UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

سینمای آدینه: راهنمای فیلم‌های روز جهان

سینمای آدینه: راهنمای فیلم‌های روز جهان

در راهنمای فیلم ها روز جهان به مرور کوتاه پنج فیلم روی پرده سینماها در هفته های اخیر می پردازیم که هریک از جنبه های مختلف قابل نقد و بررسی هستند.

بی بی راننده (Baby Driver)  ½ ☆☆

کارگردان: ادگار رایت، فیلمنامه: ادگار رایت، بازیگران: انسل الگورت (بی بی )، الیزا گونزالز (دارلینگ) ، کوین اسپیسی (دکی)، جان هام (بادی)، لیلی جیمز (دبورا)، جیمی فوکس (بتز)، حادثه ای و ماجراجویانه، ۱۱۳ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۷

خلاصه: بی بی راننده ماهری ست که کارش رانندگی برای سارقان حرفه ای و فرار از دست پلیس است، همه چیز خوب پیش می رود تا آنکه بی بی عاشق دختری می شود و از دست سارقان می گریزد.

یک فیلم خوش ساخت از ادگار رایت (پایان جهان، ۲۰۱۳) که به خوبی کلیشه های ژانر و چاشنی طنز و غافلگیری را به همراه تحرک و سرعت به فیلم می افزاید، فیلمی سرگرم کننده با پایان نسبتا خوش که برای جوانان سینمارو در تابستان ایده آل است و تاکنون یکی از پرفروش ترین فیلم های فصل بوده است. ریزه کاریهای شخصیت پردازی بی بی با علاقه ش به موسیقی و همچنین ترکیب موفق ژانرهای مختلف سبب شده است تا تماشای آن روی پرده بزرگ با باند صدای خوب مفرح باشد. اگر فیلم درخشان «رانندگی» (نیکلاس ویندینگ رفن، ۲۰۱۱) را به خاطر داشته باشید متوجه شباهت های بسیار دو فیلم خواهید شد با این حال اگر آن یک فیلم نوار تجربی بود این یکی کاملا مفرح است.

 زن شگفت انگیز (Wonder Woman)  ☆☆

کارگردان: پتی جنکینز، فیلمنامه: آلن هاینبرگ، زاک اسنیدر، جیسون فوچس، بازیگران: گال گدوت (دایانا‪/ زن شگفت انگیز)، کریس پین (استیو ترور)، روبین رایت (آنتیوپ)، حادثه ای، ماجراجویانه، تخیلی، ۱۴۱ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۷

خلاصه: شاهزاده آمازون در جزیره زنان جنگجو به کمک یک جاسوس آمریکایی جنگ جهانی اول می رود تا خدای جنگ و متحدین را شکست بدهد.

اگر شخصیت زن شگفت انگیز از مجموعه قهرمانان مارول به اندازه کافی پست فمنیستی نبوده، پتی جنکینز (هیولا، ۲۰۰۴)  آن را کاملا بارز کرده است. در واقع پرسوناژ اصلی زن شگفت انگیز توسط ویلیام مولتون مارستون روانشناس آمریکایی (با نام مستعار چارلز مولتون) خلق شد تا قدرت زنانگی را بازنمایی کند، زن شگفت انگیز یکی از نخستین ابرقهرمانان کمیک استریپ اواخر دهه چهل میلادی بود که قدرتش علاوه بر توانایی های خارق العاده جسمانی ش با توانمندهای زنانگی ش برای حکمرانی بر جهان تکمیل می شد.

زن شگفت انگیز که نقطه عطف کارنامه بازیگری نه چندان درخشان گال گدوت است با فضای افسانه ای و فانتزی ش یکی از بهترین فیلم های سرگرم کننده این فصل است که توجه همزمان منتقدان، زنان و سینماروها را به خود جلب کرده  و تماشای آن روی پرده بزرگ سینما دلنشین است.

پیشخدمت (The Handmaiden) ½ ☆☆☆

کارگردان: چان ووک پارک، فیلمنامه: چان ووک پارک، چونگ سئو کیونگ، براساس داستان خدمتکار نوشته سارا واترز، بازیگران: مین هی کیم (لیدی هیدکو)، تایی ری کیم (سوک هی)، یونگ وو ها (کنت فوجی وارا)، جین وونگ جو (عمو کوزوکی)، درام، عاشفانه، ۱۴۵ دقیقه، کره، ۲۰۱۶

خلاصه: پیشخدمتی برای کار در منزل یک ژاپنی ثروتمند در زمان اشغال کره توسط ژاپن برگزیده می شود اما دلالی که این کار را برای او دست و پا کرده نقشه دیگری برای به چنگ آوردن ثروت دارد.

یکی از بهترین فیلم های سینمای کره در سالهای اخیر که هنوز در برخی از کشورها روی پرده است و در آمریکای شمالی نسخه دی وی دی آن هم عرضه شده، اقتباسی ست از رمان مشهور سارا واترز که در شمار یکی از محبوب ترین رمان های چند سال اخیر بوده است و از روی آن تاکنون چند سریال و نمایش دیگر نیز ساخته شده است. داستان چند لایه و پیچیده درام که اصل آن در لندن قرن نوزدهم می گذرد در نسخه سینمایی چان ووک پارک به زمان اشغال کره توسط ارتش ژاپن درطول جنگ جهانی دوم بدل شده، او همچنین با استفاده از این فضا و زمان و مکان تازه ابعاد دیگری از درهم تنیدگی درام به اصل داستان افزوده که سبب شده است تا مخاطب را با چیزی فراتر از یک درام عاشقانه و یک ماجراجویی صرف روبرو کند.

 فیلمنامه، شخصیت پردازی و بازیگری برجسته سبب شده است تا این فیلم که همه عناصر جذابیت درام، اروتیسم، غافلگیری، تعلیق و دلهره را درخود جای داده است نه تنها تا آخر تماشاگر را مجذوب کند بلکه تا مدتها نیز در خاطر او بماند.

بلوند اتمی (Atomic Blonde) ☆☆

کارگردان: دیوید لیت، فیلمنامه: کورت جانستاد، براساس داستان سردترین شهر نوشته آنتونی جانستون، بازیگران: چارلیز ترون (لورینی بروتون)، جیمز مک اوی (دوید پرسی وال)، سوفیا بوتلا (دلفین)، حادثه ای، جاسوسی و دلهره آور، ۱۱۵ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۷

خلاصه: در هنگام پایان جنگ سرد، یک مامور زن ام ای سیکس به برلین می رود تا در باره قتل مامور سابق جاسوسی بریتانیا تحقیق کند و همچنین جاسوسان دوجانبه را به دام بیندازد اما خود هدف حمله قرار می گیرد.

بلوند اتمی همان جیمزباند زن است که با جنگ سرد و با موسیقی نوستالژیک دهه هشتاد و فضای رنگ پریده ش بازنمایی موقعیت جنگ سرد و فضای دوقطبی آن زمان است.  به نظر می رسد انتخاب چارلیز ترون (هیولا، ۲۰۰۴) برای ایفای این نقش پرتحرک که باید با جذابیتهای ظاهری همتای مرد در این ژانر همسو بود انتخاب کاملا بجایی بوده است با این حال این فیلم فاقد چاشنی های طنز جیمز باند است که شاید با فضای سرد و سیاه فیلم کاملا متفاوت بوده، در عوض گوش فرا دادن به موسیقی های محبوب دهه هشتاد در بطن حوادث فیلم یکی از جذابیتهای جایگزین فیلم است که به فضاسازی برلین در هنگام فروپاشی دیوار هم کمک می کند.

این فیلم که هم اکنون نامزد جایزه منتقدان در جشنواره لوکارنو (سوئیس) است یکی از پرفروش ترین فیلم های فصل تابستان است که به نظر می رسد موفقیت آن طلیعه آغاز سری جدیدی از جیمزباند زن باشد.

ارتباط ایرانی (The Persian Connection)

کارگردان: دانیل گرو، فیلمنامه: دانیل گرو، بازیگران: رضا سیکو صفایی (بهروز)، هلنا متسون (اوکسانا)، پرویز صیاد (سیروس)، لورا هارینگ (لولا)، حادثه ای، جنایی، اسرارآمیز، ۱۰۳ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۷

خلاصه: یک بسیجی سابق درگیر نزاع با مافیای ایرانی و روسی بر سر معامله پول و مواد مخدر در لس آنجلس شده و باید خودش و دوست دخترش را نجات بدهد.

ارتباط ایرانی (یا ارتباط پارسی با نام سابق تک رو)، در ژانر نئون نوار (Neon Noir) قرار است تا خاطره ارتباط فرانسوی (ویلیام فریدکین، ۱۹۷۱) را در ذهن تماشاگر زنده کند اما در عمل ب مووی (فیلم درجه دو) است که خوب از کار درنیامده، قرار بوده تا مثلا فضای اسرارآمیز فیلم با فضاهای تاریک و بسته و وهم آمیز لس آنجلس با چاشنی صحنه های اروتیک و گانگستری به فیلم نوار جذابی بدل شود که برای نخستین سازنده به شروعی خوب بدل شود اما گذشته از اشکالات فراوان سناریو، اساسا مخاطب نمی تواند این فضای مصنوعی را باور کند.

دانیل گرو اگرچه تهیه «دختری تنها در شب به سوی خانه می رود» را درکارنامه دارد که شاید به عنوان یک تجربه جالب برای مخاطب فارسی زبان جذابیت هایی داشت اما در تکرار این فضا با استفاده از بازیگران ایرانی الاصل به بیراهه رفته است. «ارتباط ایرانی» اما بیش از آنکه به فضای فیلم نوار نزدیک باشد به کمیک استریپ های گانگستری سیاه نزدیک است با همان کلیشه های خوب و بد و شخصیت های تک بعدی و قهرمان از جان گذشته فداکار.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

امید حبیبی نیا روزنامه نگاری سینمایی را از سال ۶۸ آغاز کرده و با اغلب نشریات سینمایی و فرهنگی از جمله مجله فیلم و روزنامه های ایران و همچنین بخش های مختلف تولید، خبر و تحقیق در رادیو و تلویزیون همکاری داشته است، وی از اعضای نخست انجمن منتقدان سینمای ایران بود و چند دوره نیز به عنوان داور انجمن و همچنین داور بخش فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر به فعالیت پرداخت. او دهها تحقیق علمی در زمینه سینما، روانشناسی ارتباطات و ارتباطات به مجامع علمی بین المللی ارائه کرده است و در رشته های روانشناسی بالینی، کارگردانی سینما، تحقیق در علوم ارتباطات، مطالعات جهانی با گرایش تحقیق در رسانه ها به تحصیل و تدریس پرداخته است. وی همچنین با رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی و فرانس ۲۴ نیز همکاری داشته است و سردبیر نشریه دو زبانه رسانه شناسی ست.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: