UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

روحانی: اگر اصرار کنند که از لفظ فتنه استفاده کنند مجبور می شوم خیلی از مسائل را که صلاح نمی بینم بازگو کنم

روحانی: اگر اصرار کنند که از لفظ فتنه استفاده کنند مجبور می شوم خیلی از مسائل را که صلاح نمی بینم بازگو کنم

هواپیمای شهید بابایی توسط یک سرباز بسیجی مورد اصابت قرار گرفت؛ در این لحظه عده ای از دانشجویان با ایجاد بلوا و آشوب سعی کردند که جلسه را بهم بزنند که حسن روحانی در نهایت آرامش و خونسردی خطاب به بلوا کنندگان در سالن گفت: ۴ سال است حرف هایی که به مزاقتان خوش می آمده شنیدید حالا یک بار هم جور دیگری بشنوید.

انتخاب: من همیشه یک اعتدال گرا بوده ام و با اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل رابطه خوبی داشته ام و تاکنون در هر مسئولیتی که داشتم از این دو طیف استفاده کردم.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» به نقل از ایلنا، حسن روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد؛ این مطلب را در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسید شما اصلاح طلب هستید یا اصولگرا بیان کرد و افزود: دراثبات صدق ادعایم باید بگویم که بنده در حال حاضر در مرکز تحقیقات استراتژیک از وجود این دو طیف استفاده می کنم و این مطلب را هم باید برای شما بیان کنم که دولت آینده من دولتی فرا جناهی است که همه نیروهای دلسوز کشور در آن مشارکتی فعال خواهند داشت.
وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که از او سوال کرد نسبت خود را با قانون و ولایت فقیه چگونه تعریف می کنید گفت: قانون اساس هر کشوری بر مبنای قوانین همان کشور تعریف می شود و قانون گرایی در هر کشوری باید اصل باشد و بالاترین احترام باید به قانون باشد زیرا که توسعه سیاسی هر کشور در گرو تقید به قانون است و از آنجایی که ولایت فقیه جزو مسلمات مبانی قانون اساسی کشور ما قلمداد می شود هر کسی که رئیس جمهور می شود موظف است که به ولایت فقیه احترام بگذارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا شما از دوستان آقای هاشمی هستید و آیا در صورت شرکت ایشان در عرصه انتخابات از حضور دراین صحنه کناره گیری می کنید اظهار داشت: بنده از زمان مبارزات سیاسی قبل از انقلاب تا به امروز همواره در کنار ایشان بوده ام و درمورد مسائل مختلف از ایشان مشورت می گیرم و همینطور آقای هاشمی هم بنده را امین خود می دانند؛ ولی در هر صورت ایشان آیت الله هاشمی رفسنجانی هستند و بنده هم حسن روحانی؛ که هر کدام افکار مخصوص به خود را داریم؛ ولی در کل باید بگویم که بنده از لحاظ فکری خیلی به ایشان نزدیکم و ایشان را جزو ارکان انقلاب و نظام میدانم.
روحانی در پاسخ به سوال دیگری که آیا صحت دارد که شما در زمان مسئولیت خود در شورای عالی امنیت ملی؛ در خصوص بحث انرژی هسته ای؛ در روزنامه شرق به جک استراو قول تعلیق ۱۰ ساله را داده بودید گفت: این نقل قول به کلی دروغ است و بنده در رد این ادعا؛ شما را به کتاب خاطرات جک استراو ارجاء می دهم که در آن کتاب ایشان به وضوح مسائل آن دوران را تشریح کرده است.
وی ادامه داد: در شهریور ۸۲ قطعنامه شورای حکام که در آن ایران؛ ملزم به تعلیق کلیه برنامه های هسته ای می شد در این شورا تصویب شد؛ در آستانه اجراء کامل این قطعنامه بود که بنده در مهر ماه ۸۲ مسئولیت شورای عالی امنیت ملی را به عهده گرفتم و بنده با ابتکاری که به خرج دادم به جای تعلیق کلی، آژانس را متقاعد کردیم که فقط گاز دهی به سانتریفیوژها در نطنز به حالت تعلیق در بیاید در صورتی که بر اساس قطعنامه آژانس همه فعالیت ها باید تعلیق می شد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر این نکته که اصول و نحوه پیگیری مذاکرات هسته ای توسط سران نظام نوشته می شود و بنده همیشه بر این اساس عمل می کردم در ادامه گفت: اجرای تعلیق؛ مصوبه سران نظام بود و بنده با ابتکاری که به خرج دادم کلمه داوطلبانه را در این مصوبه گنجاندم که همین امر باعث شد که ابتکار عمل دست ما باشد، و همین تلاش ها و پیگیری های مستمر تیم مذاکره کننده هسته ای بود که رهبری در تمام مقاطع از ما حمایت می کرد؛ تا جایی که بعد از مذاکرات تهران رهبری به شدت از این مذاکرات ابراز رضایت داشتند؛ تا جایی که در فرمایشاتشان در جمع کارگزاران کشورگفتند با تدبیر تیم مذاکره کننده و شخص آقای رئیس جمهور خطر بزرگی از کشور دور شد، و ایشان دو سال بعد نیز در خطبه های نماز جمعه اظهار داشتند؛ اقداماتی که دراین خصوص انجام شد با حکمت و فکر جمعی بود.
وی در جمع بندی دستاورد های تیم مذاکره کننده هسته ای در آن زمان گفت: در اوایل مسئولیت بنده در شورای امنیت ملی ما ۱۵۰ سانتریفیوژ داشتیم که با تلاشی که در این مدت در پیگیری احقاق حق خود در آژانس داشتیم موفق به ساخت ۳۰۰۰ سانتریفیوژ و تزریق ۴۰ تنuf6،۶۰ تن uf6شدیم؛ در حالی که صلح آمیز بودن فعالیت های خود را هم به دنیا ثابت کرده،و پرونده ایران را از دستور کار شورای امنیت خارج کرده بودیم.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با برقراری رابطه با آمریکا اظهار داشت: اگر مبنا منافع ملی باشد ما با هر کشوری که بخواهیم می توانیم رابطه برقرار کنیم و ما باید این مسئله را همواره مد نظر قرار دهیم که با هیچ کشوری نه عقد اخوت ببندیم و نه دشمنی و سر جنگ داشته باشیم و در مورد رابطه با امریکا هم باید بگویم که ما خصومت را با آنها شروع نکردیم و الان هم اگر آمریکائیها مصمم به دوستی با ما باشند و به طور برابر پای میز مذاکره بنشینند در صورتی که خط قرمزهای ما را رعایت کنند؛ ما مانعی در برقراری رابطه مجدد نداریم.
وی در پاسخ به سوالی که آیا قانون حجاب درکشور مانع کسب درآمد در حوزه توریسم کشور نشده است گفت: مشکل توریسم کشور ما حجاب نیست بلکه مسائلی مثل مشکلات سیستم بانکی و کمبود ناوگان با کیفیت حمل ونقل فرودگاهی؛ و ترس در این مورد. ما تصور می کنیم که ورود توریسم خارجی به کشور، دین و فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار می دهد؛ که این تصور غلطی است؛ که بعضا هم مسئولان ما در این چند سال آن را دنبال کرده اند.
رئیس اسبق شورای امنیت ملی کشور در پاسخ به این سوال که سرلشگر خلبان بابایی در زمان مسئولیت شما به عنوان فرمانده پدافند هوایی در سال ۶۴ به دست پدافند خودی در بازگشت از ماموریت مورد هدف قرار گرفت چه توضیحی دارید، بیان داشت: سرلشگر بابایی و تیمسار ستاری خودشان از ارکان اصلی پدافند هوایی بودند؛ باید بگویم که هدف گیری هواپیمای بابایی توسط پدافند هوایی صورت نگرفت بلکه توسط یک سرباز بسیجی در نزدیک مرز از آنجایی که تصور کرده بود هجوم هوایی صورت گرفته با توپ زمینی اقدام به شلیک می کند که متاسفانه یکی از این تیرها به گردن ایشان اصابت می کند و باعث شهادت وی می شود.
روحانی در پاسخ به سوالی که شما از چه مدل اقتصادی در دولت خود استفاده می کنید گفت: مدل اقتصادی بنده اقتصاد آزاد و عادلانه و دین محور است که در این مدل اقتصادی کرامت انسانی و نیازهای مردم جامعه در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه در خصوص بحث هدفمندی، با بیان این مطلب که اجرای اصل قانون هدفمندی خوب است و باعث توزیع عادلانه ثروت در کشور می شود، گفت: ما اجرای قانون هدفمندی را در برنامه های مختلف دیده بودیم و سال های متمادی همه دولت ها به دنبال اجرای درست آن بودند که متاسفانه موفق نشدند و این هدفمندی که توسط این دولت اجرا شد چون طبق قانون بخشی از درآمدها باید به تولید اختصاص می یافت و این امر محقق نشد و باعث شد بخش تولید ما با لطمات قابل توجهی مواجه شود به طوری که هم اکنون کارخانه های ما بعضا با%۲۰ ظرفیت مشغول به فعالیت هستند.
وی در پاسخ به سوالی دراین خصوص که موضع شما در مورد اتفاقاتی که در انتخابات سال ۸۸ افتاد چیست بیان داشت: اگر می خواهیم به علت بروز اتفاقات ۸۸ که از آن به عنوان فتنه یاد می شود پی ببریم باید به دنبال ریشه های این اتفاق باشیم که مسئله اساسا از کجا شروع شد؟ آیا غیر از این بود که در مناظره تلویزیونی به کاندیداها علنا تهمت زده شد و صدا و سیما هم موضع مشخصی نگرفت؛ و حتی به کاندیداهای مورد اتهام هم درآن مقطع و پیش از برگزاری انتخابات؛ اجازه دفاع از خود را ندادند که اگر این اجازه را می دادند نتیجه انتخابات جور دیگری رقم می خورد.
وی ادامه داد: اگر همچنان بعضی ها اصرار کنند که از لفظ فتنه در این رابطه استفاده کنند بنده هم مجبور می شوم خیلی از مسائل را که صلاح نمی بینم در این مقطع آن را بازگو کنم به زبان بیاورم، که ممکن است به مزاق خیلی ها خوش نیاید.
در این لحظه عده ای از دانشجویان با ایجاد بلوا و آشوب سعی کردند که جلسه را بهم بزنند که حسن روحانی در نهایت آرامش و خونسردی خطاب به بلوا کنندگان در سالن گفت: ۴ سال است حرف هایی که به مزاقتان خوش می آمده شنیدید حالا یک بار هم جور دیگری بشنوید.
وی در پایان گفت: متاسفانه نه تنها شرایط امنیتی کشور باید عوض شود بلکه در حال حاضر فضای امنیتی دانشگاه ها هم به نفع علم ودانش نیست که باید تغییر کند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: