UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

«سفارت کانادا را بستید و کارکنان ایرانی را به امان خدا رها کردید»

«سفارت کانادا را بستید و کارکنان ایرانی را به امان خدا رها کردید»

سفیر سابق کانادا در ایران با انتشار یادداشتی در روزنامه «گلوب اند میل» از بستن شتابزده سفارت‌خانه کانادا در تهران بدون اطلاع قبلی کارکنان ایرانی آن و عدم تصفیه حقوق و رها کردن آنها انتقاد کرد.

دولت کانادا به طور ناگهانی سفارتش را درتهران بست و تمام کارکنان کانادایی به کشورشان بازگشتند.  کارمندان ایرانی سفارت کانادا در تهران از طریق بی بی سی دانستند که سفارت بسته شده و ویلان و سرگردان ماندند.
آخرین سفیر کشور کانادا در ایران آقای جان موندی، دراین مورد یادداشتی در گلوب اند میل نوشته که در آن این اقدام دولت کانادا را مورد انتقاد قرار داده‌است.
ترجمه این یادداشت را در زیر می‌خوانید:

انتقاد آخرین سفیر کانادا در ایران؛ سفارت را بستید و کارکنان ایرانی را به امان خدا رها کردید

سفیر سابق کانادا در ایران با انتشار یادداشتی در روزنامه «گلوب اند میل» از بستن شتابزده سفارت‌خانه کانادا در تهران بدون اطلاع قبلی کارکنان ایرانی آن و عدم تصفیه حقوق و رها کردن آنها انتقاد کرد.

به گزارش عصر ایران "جان موندی" سفیر سابق کانادا در ایران با انتقاد از اقدام شتابزده دولت کانادا در بستن سفارت خانه در تهران می نویسد: کارکنان کانادایی سفارت این کشور را ترک کردند و کارکنان ایرانی سفارت در بهت و حیرت بیکار ماندند.
وی با تاکید بر اهمیت کارکنان بومی سفارت خانه‌ها در تمامی نقاط دنیا و اشاره به این نکته که بدون وجود کارکنان بومی امکان فعالیت درست سفارت خانه‌ها در کشورهای میزبان وجود ندارد، دولت کانادا را به بی مهری در نحوه رفتار با کارکنان ایرانی سفارت کانادا متهم کرد.

وی گفت: پس از بسته شدن سفارت کانادا کارکنان ایرانی از این تصمیم شتابزده شوکه شدند و بسیاری از آنها اول گمان می کردند که احتمالا باید مساله‌ای همچون اقدام نظامی احتمالی علیه ایران در میان بوده که دولت کانادا این گونه شتابزده دیپلمات‌های کانادایی و خانواده آنها را از ایران خارج کرده‌است و خیلی از آنها خود را برای روزهای بسیار سخت همچون جنگ آماده می کردند.

موندی با مقایسه نحوه رفتار دولت انگلیس با کارکنان ایرانی سفارت خانه بریتانیا در تهران با دولت کانادا می نویسد: سفارت خانه بریتانیا پس از بسته شدن به کارکنان ایرانی شان امکان دریافت تسهیلاتی چون دریافت ویزای بریتانیا برای خروج از ایران دادند، در حالی که سفارت کانادا در تهران چنین اقدامی نکرد.

وی می افزاید: دولت کانادا باید به شکل منصفانه‌تری با کارکنان ایرانی سفارت در تهران برخورد می کرد و می بایست به آن دسته از کارکنان ایرانی که مایل به خروج از ایران هستند، امکان دریافت ویزای کانادا را تسهیل کند.

موندی تاکید کرد: من دقیقا نمی دانم سفارت‌مان در تهران چگونه با کارکنان ایرانی خود تصفیه حساب مالی کرده است، اما وقتی در ایران بودم مبلغی قابل توجه ریالی بابت صدور ویزا از ایرانیان می گرفتیم که این پول سال به سال رشد می کرد و احتمالاً الان باید بسیار بیشتر از زمانی بوده باشد که من ایران را ترک کردم (۲۰۰۷) و شاید این مبلغ به گونه‌ای باشد که دولت کانادا را وسوسه کند تا به جای پرداخت حقوق کارکنان ایرانی به دلار از همین منابع ریالی با کارکنان ایرانی تسویه حساب کند آن هم در کشوری که ارزش پول آن روز به روز به قهقرا می‌رود.

این دیپلمات سابق کانادایی در پایان می نویسد: این تنها سفارت کانادا تنها در ایران نبود که کارکنان محلی داشت بلکه سفارت خانه‌های ما در سرتاسر جهان در کنار کارکنان کانادایی کارمندان محلی نیز دارند و قطعاً این کارکنان محلی نحوه رفتار با کارکنان ایرانی سفارت کانادا در تهران را دیده‌اند و نگران از این مساله شده‌اند که ممکن است این نحوه رفتار با آنها نیز در آینده تکرار شود و این مساله قطعاً برای وجهه دولت کانادا خوب نیست.

گفتنی است موندی در سال ۲۰۰۷ به عنوان سفیر به ایران اعزام شد اما به دلیل اختلافات ایران و کانادا بر سر تعیین سفیر ایران در اوتاوا ، دولت ایران استوار نامه موندی را دریافت نکرد و در نهایت موندی در ۴ دسامبر همان سال (۲۰۰۷) به کانادا بازگشت .

پس از او دولت اوتاوا به ایران سفیر اعزام نکرد بلکه " جیمز کریک " به عنوان کاردار سفارت کانادا در تهران را سرپرستی کرد.

موندی پس از بازنشستگی در سال ۲۰۰۸ در مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه اوتاوا به عنوان استاد میهمان مشغول تدریس است.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: