UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

زوج آلمانی ترک‌تبار به‌دلیل کشف واکسن کووید۱۹ لقب ناجیان زمین گرفتند

زوج آلمانی ترک‌تبار به‌دلیل کشف واکسن کووید۱۹ لقب ناجیان زمین گرفتند

به گزارش شهرگان به نقل از یورونیوز؛ روز دوشنبه انتشار خبر موفقیت شرکت فایزر و بایون‌تِک در رابطه با تولید واکسن کووید۱۹ با میزان اثربخشی ۹۰ درصد، جهان را به روزهای روشن تر امیدوارکرد.

سازمان بهداشت جهانی این موفقیت را گامی بزرگ در پیروزی علم دانست.

اما در پشت پرده این موفقیت جهانگیر، تلاش‌های یک زوج ترک تبار آلمانی نهفته است. زوجی که بنیانگذار شرکت آلمانی بایون‌تک بوده‌اند. اوزلم توره چی و اوگور شاهین.

این دو محقق امروز به ناجیان زمین مشهورشده‌اند. ناجیانی که قراراست پس از یازده ماه همه‌گیری کرونا، اندک اندک جهان را از این کابوس رها کنند. البته به گفته مدیرعامل شرکت بایون‌تِک این زوج و تیم آنها بدون همکاری با غول دارویی آمریکا، فایزر، شاید به این زودی ها نمی‌توانستند، این واکسن را تولیدکند.

آقای شاهین ۵۵ ساله و همسر ۵۳ ساله اش در فاز سوم آزمایش‌های بالینی اطمینان پیداکردند که واکسن‌هایشان ۹۰ درصد اثربخشی دارد.

اوگور شاهین سه‌شنبه به فایننشال تایمز گفت که فکر می‌کند در تلاش‌های چندماه اخیر موفق شده‌اند گام مهمی در پیشرفت علم بردارند.

نماد آلمان امروز

پس از انتشار موفقیت شرکت بایون‌تِک در کشف و تولید واکسن کووید۱۹ نام زوج ترک تبار تیتر رسانه‌های آلمان شد. بسیاری آنها را سمبل آلمان دنیای امروز می‌دانند.

اوگور شاهین

پدر آقای شاهین پس از جنگ دوم جهانی از ترکیه به آلمان مهاجرت کرد تا به عنوان کارگر در کارخانه فورد در شهر کلن مشغول بکار شود. اوگورشاهین در همین شهر وارد دانشگاه پزشکی شد و پس از آن برای تخصص به هامبورگ رفت و در بیمارستان‌های این شهر مشغول به کار شد.

اوزلم تورچی

اوزلم تورچی، هم در آلمان بزرگ شده است. خانم تور چی، فرزند یک پزشک ترکیه‌ای است که به همراه همسرش از استانبول به آلمان مهاجرت و در شهر کوپلنهاگ مستقر شدند.

این زوج در سال ۲۰۰۰ با یکدیگر آشنا و در سال ۲۰۰۱ ازدواج کردند، بدلیل علاقه فراوان به بیماری‌های عفونی شرکت تحقیقات دارویی گانیمد را تاسیس می‌کنند. فعالیت اصلی آنها در راستای تحقیقات در زمینه تولید پادتن برای مقابله با سرطان بود.

با وجود گرفتاری‌های مدیریتی یک شرکت دارویی، این زوج هیچ گاه دست از تحقیق برنداشتند. هر دو در طول این سال‌ها در دانشگاه‌های آلمان همزمان تدریس می‌کردند. تا جایی که خانم تورچی به ریاست فدراسیون اروپایی مبارزه با سرطان نیز منصوب شد. پس از هفت سال، در شراکت با چند شرکت دارویی، در سال ۲۰۰۸ شرکت بایون‌تِک را تاسیس می‌کنند تا به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های دارویی آلمان بدل می‌شوند.

قرارگرفتن در میان صد ثروتمند آلمانی

به گفته روزنامه «ولت ام زونتاگ»، اوگور شاهین و همسرش در حال حاضر در میان ۱۰۰ ثروتمند برتر آلمان قرار دارند. جمعه گذشته، ارزش جاری شرکت دارویی بایون‌تِک در تالار بورس نیویورک از ۲۱.۶ میلیارد دلار تجاوز کرد. در حالی که ارزش آن تا یک سال پیش تنها ۴.۶ میلیارد بود. دوشنبه پس از اعلام کشف و تولید واکسن، ارزش بایون‌تِک از مرز ۲۵ میلیارد دلار نیز گذشت.

این زوج محقق و مالک بایون‌تِک، از ژانویه گذشته تمام نیرو و تمرکز شرکت‌شان را بر روی تولید واکسن کووید۱۹ می‌گذارند.

اگور – اوزلم

یازده ماه تلاش بی وقفه برای تولید واکسن

این در حالی است که در آن زمان به اعتقاد سازمان بهداشت جهانی نگرانی چندانی از جهانگیر شدن ویروس کرونا وجود نداشته و تنها در ووهان چین چنین همه‌گیری خطرناک و مرگباری گزارش شد که به گفته این سازمان، چینی‌ها موفق شدند شیوع آن را کنترل کنند. البته با گذشت زمان مشخص شد که سازمان بهداشت جهانی در این زمینه اشتباه می‌کرده است.

اما در همان ماه ژانویه، اوگور شاهین می‌گوید مقاله‌ای را در مجله پزشکی «لانست» مطالعه کرده که درباره شیوع ویروس هشدار می‌داده است. با وجودی که همه‌گیری جهانی رخ نداده بود اما آقای شاهین و همسرش سعی می‌کنند تمام سازمان‌های بهداشتی و دارویی آلمان را از خطرات این ویروس آگاه کنند.

در همین زمینه آنها یک پروژه «اضطراری» را در شرکت خود تعریف می‌کنند. در این مدت تقریبا تحقیقات بر روی بسیاری از محصولات خود را متوقف می‌کنند و تمرکز خود را تنها بر روی مبارزه با کووید۱۹ می‌گذارند. اوگور شاهین در گفتگو با رسانه های آلمانی می‌گوید: « من به همکارانم در ماه ژانویه گفتم که موظفیم تا پیش از پایان سال میلادی واکسن را تولید و ارائه کنیم. در این مسیر شانس زیادی آوردیم چرا که فایزر با ما در این زمینه همکاری کرد و با مشکلات پیچیده‌ای روبرو نشدیم.»

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: