UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

صالحی: توقف داوطلبانه غنی‌سازی ۲۰ درصدی دلیل اقتصادی داشت

صالحی: توقف داوطلبانه غنی‌سازی ۲۰ درصدی دلیل اقتصادی داشت

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، با اشاره به توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران گفته است که پذیرش این مسئله «داوطلبانه» و «نتیجه‌ای است که از نظر اقتصادی به آن رسیده‌ایم».

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی، یکشنبه ۱۵ دی، با تاکید بر «حق غنی‌سازی اورانیوم» توسط ایران با «هر شیوه، حجم و سطحی» گفته که «اگر داوطلبانه پذیرفته‌ایم بیش از ۵ درصد غنی نکنیم نتیجه‌ای است که از منظر اقتصادی به آن رسیده‌ایم و الان هم که ۲۰ درصد را تعلیق می‌کنیم داوطلبانه است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی در توضیح بیشتری افزوده که «ما از اول قصد غنی‌سازی ۲۰ درصد را نداشتیم» و اعلام کرده ایران در حال حاضر «برای چهار تا پنج سال سال سوخت ۲۰ درصد مورد نیاز راکتور تهران» را در اختیار دارد.

نمایندگان ایران در مذاکرات با گروه ۱+۵ که به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه فعالیت می‌کنند، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ و پس از چند روز گفت‌وگوهای فشرده با نمایندگان آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه و آلمان، پذیرفتند تا به مدت شش ماه، بخش‌هایی از برنامه اتمی ایران از جمله غنی‌سازی بیشتر از ۵ درصد اورانیوم متوقف شود.

تعلیق شش ماهه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در داخل ایران با مخالفت گروهی از نیروهای تندرو از جمله در مجلس شورای اسلامی مواجه شد اما برخی از مقام‌های ارشد از جمله علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفتند که با توجه به تولید میزان لازم اورانیوم برای رآکتور تحقیقاتی تهران، ایران در حال حاضر نیازی به اورانیوم ۲۰ درصدی ندارد.

آمریکا و اسرائیل و متحدان آنها در جامعه جهانی، نگران استفاده جمهوری اسلامی از اورانیوم با غلظت بالا برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز اتمی هستند. موضوعی که از سوی مقام‌های مسئول در ایران رد شده است.

مقام‌های ایران در عین حال تاکید کرده‌اند که در صورت تخلف طرف مقابل از توافق‌نامه ژنو، از آمادگی و توان افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم برخوردارند.

از جمله، نمایندگان مجلس طرحی را تصویب کرده‌اند که دولت را موظف به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد برای «سوخت رآکتورهای هسته‌ای در پیشرانه‌های کشتی‌های و زیردریایی‌ها» می‌کند.

دولت ایران اعلام کرده در صورت تصویب نهایی این طرح، خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.

علی‌اکبر صالحی در سخنان روز یکشنبه خود با بیان اینکه «الان قصد ورود به این مسئله را ندارم» در عین حال گفته که «ما به هر تصمیمی که مراجع قانونی‌ کنونی کشور اتخاذ می‌کنند تمکین می‌کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از توقف کار نیروگاه بوشهر در چند هفته آینده خبر داده و دلیل این مسئله را «سوخت‌گیری مجدد» این نیروگاه که به گفته او «اولین» سوخت‌گیری نیروگاه اتمی بوشهر بعد از یک سال یا هفت هزار ساعت کار خواهد بود، عنوان کرده است.

آقای صالحی همچنین گفته که بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از معدن اورانیوم گچین بندرعباس در فاصله ژانویه تا فوریه انجام خواهد شد «اما هنوز تاریخ قطعی آن مشخص نشده است.»

بازرسی از برخی تأسیسات و معادن اتمی ایران، بخشی از توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از توافق‌نامه ژنو و با هدف «اطمینان‌سازی» از برنامه هسته‌ای خود است.
[رادیو فردا] 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: