UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

عباس عبدی: احمدی نژاد مفت و مجانی نمی رود

عباس عبدی: احمدی نژاد مفت و مجانی نمی رود

عباس عبدی تحلیلگر سیاسی عنوان کرد آقای احمدی نژاد قصد دارد با مطرح کردن چالشهای جدید، چالشهای قدیم خود را پوشش بدهد و با این کار سعی می کند همیشه به سمت جلو روی موج باشد.

عباس عبدی درگفتگو با خبرنگار الف در مورد اقدامات اخیر آقای احمدی نژاد گفت: به طور کلی این سیاست همیشگی و دنباله دار آقای احمدی نژاد است که وقتی مسائلی پیش می آید که باید در قبال آن پاسخگو باشد سعی می کند به صورت تهاجمی یک مساله جدیدتری را مطرح بکند تا مساله اصلی را تحت شعاع قرار دهد . هر چند ممکن است این مساله جدید حق وی هم باشد و من هم نسبت به طرح آن اعتراضی ندارم ولی این را برای این مطرح می‌کند که مساله اصلی فراموش شده و به حاشیه برود.

این تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد: مشکل دیگر این است که رئیس جمهور یک نوع شیوه تقابلی را با دو قوه قضاییه و مقننه انتخاب کرده که این دو قوه قادر نیستند با نحوه موجود مقابله خود با او پیروز شوند و یا یک کنش موثری را نشان بدهند . و این جزیی از سیاست های عمومی رئیس دولت است که در صدد ایجاد فضای تبلیغاتی است. مانند همان بحث هولوکاست که زمانی مطرح کرد و الان داریم هزینه‌اش را می‌دهیم. در داخل هم سعی می کنند مسائل جدیدی را مطرح کنند که دیگران را تحت فشار قرار دهند.

عبدی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و موضوع طرح سوال از وی این اقدامات را انجام می دهد گفت : آقای احمدی نژاد اصلاً نگران طرح سوال از سوی مجلس نبود و نیست چون این مجلس قادر نیست از او بطور موثر سوالی را بکند به خاطر اینکه قادر نیست در برابر نوع پاسخی که وی می دهد تصمیمی موثر له یا علیه او بگیرد . رئیس جمهور هر پاسخی بدهد مجلس نمی تواند هیچ کاری بکند، مثل دفعه پیش، بنابراین مجلس نمی تواند با سوال کردن از وی گامی را به جلو ببرد.
وی با بیان اینکه بیشتر مساله اقتصادی و قیمت ارز زمینه این نوع نامه نگاری ها و اقدامات را فراهم کرده گفت: بحران کنونی اقتصادی باعث این اقدامات رئیس جمهور شده است ، پیش بینی قبلی من که چند بار هم بیان کرده‌ام این بود که ایشان در طی یک سال آخر شکاف زیادی با کل سیستم پیدا خواهد کرد.

عبدی در ادامه این گفتگو ابرازعقیده کرد: رئیس جمهور برای اینکه بتواند در آینده جای پایی داشته باشد چاره ای ندارد جز این که چنین اقداماتی را انجام دهد چون هر کس دیگری که غیر از افراد منتسب به وی در تابستان سال بعد جای وی بیآید، همه مشکلات را به عهده او خواهد انداخت و لذا گمان می کند که در این صورت نابود می‌شود و ادامه روند موجود هیچ نتیجه ای برایش ندارد . بنابراین بناچار یا باید از اکنون جای پایی مطمئن برای خودشان جور کنند یا اینکه رئیس جمهور بعدی از خودشان باشد.

این تحلیگر سیاسی در مورد پاسخ اولیه دستگاه قضایی می گوید: منطق دستگاه قضایی و نحوه برخورد آنها باید دقیق تر می‌بود ، در تمام دنیا سیاستمداران و روسای جمهور اظهارات سیاسی می‌کنند اما دستگاه های قضایی باید اظهار نظر حقوقی کنند . من فکر می کنم جواب دستگاه قضایی به شکلی بود که شرایط را برای چنین پاسخی از رییس دولت فراهم کرد که قابل پیش بینی بود و می توانست رقبا را به حاشیه ببرد و همین هم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: برای دستگاه قضایی خوب نیست که بر اساس سیاست و مصلحت سنجی و اینگونه حرفها نظر بدهد، به نظر من دستگاه قضایی باید یک بازنگری جدی در رفتار خودش ایجاد کند. من کاری به حکم و زندانی کردن آقای جوانفکر و … ندارم ولی زندان کردن او در آن شرابط قابل فهم نبود چون خانم فائزه هاشمی را زندان کردند پس جوانفکر هم زندان کنند . قبلا شنیده بودیم که وقتی فائزه هاشمی را زندان خواهند کرد که جوانفکر نیز راهی زندان شود و یا بعد سعید تاجیک را نیز زندان کردند .

این تحلیگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اینها درست نیست و دستگاه قضایی باید کلاً از سیاست کنار برود و بر اساس مر قانون عمل کند و اگر آقای رئیس دولت می تواند از زندان بازدید کند باید کاملاً شرایطش فراهم باشد و اگر هم رئیس جمهور در این بین حقی ندارد می بایست مطابق قانون و با ادبیاتی قانونی پاسخ داد و جوابی مانند "مصلحت نیست" و "شما به وضعیت اقتصاد بپردازید" در شان دستگاه قضایی نیست.

عبدی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی می بایست بر اساس قانون جواب می داد گفت : اگر رئیس دولت یا یک وزیر حرف بی ربطی بزند خیلی مساله نیست همچنانکه در تمام دنیا روسای جمهور و نمایندگان مجالس حرفهای بی ربط زیادی می‌زنند، اما دستگاه قضایی طوری باید حرف بزند که گویی فصل الخطاب است. دستگاه قضایی سیاست را به معنای دقیق کلمه باید طلاق دهد آن هم سه طلاقه. این روزنامه نگار اصلاح طلب تاکید کرد :من و شما می توانیم به رئیس دولت این اعتراض را بکنیم که چرا در سالهای اخیر از زندان بازدید نکردند و سایر افراد می توانند این اظهار نظر را بکنند که این حرکت سیاسی است یا نه، ولی دستگاه قضایی نمی تواند این اعتراض را بکند.

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور از دیدگاه عرفی و قانونی می تواند از زندان اوین بازدید کند؟ گفت: بر اساس استنباط از قانون در شرایطی نیستم که بگویم آیا رئیس دولت چنین حقی دارد که از زندان اوین بازدید کند یا نه؟ اما از دیدگاه عرفی و سیاسی به نظرم اشکالی ندارد که رئیس دولت از زندان بازدید کند. البته نمی‌دانم آیا توان این را داشت که به بند ۳۵۰ برود یا نه!

وی در مورد آینده اینگونه تحرکات گفت: به خاطر مشکلات اقتصادی این اختلافات در آینده نیز شدید تر می شود و رئیس دولت هم مجبور است موضوعات جدیدتری را مطرح کند بنابراین فکر می‌کنم این چالشها از طرف رئیس دولت به اشکال مختلفی تشدید بشود . به نظرم اگر حکومت سال گذشته و هنگام خانه نشینی وی این قضیه را تمام می‌کرد بیشتر به نفعش بود . هر نوع رقابت سیاسی به نفع مملکت است و هر نوع ستیز سیاسی در این باره به ضرر مملکت است .

عبدی در پاسخ یه این سوال که: این اقدامات رئیس جمهور چه تاثیری در سیاست خارجی دارد ؟ و چه کسانی از اینگونه حرکات رئیس جمهور خوشحال می شوند. گفت: روشن است که مخالفان حکومت از هر نوعش از این اختلافات خوشحال می شوند ولی این دلیل نمی شود که بروز این اختلافات را محکوم کنیم همچنان که مخالفان حکومت از بسیاری از اقدامات قوه قضاییه یا مجلس هم خوشحال می شوند.
وی ادامه داد : همین روزها در باره قانون مجازات و نیز مسائل زندانها حرفهای زیادی زده شده است بنابر این از این زاویه به اقدام رییس دولت نمی توان اعتراضی وارد کرد چون اگر بخواهیم هر چه می گوییم را به غم و شادی مخالفان ربط دهیم در این صورت باید سکوت مطلق کرد.

عبدی به جز فرافکنی و لاپوشانی مسائل اقتصادی دلیل دیگری را هم در طرح این مسائل ذکر کرده و می‌گوید: همانطور که گفتم دلیل اصلی وابستگی رییس جمهوری بعدی است. دولت موجود به گونه ای سرکار آمده که هزینه اش را باید اصولگرایان غالب بپردازند. آنان اگر فکر می‌کنند که احمدی نژاد دوره‌اش سر آمده و همین طوری مفت و مجانی کرسی ریاست را تحویل می‌دهد و نقش خود را در حذف دیگران بازی کرده باید برود اشتباه کرده‌اند. نتیجه رفتار خارجی او را در قیمت ارز و تحریم باید بدهند و نتیجه رفتار سیاسی داخلی اش هم دیر یا زود باید پرداخت شود و هر چه زودتر بدهند به نفع آنان است.

[سایت الف]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: