، دست کم انتخابات به مرحله دوم می رفت.

جعفری در این فیلم که به نظر می رسد چندان جدید نباشد و احتمالا مربوط به سال ۸۸ است، در جمع سران سپاه صراحتا از پیروزی اصلاح طلبان به عنوان یک خط قرمز نام می برد و می گوید: شیب انتخابات نگران‌کننده بود و همه تحلیل می‌کردند اگر همین روند ادامه پیدا کند، حتما انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود.

سخنان عزیزجعفری شباهت زیادی به سخنانی دارد که چهار سال پیش سردار مشفق یکی دیگر از فرماندهان سپاه به زبان آورد و جنجالی به پا کرد، و حالا تایید آن سخنان توسط فرمانده کل سپاه نشان می دهد که تمامی ادعاهای تمامیت خواهان برعلیه جنبش سبز دروغ بود.

این اولین اعتراف صریح عالی ترین فرمانده سپاه به نقش این نیروی نظامی در کودتای انتخاباتی است که پیش از این هم از سوی سردار مشفق به صراحت، و از سوی برخی چهره های دیگر نظامی و روحانی به تلویح بیان شده بود؛ و البته مردم به وضوح این دخالت و نقش آفرینی در کودتا و تغیر نتیجه انتخابات را حتی گسترده تر از آنچه جعفری می گوید، حس کرده بودند.

عزیزجعفری در این ویدیو به صراحت می گوید سپاه در انتخابات دخالت کرد تا اصلاح طلبان به قدرت نرسند. او به صراحت از آرام بودن راهپیمایی های معترضان، و با این حال سرکوب آن توسط سپاه سخن می گوید. حال آنکه در تبلیغات رسمی تا پیش از این ادعا می شد سبزها به ضرب و شتم بسیجیان پرداخته اند و آنها را کشته اند!

فرمانده منصوب رهبری در سپاه می گوید: «نگرانی، دغدغه‌ و خط قرمزی که برای نیروهای انقلاب وجود داشت این بود که نیروهای مخالف انقلاب و ارزش‌های انقلاب که در دوران دوم خرداد فرصتی پیدا کرده بودند و در حاکمیت نفوذ کرده بودند، مجددا روی کار بیایند.»

طبق اعتراف جعفری، محافظه کاران و تندروهایی که از همان ابتدای ورود میرحسین موسوی به انتخابات سال ۸۸ نگران از دست دادن قدرت بودند با دستکاری در آراء مردم نتیجه انتخابات را تغییر دادند و در مقابل اعتراضات مردمی پس از انتخابات و در مقابل کسانی که تنها به دنبال رای خود بودند روش سرکوب و کشتار را در پیش گرفتند و تنها منتظر تایید بالاترین مقام حکومتی برای سرکوب شدیدتر مردم بودند.

سردار جعفری در فیلمی که به تازگی منتشر شده، آشکارا می گوید که نماز جمعه تاریخی رهبری و اعلام اینکه تبعات تظاهرات خیابانی به عهده خود معترضان است، عاملی شد که برخوردها شدیدتر شود. او اما چیزی از این نمی گوید که اگر بازگشت میرحسین موسوی که مورد حمایت اصلی ترین ارکان انقلاب بود، «خط قرمز نیروهای انقلابی» است، چرا شورای نگهبان او را تایید کرد و فرصت حضور در انتخابات برای وی فراهم شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران در این ویدیو به صراحت اعتراف می کند که ارتباطات موبایلی و اینترنتی برای جلوگیری از راهپیمایی ها و ارتباط مردم قطع شده بود و این یعنی تمامی ادعاهایی که آن روزها در مورد علت بروز اشکال در شبکه اینترنت می شد، هم دروغ بود.

متن کامل سخنان عزیز جعفری و فیلم :

[vsw id=”vz8lnnhUFRw” source=”youtube” width=”625″ height=”444″ autoplay=”no”]

حساسیت انتخابات ریاست جمهوری دهم (۱۳۸۸) برای همه شما روشن است. علتش هم مشخص است که در پایان صحبت عرض می‌کنم. نگرانی، دغدغه‌ و خط قرمزی که برای نیروهای انقلاب وجود داشت این بود که نیروهای مخالف انقلاب و ارزش‌های انقلاب که در دوران دوم خرداد فرصتی پیدا کرده بودند و در حاکمیت نفوذ کرده بودند، مجددا روی کار بیایند. در این انتخابات و جریانات بعد از آن هم مشخص شد که آن‌ها به چه دلیل این همه اصرار دارند که سپاه و بسیج، تحت عنوان نیروهای نظامی، نباید به هیچ وجه در انتخابات دخالت بکنند. ما نباید دخالت بکنیم تا آن‌ها بتوانند کارشان را انجام دهند و سپاه و بسیج مزاحمتی برای آن‌ها نداشته باشند. این شیب، نگران‌کننده بود و همه تحلیل می‌کردند اگر همین روند انتخابات ادامه پیدا کند، حتما انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود و در مرحله دوم هم معلوم نیست که نتیجه چه می‌شود. از این‌جا یک مقداری، تحلیل‌ها سخت و شرایط پیچیده شد. هنوز هم خیلی از مسئولین، خیلی از خواص، برخی از علما حتی، ابهام دارند نسبت به این اتفاقی که افتاده است. بعضی‌ها هم هنوز اعتراض دارند. تنور انتخابات حسابی داغ شد و می‌دانید که بالاترین میزان مشارکت در انتخابات هم در همین دوره بود. تا رسیدیم به خطبه‌های نماز جمعه حضرت آقا. در این خطبه‌ها مشخص بود که حضرت آقا موضع می‌گیرند و در آن خطبه تاریخی که خواندند و در واقع بحث اعتراضات و تظاهرات خیابانی را نهی کردند و تبعاتش را هم به عهده خود آن‌ها گذاشتند. بعد از آن دیگر طبیعی بود که ما نباید بگذاریم حتی این تظاهرات به قول خودشان آرام هم، انجام بگیرد. پیش‌بینی از قبل این بود که وقتی این برخورد شروع شود، احتمالا باز یکی دو روز دیگر تظاهرات ادامه پیدا کند. اما خوشبختانه با این برخوردی که بعد از ظهر شنبه و ممانعت و جلوگیری که به عمل آمد، دیگر بعد آن اتفاقی نیافتاد. دلیلش هم روشن بود، چون بیشتر آن‌هایی که در این تظاهرات‌ها شرکت می‌کردند، از شمال شهر می‌آمدند و این‌ها خیلی اهل تحمل سختی و ایستادگی و این‌ها نبودند، کاملا این مشهود بود.

دو اقدام بسیار اساسی و استراتژیک، در جمع کردن این ماجرا اثر گذاشت. یکی دستگیری‌های گسترده‌ای که توسط دستگاه‌های امنیتی و بخشی هم سپاه در لایه طراحان و ایده‌پردازان این ماجرا صورت گرفت. آن‌هایی که ایده‌پردازی کرده بودند، طرح داشتند، روحیه می‌دادند و مدام به این کار تحریک می‌کردند، هدف دستگیری گسترده قرار گرفتند. بعد هم مقابله‌هایی که به صورت گسترده با حضور نیروهای مردمی بسیج و سپاه به کمک نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی برای مقابله با این جریان انجام گرفت. از جمله مهمترین این اقدامات هم برخورد یا جلوگیری (از راهپیمایی) در بعد از ظهر روز شنبه بود. این دو اقدام اساسی به اضافه قطع ارتباطات این‌ها، یعنی ایجاد اختلال در ارتباطات این‌ها، چه شبکه‌های اینترنتی و چه شبکه‌های موبایل و اس‌ام‌اس و غیره، تاثیر بسیار زیادی روی به هم‌ریختگی برنامه این‌ها داشت. یک نگرانی‌ای هم در ستاد آقای موسوی ایجاد شد؛ بالاخره با این دستگیری‌های گسترده‌ای که انجام شد، این‌ها فکر می‌کردند که این دستگیری‌ها چند روزه و موقت است ولی ادامه پیدا کرد. برخورد و ایستادگی قاطع مردم و دستگاه‌های امنیتی، نظامی، انتظامی هم که مشخص شد، این‌ها جا زدند.

[کلمه]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: