UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

شورش در بهترین جای جهان چرا؟

شورش در بهترین جای جهان چرا؟

 

نوشته Michael Barnholden*
مترجم: محسن صفاری ـ ونکوور
 
The Mainlander | June 20, 2011
 
 
مقاله حاضر که توسط همکار ما محسن صفاری ترجمه شده‌است٬ نوشته مایکل بارنهولدن است که ماه گذشته در سایت مینلاندر ونکوور٬ چاپ شده بود. چاپ این مقاله در این ستون اگر کمی دیرهنگام باشد، اما بی‌هنگام نیست. ناهنجاری اجتماعی‌ای که پس از نزدیک به دو دهه دوباره روی داد، بی‌هنگامی و ناهنگامی‌اش را کم رنگ می‌کند. این ترجمه را می‌خوانیم. «شهروند بی. سی»
 
 
باید قبول کنم که یکه خوردم. وقتی از من در مورد احتمال شورش پس از بازی هفتم فینال استنلی کاپ سئوال شد گفتم: «نه. شرایط مساعد شورش نیستند، خشم نهفته‌ی لازمه‌ی چنین شورشی به اندازه کافی وجود ندارد. خشمی که به آن اشاره می‌کردم خشمی متوجه پلیس و دولت و خلاصه خشمی متوجه مقامات بود.
اشتباه کردم. به نظر می‌رسد که از نظر خشم هیچ کمبودی وجود نداشت. اما بهرحال فکر می‌کردم که تیم کنکس برنده جام است.
سئوالی که باقی می‌ماند اینست که منشاء خشم چه بود؟ من نمی‌توانم این تئوری را بپذیرم که باختن یک بازی منجر به چنین خشمی می‌شود.  تئوری عناصر نامطلوب و تئوری ذهنیت عوامانه نیز پایه محکمی ندارند. پس این خشم از کجا می‌آید؟ تئوری من چنین است:
استان بی‌سی در حال حاضر دهمین سال از چرخه‌ی یک جنگ طبقاتی بی‌رحمانه را می‌گذراند که به وسیله حزب لیبرال بی‌سی به رهبری گوردن کمپیل٬ در آن اعمال شده و انتخاب رهبر جدید کریستی کلارک، مبین ادامه‌ی همان سیاست به روشی جدید است. 
 
مدرک چنین ادعائی چیست؟
داده‌های ناخوشایند:
۱۰۰٬۰۰۰ کودک در فقر زندگی می‌کنند.
۷٬۸۰۰ دلار بهای یک بلیط در بازار سیاه برای بازی هفته فینال استنلی کاپ
۷٬۳۲۰ دلار درآمد سالانه یک ولفر بگیر مجرد «قابل استخدام»
۲ بیلیون دلار انتقال پرداخت مالیات از صاحبان سرمایه به مصرف کنندگان از طریق HST
۲۵/۱۹۷ دلار به اضافه «هزینه کارمزد» = بهای رسمی یک بلیط دور چهارم پلی آف.
۲۳۵ دلار نرخ حمایت ماهانه برای یک ولفر بگیر مجرد «قابل استخدام»
۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار = درآمد سالانه روبرتو لوانگو
۱٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار = میانگین بهای یک خانه در ونکوور
۳۷۵ دلار حق مسکن برای یک ولفر بگیر مجرد «قابل استخدام»
۱۷/۱۸ دلار در ساعت = کارمزد برآورد شده برای زندگی در ونکوور
۷۵/۸ دلار در ساعت = حداقل دستمزد در بی‌سی
بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۲۰۰۸، ده درصد بالای خانواده‌های بچه‌دار ثروتمند بی‌سی، افزایش درآمد سالانه‌ای معادل ۷۱۳/۸۴ دلار یعنی افزایش حیرت‌انگیز ۵۲ درصدی در درآمد خود داشتند. در همین دوره زمانی تا ۴۰درصد پائین جامعه شاهد کاهش درآمد میانگین سالانه‌ی ۴ درصددی یعنی به طور متوسط از دست دادن ۹۰۹/۶ دلار بودند.
—————–
* Michael Barnholden, author of Reading the Riot Act: A Brief History of Rioting in Vancouver (Anvil Press 2005), is associate director of Humanities 101 at the University of British Columbia, member of the board of the Kootenay School of Writing, and managing editor of the literary magazine West Coast LINE.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

محسن صفاری؛ مترجم ساکن ونکوور – کانادا است که نوشتن مقالات اقتصادی را از زمان دانشجویی با نشریه دانشجویی باران در لاهیجان آغاز کرده و تاکنون نیز ترجمه‌های زیادی از او در نشریات فارسی به‌ویژه شهروند بی‌سی و سایت شهرگان چاپ شده‌است.
کتاب «زمین، سیاره آسیب پذیر: تاریخ اقتصادی کوتاهی از محیط زیست» اثر جان بلامی فاستر را ترجمه کرده که در سال ۱۳۹۵ در تهران، توسط انتشارات جهان ادیب، منتشر شده‌است. ‌
کتاب «تله ی پیشرفت، پژوهشی در زمینه های محیط زیستی فروپاشی تمدن‌های باستانی» نوشته رونالد رایت در زمستان ۱۳۹۸ از سوی نشر چشمه انتشار یافت که تاکنون به چاپ چهارم رسیده، و نسخه صوتی آن نیز منتشر شده است. کتاب «انقلاب زیست بومی، صلح با کره‌ی زمین» نوشته جان بلامی فاستر را پاییز ۱۴۰۰ نشر چشمه منتشر کرد.
کتاب «تاریخ جهان در آیینه هفت چیز ارزان» از سوی همین انتشاراتی در آینده نزدیک منتشر می شود.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: