UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

سینمای ایران در جشنواره ونکوور(۱)

سینمای ایران در جشنواره ونکوور(۱)
کیان ثابتی

کیان ثابتی

جشنواره بین المللی فیلم ونکوور به روال سال های گذشته، امسال هم از ۲۹ سپتامبر تا ۱۴ اکتبر در سینماهای دان تان ونکوور برگزار خواهد شد. این جشنواره هر چند دارای اعتباری هم سطح جشنواره بین المللی فیلم تورنتو نیست ولی از قدیمی ترین و بزرگترین جشنواره های سینمایی در امریکای شمالی و کانادا محسوب می شود که هر ساله با نمایش گلچینی از بهترین فیلم های جشنواره های دیگر و کانادا، به وعده گاه دوستداران سینما در بریتیش کلمبیا تبدیل شده است. در طی بیش از سه دهه که از عمر جشنواره فیلم ونکوور می گذرد شاید بتوان اذعان کرد که در سه، چهار سال گذشته است که مدیران جشنواره نگاهی مثبت به سینمای ایران و بالاخص فیلمسازان ایرانی (داخل یا خارج از ایران) داشته اند که یقینا حضور خیل عظیم ایرانیان مهاجر در سال های اخیر و اقبال و علاقمندی ایشان به هنر سینما در این رویکرد جدید بی تاثیر نبوده است. در سال های گذشته نشان دادن سینمای ایران منحصر می شد به نمایش فیلم هایی نظیر “کپی برابر اصل”، “ده” و “مانند یک عاشق” همه از عباس کیارستمی و یا “گذشته” و “جدایی” از اصغر فرهادی و “پرسپولیس” از مرجان ساتراپی…اما در دو سال گذشته، فیلم های بیشتر و مطرح تر سینماگران ایرانی در این جشنواره به نمایش درآمد. “قصه ها”، “تاکسی”، “ناهید”، “ماهی و گربه” و “دختری تنها در شب به خانه می رود” از جمله این آثار هستند.

      در جشنواره امسال به نظر میاید بر خلاف دو سال گذشته، حضور سینمای ایران کمرنگ تر شده و طبق اعلام رسمی جشنواره، تاکنون شش فیلم مطرح به زبان فارسی در دنیا در تقویم نمایش های جشنواره ثبت شده است البته عدم حضور فیلم “اژدها وارد می شود” ساخته مانی حقیقی که از نامزدهای دریافت جایزه خرس طلایی برلین بود، تعجب آور است همچنین یک فیلم مطرح دیگر ایرانی در جشنواره های بین المللی ۲۰۱۶، “مالاریا” از پرویز شهبازی است که چند روز پیش در بخش رقابت اصلی جشنواره ونیز شرکت داشت و در روزهای آینده برای شرکت در جشنواره پوسان (اسکار آسیایی) اعزام خواهد شد. این فیلم هم در جشنواره فیلم ونکوور حضور ندارد. (سینما دوستان ایرانی و غیرایرانی در ونکوور با نام مانی حقیقی به عنوان کارگردان فیلم ” ۵۰ کیلو آلبالو” و پرویز شهبازی به عنوان فیلنامه نویس فیلم “خانه دختر” آشنا هستند.)

     در کنار این فیلم ها میتوان از انیمیشن زیبا “پنجره اسبها” Window Horses   ساخته آن ماری فلمینگ نام برد. فیلم از کانادا در جشنواره شرکت کرده و با صداپیشگی هنرمندان فارسی زبان مانند شهر آغداشلو، هوشنگ توزیع و پیمان معادی همراه است. فیلم داستان یک دختر شاعر چینی- ایرانی است که در ونکوور زندگی می کند. پدر ایرانی اش او را در کودکی ترک کرده و به ایران بازگشته است. او برای شرکت به شب شعری به شیراز دعوت می شود و از این طریق با فرهنگ و هنر ایران آشنا می شود.این فیلم به زبان انگلیسی است. همچنین فیلم Peterson به کارگردانی جیم جارموش و با بازی گلشیفته فراهانی (هنرمند ایرانی)، سه نمایش در جشنواره خواهد داشت که حضور یک بازیگر ایرانی در یکی از نقش های اصلی  اثری از یکی مدرن ترین کارگردانان جهان، اتفاق مهمی برای سینما دوستان فارسی زبان است. دو فیلم مذکور در تعداد فیلم های ایرانی حاضر در جشنواره محاسبه نشده اند.

     البته عدم حضور فیلم “اژدها وارد می شود” ساخته مانی حقیقی که از نامزدهای دریافت جایزه خرس طلایی برلین بود، تعجب آور است همچنین یک فیلم مطرح دیگر ایرانی در جشنواره های بین المللی ۲۰۱۶، “مالاریا” از پرویز شهبازی است که چند روز پیش در بخش رقابت اصلی جشنواره ونیز شرکت داشت و در روزهای آینده برای شرکت در جشنواره پوسان (اسکار آسیایی) اعزام خواهد شد. این فیلم هم در جشنواره فیلم ونکوور حضور ندارد. (سینما دوستان ایرانی و غیرایرانی در ونکوور با نام مانی حقیقی به عنوان کارگردان فیلم ” ۵۰ کیلو آلبالو” و پرویز شهبازی به عنوان فیلنامه نویس فیلم “خانه دختر” آشنا هستند.)

%d8%b2%db%8c%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%87

Under the Shadow:  بابک انواری

        “زیر سایه” یا Under the Shadow اثریست ضد جنگ که توسط بابک انواری، فیلمساز ایرانی مقیم انگلستان ساخته شده است. انواری فیلمسازی را با فیلم کوتاه “تو و تو” Two & Two در سال ۲۰۱۱  در لندن شروع کرد که فیلم مذکور در فستیوال بفتا ۲۰۱۲ نامزد دریافت بهترین فیلم کوتاه شد. زیر سایه دومین فیلم اوست که نگاهی نو به اثرات جنگ ایران و عراق دارد. این فیلم در چندین جشنواره بین المللی از جمله ملبورن، سیدنی، سارایگو، سوییس و آلمان (فانتزی) به نمایش درآمده و مورد توجه و ستایش قرار گرفته است. بابک انواری فیلم را اینگونه معرفی می کند: “موشکی به خانه ای در تهران می خورد ولی عمل نمی کند. دختر خانه مریض می شود و مادرش می پندارد که او جن زده است.”

Inversion: بهنام بهزادی

Inversion: بهنام بهزادی

     “وارونگی” ساخته بهنام بهزادی، نماینده سینمای ایران در بخش نوعی نگاه فستیوال کن ۲۰۱۶ بود. بهزادی در کارنامه اش، فیلم موفق “قاعده تصادف” را دارد و به دلیل موفقیت های این فیلم در جشنواره های بین المللی از جمله نانت، چهره ای آشنا برای سینماگران فرانسوی است. سهیل پس از چند سال نشانی نیلوفر را پیدا کرده و به سراغش می آید. رابطه آنها در گذشته ناکام مانده و حالا در آستانه شکل گیری مجدد است. این خلاصه ای از خط داستانی وارونگی است که اعلام شده ولی از طرف دیگر، فیلم به نوعی یک فیلم محیط زیستی محسوب می شود و با آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن ارتباط نزدیک دارد. درواقع، وارونگی از سویی، نمایش دهنده دردسرهای درون خانه و از سویی دیگر، مشکلات ناشی از آلودگی هوا در بیرون خانه و مبارزه زن با ر دوی اینهاست. در این فیلم، سحر دولتشاهی، علی مصفا و ستاره پسیانی بازی دارند و پخش کننده بین المللی فیلم، کتایون شهابی یکی از داوران جشنواره کن است.

    Sonita: رخساره قائم مقامی

Sonita: رخساره قائم مقامی

    سونیتا، سرگذشت یک دختر ۱۸ ساله افغان ساکن تهران است که با تلاش و کوشش خود توانست به جایگاه یک رپ خوان سرشناس برسد. رخساره قائم مقامی، زندگی این دختر افغان را در یک مستند ۹۰ دقیقه ای زندگی این دختر افغان را به تصویر کشیده است. در جریان فیلمبرداری، مادر سونیتا برای فروش دخترش به یک مرد کهنسال به تهران می آید که با دریافت ۲۰۰۰ دلار از کارگردان از تصمیم خویش منصرف می شود. سونیتا در طی یک سال گذشته در جشنواره های مختلف جهانی شرکت داشته و تاکنون ۱۶ جایزه جهانی دریافت کرده است.

 ادامه دارد…

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

کیان ثابتی؛ روزنامه نگار، ادیتور و فعال در عرصه هنر تئاتر است.
ثابتی هنرجوی آموزشگاه بازیگری و کارگردانی سمندریان و همچنین هنرآموز دو کارگاه خصوصی فیلم‌نامه‌نویسی و شناخت فیلم استاد بهرام بیضایی بوده است. او با نمایش‌های یخبندان و صعود مقاومت پذیر آرتور اویی به عنوان بازیگر بر صحنه تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر ظاهر شده ولی به دلیل ممنوعیت و تمایل به تئاتر تجربی، به اجرای نمایش‌هایی در محیط‌های غیرتئاتری مانند منازل، انبارها و گالری‌ها پرداخت. از جمله نمایش‌هایی که او به عنوان کارگردان یا بازیگر حضور داشته می‌توان به؛ تک گویی از هارولد پینتر، استاد از اوژن یونسکو، هنر از یاسمینا رضا، مضرات دخانیات از آنتوان چخوف، آخرین نوار کراپ از ساموئل بکت، خرس از انتوان چخوف، ارتباط از ابراهیم مکی، اژدهاک از بهرام بیضایی و تعدادی از آثار قلمی خودش اشاره کرد.
کیان ثابتی، هم اکنون در حال تحصیل در رشته تئاتر، تحقیق و مطالعه در زمینه‌ی شیوه‌های جدید اجرای تئاتر و رقص و اجرای پرفورمنس آرت است.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: