UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

سعید حجاریان: رفسنجانی مجمع روحانیون را مسخره می‌کرد

سعید حجاریان: رفسنجانی مجمع روحانیون را مسخره می‌کرد

سعید حجاریان از نظریه پردازان جریان اصلاحات سیاسی در ایران و از چهره های امنیتی سابق این کشور، در گفت و گو با یک نشریه چاپ تهران از خط‌کشی های سیاسی در این کشور در دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و تاثیر آن بر بخشی از سرنوشت سیاستمداران و دولت های پیشین ایران گفته است.

آقای حجاریان به دوماهنامه اندیشه پویا، گفته است که در دوره دوم ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، مجمع روحانیون مبارز با او “مشکل پیدا کرده بود. در دور دوم، مجمع از [نامزدی] آقای هاشمی رفسنجانی دفاع کرد اما آقای هاشمی گفت مجمع اگر از من دفاع نمی کرد، به زباله دان رفته و مجبور بودند از من حمایت کنند. آقای هاشمی مجمع را مسخره می کرد.”

سعید حجاریان در ادامه گفته است که پس از این محمد موسوی خوئینی ها بیشتر وقت خود را در روزنامه سلام سپری می کرد و رئیس جمهور وقت هم ریاست مرکز تحقیقات را به حسن روحانی داد. “اما من و بهزاد نبوی تا دوم خرداد در مرکز تحقیقات بودیم. ما می گفتیم که باید با هاشمی کار کرد و نباید او را رها کرد. احساس می کردم که هاشمی کم کم به ما و توسعه سیاسی می رسد. من روزها در مرکز تحقیقات بودم و عصرها می رفتم [روزنامه] سلام و [هفته نامه] عصر ما” [ارگان مطبوعاتی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی.]

مجمع روحانیون مبارز با حضور روحانیان عمدتا چپگرا در دوره رهبری آیت الله روح الله خمینی و با تایید موسس جمهوری اسلامی تشکیل شد.

به نظر می رسد نقل قول آقای حجاریان از اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره به وضعیت سیاستمداران چپگرا پس از درگذشت آیت الله خمینی دارد که در دوره رهبری آیت الله علی خامنه ای، با محدودیت هایی در فعالیت رو به رو شدند و از جمله مجلس چهارم و برخی از مهمترین مناصب کلیدی را که در اختیار داشتند، از دست دادند.

انتخابات ششم حمایت از هاشمی، انتخابات نهم حمایت از رقیب

مجمع روحانیون مبارز در واقع با انشعاب از جامعه روحانیت مبارز شکل گرفت که یک تشکل سیاسی با حضور روحانیان عمدا محافظه کار راستگرا است.

محمد موسوی خوئیئی ها مدیر روزنامه سلام و دبیر مجمع روحانیون با حکم اکبر هاشمی در ماه های اول ریاست جمهوری، به ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری رسید. این نهاد با پایان دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی به زیر مجموعه مجمع تشخیص مصلحت منتقل شد.

مجمع روحانیون که در انتخابات ششمین دوره ریاست جمهوری از اکبر هاشمی رفسنجانی (عضو جامعه روحانیت مبارز) حمایت کرده بود پس از بروز “مشکلاتی” که سعید حجاریان به آن اشاره کرده، در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که آقای هاشمی رفسنجانی باز هم نامزد شده بود، دیگر از او حمایت نکرد و به حمایت از مصطفی معین نامزد اصلاح طلبان روی آورد.

سعید حجاریان در ادامه به دلیل خروج محمد موسوی خوئینی ها از مرکز تحقیقات استراتژیک اشاره می کند و می گوید که او برای خودش اصول داشت و “نمی توانست قبول کند که هاشمی به کل مجمع توهین کند. آقای هاشمی به سمت راست رفته بود.”

آقای حجاریان که در زمان ریاست جمهوری آیت الله علی خامنه ای در وزارت اطلاعات ایران مشغول به کار بود، پس از تشکیل کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی به دولت بازگشت و به عضویت مرکز تحقیقات استراتژیک درآمد.

“آقای هاشمی رئیس جمهور شد و آقای فلاحیان را برای پست وزارت به مجلس معرفی کرد. روز معرفی کابینه قرار بود ۲۸ مرداد باشد. معروف شده بود که کابینه آقای هاشمی کابینه ۲۸ مردادی است. امام فوت کرده بود چپی ها ضعیف شده بودند. پیش آقای هاشمی رفتم و خواستم که آقای [علی] فلاحیان را معرفی نکنند. ایشان معرفی کردند و من باز هم رفتم مجلس و تلاش کردم که آقای فلاحیان رای نیاورد. ولی او رای آورد و من از [وزارت] اطلاعات خارج شدم.”

بازگشت حجاریان از وزارت اطلاعات به دولت

سعید حجاریان کارمند نهاد ریاست جمهوری بوده و در زمانی که مشغول کارهای امنیتی بوده به نام سعید مظفری شناخته می شده است.

او در توضیح چگونگی خروجش از وزارت اطلاعات می گوید “بعد از تشکیل کابینه نزد آقای هاشمی رفتم و بهشان گفتم که دیگر نمی توانم در وزارت اطلاعات کار کنم. ایشان نیز به آقای فلاحیان دستور دادند که فلانی به صورت نیمه وقت به مرکز تحقیقات استراتژیک برود. منتها آقای فلاحیان از ما پرسید که آنجا با کی کار می کنی. گفتم رئیس ام آقای خوئینی ها و مرئوسم بهزاد نبوی است. وحشت کرد و گفت به کلی برو نیمه وقت هم نمی خواهد اینجا باشی. بنابراین لازم نبود استعفا دهم. همه دوستان ما هم آمدند بیرون و از سال ۶۸ کسی از دوستان ما در وزارت حاضر نبود با آقای فلاحیان کار کند.”

سعید حجاریان به موضوع توسعه سیاسی در ایران که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی در سطح عمومی مطرح شد، اشاره دارد و می گوید که برنامه تا آن زمان “دو پروژه شروع شده بود که به نظر من نتیجه بخش نبود. یکی روشنفکری دینی که دکتر [عبدالکریم] سروش شروع کرده بود و دیگری هم که توسعه اقتصادی که آقای هاشمی و تیم آقای [محمد] طبیبیان شروع کرده بود. من پیش بینی می کردم که هردو این پروژه ها به لحاظ اجتماعی به بن بست می رسند و بدون توسعه سیاسی نمی توان اصلاح دینی و اقتصادی کرد. پروژه توسعه سیاسی این طور کلید خورد.”

عمده نیروهای سیاسی چپگرا و نزدیک به جریان تسخیر سفارت آمریکا که بعدا در دوره محمد خاتمی به دولت بازگشتند یا به نظریه پردازی خود در همراهی با دولت ادامه می دادند در مرکز تحقیقات استراتژیک معاونت توسعه سیاسی را تاسیس کردند. این معاونت به گفته آقای حجاریان پنج کار گروه انقلاب اسلامی، گروه دولت، گروه رفتار سیاسی، گروه فرهنگ سیاسی و گروه نوسازی سیاسی داشت.

آقای حجاریان به انتقادهای اکبر هاشمی رفسنجانی به مرکز تحقیقات استراتژیک اشاره می کند و می گوید که هاشمی رفسنجانی “یک گیر داشت و می گفت که انگار اینجا تحریریه روزنامه سلام است و پشتوانه فکری روزنامه سلام درست کرده اید. آقای خوئینی ها هم که چهار سال بیشتر آنجا نبود. دغدغه آقای هاشمی ساخت سد و اقتصاد بود . . . ما معتقد بودیم که آقای هاشمی هر نظری را می خواهد داشته باشد اما ما کار خودمان را بکنیم و ایشان هم بالاخره خواهد فهمید که پروژه اش به بن بست می رسد و توسعه اقتصادی عوارضی دارد که ناچار، پیش نیاز رفع آن توسعه سیاسی خواهد بود.”

سعید حجاریان در اواخر سال ۱۳۷۸ هدف یک سو قصد قرار گرفت و هرچند از آن جان به در برد اما از آن زمان تاکنون دچار مشکل در تکلم شده و با عصای مخصوص (واکر) حرکت می کند.

آقای حجاریان در آن زمان عضو شورای شهر تهران، مشاور سیاسی رئیس جمهور وقت و مدیر مسئول روزنامه اصلاح طلب و پرتیراژ صبح امروز بود.

[بی بی سی]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: