UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

شعله رئوفی حامی حیوانات به همراه ۲۰۰ گربه قربانی آتش‌سوزی شد

شعله رئوفی حامی حیوانات به همراه ۲۰۰ گربه قربانی آتش‌سوزی شد

«خانم رئوفی یک پسر و یک دختر داشت که دخترشان در کانادا زندگی می‌کرد. از مدت‌ها پیش خانم رئوفی مورد تهدید قرار گرفته بود. بعضی از گروه‌ها با ادامه کار این مرکز مخالف بودند به همین خاطر صاحب این پایگاه را تهدید می‌کردند.»

شعله رئوفی در کنار گربه‌هایش

شعله رئوفی در کنار گربه‌هایش

زن حامی حیوانات به همراه ۲۰۰ گربه قربانی آتش‌سوزی شد

تابناک ـ به فاصله چند روز از مخابره خبر حمله با قمه به یک پناهگاه حیوانات بی سرپرست و آسیب دیده در اطراف ورامین و مجروح شدن خانم مؤسس این پناهگاه، اکنون خبر می‌رسد که یک پناهگاه دیگر حیوانات دچار حادثه‌ای تلخ شده و به فوت مؤسس آن انجامیده است.

به گزارش «تابناک»، صبح امروز در اثر حادثه آتش سوزی، یک پناهگاه نگهداری از حیواناتِ بی سرپرست و آسیب دیده در اشتهارد طعمه حریق شد که بر اثر این رویداد، خانم رئوفی، مؤسس شصت ساله این پناهگاه بر اثر خفگی ناشی از استنشاق دود جان به جان آفرین تسلیم کرد و علاوه بر آن، حدود دویست گربه‌ای که در آنجا نگهداری می‌شدند نیز، سوختند و خفه شدند.

این پناهگاه که ده سال بود در این منطقه دایر شده و به یاری مؤسسش، نگهداری از چند صد گربه بی پناه و آسیب دیده را عهده دار بود، در حالی در آتش سوخت که به باور برخی فعالان حیات وحش، اتفاق روی داده برای آن، شبهه برانگیز به نظر می‌رسد؛ هرچند هنوز علت این رویداد تلخ معلوم نشده و بررسی‌ها برای یافتن چرایی وقوع این حریق ادامه دارد.

gorbeh-2-300815رامونا دهقان، مسئول روابط عمومی شهرداری اشتهارد در تشریح این رویداد به خبرنگار «تابناک» گفت: این حادثه ساعت ۶ صبح امروز در پناهگاهی رخ داد که در ۲۴ کیلومتری شرق اشتهارد قرار دارد و سال‌ها فعالیت داشته است. با حضور آتش نشانان در محل، کار اطفای حریق آغاز شد که به دلیل جنس مصالح به کار رفته در سازه این پناهگاه، با دشواری‌های زیادی همراه بود و تا ساعت ۹ به طول انجامید که متأسفانه بر اثر آن خانم شصت ساله ای که در پناهگاه حضور داشت، جان باخت.

وی که مسئولیت روابط عمومی آتش نشانی اشتهارد را هم عهده دار است، در پاسخ به اینکه چرا مهار آتش اینقدر به طول انجامیده، گفت: وقتی پنل های ساندویچی آتش می‌گیرند، مهار حریق با دشواری‌هایی همراه می‌شود که زمان بر است.

دهقان در خصوص علت بروز این آتش نیز گفت: علت حادثه هنوز مشخص نشده و در دست بررسی است؛ اما تقریباً بیشتر گربه‌های بی پناه و آسیب دیده‌ای که در این پناهگاه نگهداری و تیمار می‌شدند، یا سوخته یا به علت خفگی مرده‌اند و علت فوت خانمی که مسئول این پناهگاه نیز بوده، خفگی اعلام شده است.

***

اینجا پناهگاه گربه‌هاست که با صاحبش و حیوانات داخلش سوخت

gorbeh-300815
آتش‌سوزی پناهگاه حیوانات اشتهارد عمدی بود؟

خبر آنلاین ـ جامعه > محیط زیست – صبح دیروز خبر آتش گرفتن پناهگاه حیوانات آسیب دیده در استان البرز و فوت زنی که سال‌ها زندگی‌اش را وقف این کار کرده بود، میان خبرهای ریز و درشت گم شد.

panah-300815

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شعله رئوفی ۶۰ ساله، بعد از اینکه ۱۰ سال برای درمان و زندگی تازه بخشیدن به حیوانات بی پناه و آسیب دبده تلاش کرد، صبح دیروز در یک آتش سوزی که در محل زندگیش در همان پناهگاه رخ داد، همراه ۲۰۰ قلاده از گربه‌های در حال درمان، جانش را از دست داد.

پناهگاه شعله رنوفی که به پناهگاه گربه‌های جانان مشهور بود، در ۲۴ کیلومتری شرق اشتهارد قرار داشت. به گفته رامونا دهقان، مدیر روابط عمومی شهرداری اشتهارد آتش سوزی ساعت ۶ صبح به جان خانه رئوفی در این پناهگاه افتاد و مهار آن سه ساعت زمان برد.

یوسف علی میرزا مسوول ایستگاه آتش نشانی خدمات ایمنی شهرداری اشتهارد البرز هم گفت: «در این حادثه یک زن ۶۰ ساله که کار نگهداری و درمان گربه‌های آسیب دیده را بر عهده داشت، براثر استنشاق دود و خفگی جان باخت.»

در حالی که آتش نشانی اعلام کرده علت حادثه در حال بررسی است، شایعه‌هایی در شبکه‌های مجازی مبنی بر عمدی بودن این حادثه دست به دست چرخید. خیلی‌ها از تهدیدهایی می‌گفتند که از مدتی پیش شعله رئوفی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد.

panah-3-300815

مساله ای که شهرام مهاجر وکیل خانواده رئوفی هم آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: «خیلی‌ها خانم رئوفی را تهدید می‌کردند؛ بعضی همسایه‌ها و کسانی که با امداد رسانی به حیوانات مخالف بودند. البته تهدیدها بیشتر در حد شکایت و بستن پناهگاه بود و نه آتش زدن آن. ما منتظر بررسی پرونده هستیم و فعلاً نمی‌توانیم درباره علت دقیق حادثه یا عمدی بودن آن اظهار نظر کنیم. اینجا منطقه ای پرت و دور افتاده از شهر است. امروز فقط به کلانتری مراجعه کردیم که گفتند پرونده را آگاهی پیگیری می‌کند و منتظر دستور قاضی پرونده برای بررسی بیشتر هستند. اما گزارش‌های اولیه آتش نشانی نشان می‌دهد به علت اتصالی برق این اتفاق افتاده است.»

آتش سوزی در خانه پیش ساخته ای رخ داده که شعله رئوفی در آن زندگی می‌کرد. ساختمان اصلی پناهگاه آسیب ندیده اما ۲۰۰ گربه ای که نیاز به درمان داشتند و در این خانه زندگی می‌کردند براثر خفگی ناشی از استنشاق دود و آتش سوزی تلف شده‌اند. در این پناهگاه حدود ۳۵۰ گربه و ۱۲ سگ آسیب دیده نگهداری می‌شدند و مریم صانعی از دوستان و همکاران رئوفی و از فعالان حقوق حیوانات می‌گوید: «الان حدود ۱۰۰ گربه و سگ‌ها باقی مانده‌اند که باید برای نحوه نگهداری و رسیدگی به آن‌ها تصمیم گیری شود. گربه‌هایی که تلف شده‌اند دوره درمان را طی می‌کردند تا پس از بهبودی به داخل پناهگاه بروند.»

به گفته مهاجر شدت آتش سوزی آنقدر زیاد بوده که حیوانات نتوانستند از درهای مخصوصی که در خانه برایشان تعبیه شده بود فرار کنند و شعله رئوفی هم در اتاق خودش بین آتش محاصره شده و بر اثر خفگی جانش را از دست داد.

بسیاری از حامیان پناهگاه پس از شنیدن خبر این اتفاق به پناهگاه رفتند و سعی کردند سرو سامانی به آن و حیوانات باقی مانده بدهند و در واقع کار رئوفی را زمین نگذارند.

شعله رئوفی از ۱۰ سال پیش کار امداد رسانی به حیوانات آسیب دیده را آغاز و از ۴ سال پیش پناهگاه جانان را با هزینه شخصی در اشتهارد راه اندازی کرد. این پناهگاه محل نگهداری گربه‌هایی که به دلایل مختلف آسیب دیده و معلول بودند و به گفته شهرام مهاجر امیدی به زنده ماندن بسیاری از آن‌ها نبود اما رئوفی تلاش می‌کرد زندگی تازه ای برایشان فراهم کند.

هزینه درمان، نگهداری از این حیوانات و اداره کردن پناهگاه به ماهی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان می‌رسید که با هزینه شخصی رئوفی و کمک حامیان تأمین می‌شد. کاری سخت که با بی مهری بعضی از مردم به این کار خداپسندانه، سخت تر هم می‌شد. اما رئوفی تا لحظه آخر از کارش دست نکشید. حالا با درگذشت شعله رئوفی بسیاری از حامیان و فعالان حقوق حیوانات منتظر تصمیم گیری برای این پناهگاه و حیواناتش هستند.

***

شعله رئوفی، الهه مهربانی و پناه بی پناهان شهرم، روحت شاد!

شادی مدرس ـ تابناک ـ کمتر از ۴۸ ساعت می‌گذرد از آخرین باری که صدای مهربانش را شنیدم. مثل همیشه آرام اما نگران. برای بار دوم پیشنهادم را مطرح کردم. این بار قبول کرد. قرار بود شنبه صبح وجود پناهگاه گربه‌ها را در رسانه‌ها فریاد بزنیم و بگوییم در این دنیایی که هم خانه‌هایمان از آهن است و هم دل‌هایمان، قلبی که هنوز می‌تپد پناهگاه گربه‌های شهرمان شده. همان گربه‌هایی که شهرداری با سم و ساچمه میزبانشان است و ما با سنگ و لگد از حوالی خانه می‌رانیمشان.

همان‌هایی که وقتی برای تهیه لقمه‌ای فاسد، زاغه‌هایشان را ترک می‌کنند، بچه هاشان را در کیسه پلاستیکی می‌گذاریم و با گره‌ای کور به سطل‌های زباله مکانیزه می‌سپاریم. سطل‌هایی که مثل قلب‌هایمان از آهن هستند.

شعله رئوفی، بانویی که ششمین دهه عمر خود را در پناهگاهی که برای نگهداری از گربه‌های بی پناه ساخته بود، سپری می‌کرد صبح همان شنبه‌ای که قرار بود طی گفت‌وگویی، قصه تنهاییش در این مسیر طاقت فرسا را رسانه‌ای کند، در آتش سوخت. قصه تنهاییش را به تنهایی رسانه‌ای می‌کنم.

panah-4-300815

میزبان بیش از ۴۰۰ گربه بود که بسیاری از آن‌ها معلول و ناتوان بودند. هر هفته یکی دو بار برای درمان به نوبت به تهران می‌آوردشان. مثل گربه مادری که بچه‌هایش را به دندان می‌کشد. یکی با پای گچ گرفته، یکی با شکم بخیه خورده و یکی با آنژیوکت.

می‌گفت تمامی سه کیلو طلایی که داشتم را فروختم تا از پس مخارج پناهگاه بربیایم. نه اسپانسری، نه همراهی نه رفیقی. اهل نمایش نبود. خودش بود. دوست داشت بی سر و صدا در گوشه‌ای آرام هرچه می‌تواند برایشان مادری کند که کرد. بار اول پیشنهادم را رد کرد. پیشنهاد کردم وجود پناهگاه و هزینه‌های گزافش را رسانه‌ای کند تا حامی پیدا شود؛ قبول نکرد.

اما چهارشنبه گذشته پیشنهادم را پذیرفت و گفت: حق با تو بود. به تنهایی از پسشان برنمی‌آیم. مشکلات جسمی خودم هم اضافه شده و با این حقوق، کارگرها کنارم نمی‌مانند و پناهگاه را ترک می‌کنند. حتی کسی را ندارم که وقتی دکتر می‌روم کنار گربه‌ها بماند. نگرانم که عمل جراحی لازم باشد و چند روزی نباشم.

gorbeh-1-300815

نگران بود که ششم شهریور مهلت تعیین شده توسط اداره اماکن به پایان می‌رسد و پناهگاه دوباره پلمب می‌شود. اما هفتم شهریور با عزیزانش پرکشید.

الهه مهربانی! می‌گویند در لحظه‌های آخر فریاد کمک خواهیت از پنجره به گوش می‌رسیده. می‌دانم که درد سوختن گربه‌ها بیشتر از درد سوختن جسمت سوزاندت. ما را ببخش که نبودیم و تنها سوختی. آرامش ابدی از آن توست که عزیزانت را قدم به قدم از شهر آهنی ما تا دروازه‌های بهشت رساندی.

***

حمله افرادی با قمه به هاله برومند مؤسس پناهگاه سگ‌ها در ورامین و در آتش سوختن شعله رئوفی بنیان‌گذار یک پناهگاه حیوانات به همراه ۲۰۰ گربه

600x600xAnimal-Rights-Watch-ARW-8469.jpg.pagespeed.ic.7taaqSkNVh

هنوز مدتی از خبر کشتار سگ‌ها با اسید و زجرکش کردن آن‌ها، اخبار اسیدپاشی زنجیره ای بر زنان و حمله با چاقو به باسن زنان در جهرم نمی‌گذرد که با فاصله ۵ روز ۲ خبر دردناک حمله افرادی با قمه به هاله برومند مؤسس پناهگاه سگ‌ها در ورامین و زخمی شدن  ایشان و در آتش سوختن شعله رئوفی بنیان‌گذار یک پناهگاه حیوانات به همراه ۲۰۰ گربه در سایت‌های خبری منعکس می‌شود.

به گزارش دیده بان حقوق حیوانات: “تصاویر دردناک این گزارش نشان می‌دهند که آتش، جان بانوی گربه دوست و حدود دویست گربه را با هم در اشتهارد گرفته است.

به گفته منابع آگاه در پی حریق رخ داده در مرکز نگهداری گربه‌ها در ۲۴ کیلومتری شرق اشتهارد کرج، بانو رئوفی، مالک این مرکز که از دوستداران معروف گربه‌ها بود به همراه حدود دویست گربه طعمه حریق شده و جان باختند.

این حریق که در حدود ساعت ۶ صبح امروز آغاز شده حدود سه ساعت ادامه داشته است.

80382934-3314658

دوستداران حیوانات به محض اطلاع از حادثه راهی محل شده و به کمک رسانی به گربه‌های باقی مانده که گفته می‌شود بالغ بر ۴۵۰ عدد بوده‌اند مشغول شده‌اند. همچنین قرار است مراسم تشییع پیکر مرحومه رئوفی با حضور پرشور اقشار مختلف دوستدارانحیوانات برگزار شود.”

زن جوان به خبرنگار فرارو گفت: “خانم رئوفی یک پسر و یک دختر داشت که دخترشان در کانادا زندگی می‌کرد. از مدت‌ها پیش خانم رئوفی مورد تهدید قرار گرفته بود. بعضی از گروه‌ها با ادامه کار این مرکز مخالف بودند به همین خاطر صاحب این پایگاه را تهدید می‌کردند. علت این حادثه درحالی از سوی کارشناسان آتش‌نشانی و ماموران پلیس درحال بررسی است که ۲ فرضیه پیش روی تیم تحقیق قرار دارد. در نخستین فرضیه احتمال می‌رود این آتش‌سوزی عمدی بوده است و در فرضیه دوم کارشناسان آتش‌نشانی احتمال می‌دهند اتصال سیم‌های برق این حریق را رقم زده است.

به گزارش تابناک، برخی فعالان حیات‌وحش این آتش‌سوزی را شبهه‌برانگیز می‌دانند.

احتمال عمدی بودن این آتش سوزی را شهرام مهاجر وکیل خانواده رئوفی هم در گفت‌وگو با خبرآنلاین تأیید کرده و می‌گوید: «خیلی‌ها خانم رئوفی را تهدید می‌کردند؛ بعضی همسایه‌ها و کسانی که با امدادرسانی به حیوانات مخالف بودند. البته تهدیدها بیشتر در حد شکایت و بستن پناهگاه بود و نه آتش زدن آن. اما گزارش‌های اولیه آتش نشانی نشان می‌دهد به علت اتصالی برق این اتفاق افتاده است.»

رامونا دهقان، مسئول روابط عمومی شهرداری اشتهارد، به تابناک گفته است که «بیشتر گربه‌هایی که در این پناهگاه نگهداری و تیمار می‌شدند، یا سوخته یا به علت خفگی مرده‌اند.»

شعله رئوفی که جان خود را در این آتش‌سوزی از دست داده، ۱۰ سال پیش «پناهگاه جانان» را با هزینه شخصی در اشتهارد راه اندازی کرد و سپس خود نیز به پناهگاه نقل مکان کرد.

پیش از صدمات ناشی از حریق در این پناهگاه حدود ۳۵۰ گربه و ۱۲ سگ آسیب دیده زندگی می‌کردند. اکنون حدود ۱۰۰ گربه و سگ باقی مانده‌اند. آتش‌سوزی در خانه پیش‌ساخته‌ای رخ داده که رئوفی در آن به همراه ۲۰۰ گربه که نیاز به درمان داشتند زندگی می‌کردند.

این آتش‌سوزی به فاصله پنج روز پس از حمله عده‌ای با قمه به پناهگاه سگ‌های بی‌سرپرست در ورامین و زخمی کردن هاله برومند، مسئول و مؤسس این پناهگاه رخ داده است.

به گزارش دیده بان حقوق حیوانات هفته گذشته و در پی درگیری حمله فیزیکی برخی افراد با مدیر یک مرکز نگهداری سگ‌ها در منطقه ورامین، این شخص به شدت مجروح شده و راهی بیمارستان شد.”

10384665-1529704600600954-955286568750568987-n

ایران وایر:” گفتند سگ بازِ نجس و با قمه حمله کردند.

دستش را با قمه زخمی کرده‌اند، شیشه‌های ماشینش را شکسته و وسایل داخل پناهگاه را برده‌اند؛ بعد در حالی که سنگ پرتاب می‌کردند، با آهنگی کش‌دار می‌خواندند: «گودبای سگ باز.»

این تصویری است که ‌» هاله برومند»، فعال حامی حقوق حیوانات از دوشنبه تلخ این هفته در ذهنش مانده است. او که «پناهگاه رز» را برای نگه داری از سگ‌های خیابانی در اطراف شهر ورامین دایر کرده بود، مورد حمله  و ضرب و شتم با قمه قرار گرفته است.

هاله پیش از این اتفاق هم بارها با دیوار نوشته و فحاشی از سوی بومیان منطقه تهدید شده است. «به من می‌گفتند از این جا برو؛ تو نجسی، سگ‌ها نجس هستند، سگ باز!»

اما غروب دوشنبه گذشته فقط تهدید در کار نبوده، یکی از آن‌ها با قمه وارد پناهگاه می‌شود: «غروب که همه حامیان حیوانات و کار گران پناهگاه رفتند، خواهرزاده صاحب خانه که قبلاً هم مرا تهدید کرده بود، با قمه وارد پناهگاه شد و شروع به فحاشی کرد و بعد به من حمله کرد و رگ دستم را برید.»

او همان‌وقت به بیرون از پناهگاه فرار می‌کند: «من فقط یک‌نفر را دیدم و بعد سریع به بیرون فرار کردم که ضربه دیگری به من نخورد. نتوانستم متوجه شوم افراد دیگری هم بوده‌اند یا نه.»

همان‌وقت آژانس خبر می‌کند که به بیمارستان برود: «آژانس گرفتم و به بیمارستان “مفتح” ورامین رفتم و آن جا به من گفتند که باید بروید بیمارستان “طالقانی” تهران. آن‌جا به “حامیان حیوانات سپهر” خبر دادم و بچه‌ها به بیمارستان آمدند.»

روی دست هاله برومند جراحی کوچکی انجام دادند: «همان وقت چون احساس کردیم که ممکن است برای سگ‌ها خطر وجود داشته باشد، سگ‌ها را به جای کوچکی در کرج منتقل کردیم اما باقی مانده اثاث‌ها را  نبردیم.»

وقتی با او صحبت می‌کنم که برای بردن اسباب و اثاثیه برگشته خانه اما باورش نمی‌شود که دیگر اثاثیه ای باقی نمانده است: «آن چه توانسته‌اند و به دردشان می‌خورده، برده‌اند؛ آن چه را هم که نتوانسته‌اند ببرند، از بین برده‌اند؛ مثلاً ماشین من این جا مانده بود که شیشه‌هایش را خرد کرده‌اند، موتور و باطری را دزیده‌اند و حالا ماشین را به کسل کرده‌ایم که ببریم.»

او در این پناهگاه ۱۰۰ قلاده سگ نگه داری می‌کرده است: «با کمک حامیان حیوانات به آن‌ها رسیدگی می‌کنم. انگل‌زدایی و  واکسیناسیون می‌کنیم تا حیوانات بی‌گناه کشته نشوند.» ”

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

۱ نظر

  1. جمال الدین رستمی

    متاسفم برای این فرهنگ که انسان های خیر اینچنینی در آتش جهالت سوخته اند. لعنت خدا بر کسانی که باعث شده اند روحش شاد و بهشت مأوایش باد.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: