UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

عصبانیت وزیر دفاع آمریکا از پیشنهاد ملک عبدالله برای حمله به ایران

عصبانیت وزیر دفاع آمریکا از پیشنهاد ملک عبدالله برای حمله به ایران
خاطرات رابرت گیتس

گیتس می گوید که پادشاه سعودی از آمریکا می خواست جوانان خود را به جنگ با ایران بفرستد تا از موضع و سیاست های عربستان سعودی در خلیج فارس و منطقه حمایت کنند انگار آمریکایی ها گروگان سیاست های عربستان سعودی هستند.

531221953935d.preview-620

رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین آمریکا فاش کرده است پادشاه عربستان سعودی خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران شده بود.
در بخش هایی از کتاب خاطرات گیتس با عنوان “وظیفه: خاطرات یک وزیر در جنگ” (Duty: Memoirs of a Secretary at War) به مذاکرات مقامات واشنگتن و ریاض درباره ایران پرداخته شده است.
در فصل پنجم این کتاب با عنوان “پس از عراق: جهان پیچیده” گیتس درباره نخستین دیدارش با ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در جایگاه وزیر دفاع آمریکا در تابستان ۲۰۰۷ سخن می گوید.
در این دیدار کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا نیز حضور داشت.
در بخش هایی از این کتاب که در سایت مصری البشایر منتشر شده، گیتس می گوید این تنها دیدار عالی رتبه خارجی بود که او در آن عصبانی شد زیرا ملک عبدالله از وی خواست آمریکا نه تنها علیه اهداف هسته ای ایران بلکه علیه همه مراکز نظامی این کشور حمله نظامی همه جانبه ای انجام دهد.
ملک عبدالله در این دیدار تهدید کرد در صورتی که آمریکا به ایران حمله نکند ریاض اقدامات لازم را مستقل از دولت واشنگتن برای حفاظت از منافع خود در پیش خواهد گرفت.
گیتس می گوید که پادشاه سعودی از آمریکا می خواست جوانان خود را به جنگ با ایران بفرستد تا از موضع و سیاست های عربستان سعودی در خلیج فارس و منطقه حمایت کنند انگار آمریکایی ها گروگان سیاست های عربستان سعودی هستند.
به گفته گیتس، پادشاه سعودی در این دیدار گفت که آمریکا در نگاه دولت های عربی منطقه، به کشور ضعیفی تبدیل شده است.
وی ادامه داد که به دلیل مواضع پادشاه عربستان سعودی، عصبانی شدم و به او جواب دادم: تا هنگامی که ایران جنگی علیه آمریکا یا هم پیمانانش آغاز نکند آمریکا به این کشور حمله نخواهد کرد. در صورتی که رئیس جمهور آمریکا بدون وجود شرایط لازم، جنگی را علیه ایران آغاز کند از سمتش برکنار خواهد شد به ویژه که رئیس جمهور (جورج بوش پسر)، در سال ۲۰۰۳ آمریکا را درگیر جنگ عراق کرده بود.
گیتس اضافه کرد: استفاده نظامی از نیروهای آمریکایی فقط تنها به هنگام تجاوز به آمریکا، ملتش و منافعش صورت می گیرد.
او گفت که برای پادشاه عربستان سعودی توضیح دادم که نظم و حکمت در تصمیم گیری ها درباره حملات نظامی منبع قدرت و نه ضعف هستند و کسی نباید این واقعیت و قدرت آمریکا را دست کم بگیرد. هر کسی که قدرت آمریکا را دست کم گرفت از آلمان نازی تا ژاپن و شوروی با مجازات تاریخ روبه رو شد.
گیتس افزود: پادشاه عربستان سعودی چهار سال بعد و در دیدار دیگری به من یادآور شد که همچنان درباره موضع آمریکا در برابر ایران، با ابهام و عدم شفافیت روبه رو است.
گیتس در بخش دیگری از کتاب هم گفت که به هنگام تصدی سمت وزیر دفاع در دولت جورج بوش پسر در برابر نفوذ گسترده اسرائیل و عربستان سعودی در تصمیم گیری های کاخ سفید و تمایل آنها برای در پیش گرفتن راه حل نظامی برای مسئله هسته ای ایران تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری بوش پسر، محافظه کار و نگران بود.
وی ادامه داد: دیک چنی معاون وقت رئیس جمهور آمریکا (جرج بوش پسر) با مواضع اسرائیل و عربستان سعودی، همراهی می کرد و به آنها نزدیک و دوست بود. بوش پسر هم با مواضع تل آویو و ریاض همراهی می کرد.
نوع تعامل با تاسیسات هسته ای سوریه در بهار ۲۰۰۷ دیگر موضوع مطرح شده در کتاب خاطرات رابرت گیتس است.  در این سال و براساس اطلاعات سازمان های اطلاعاتی امنیتی اسرائیل مشخص می شود سوریه با همکاری کره شمالی در حال ساخت مراکز هسته ای است.
در این کتاب، وزیر دفاع پیشین آمریکا می نویسد: دیک چنی با حمله نظامی به تاسیسات هسته ای سوریه که با کمک کره شمالی در حال ساخت بود؛ موافقت کرد. او معتقد بود چنین حمله ای نه تنها سوریه را از کسب سلاح هسته ای منع می کند بلکه تهدیدی را برای ایران نیز ارسال می کند تا به گفته وی این کشور از تلاش برای کسب سلاح هسته ای دست بردارد.
در مقابل، گیتس خواستار برخورد محتاطانه با گزینه حمله نظامی به تاسیسات هسته ای سوریه شد.
چنی علاوه بر این آرزو کرد حملات به انبارهای سلاح حزب الله لبنان در خاک سوریه نیز کشیده شود تا به امنیت اسرائیل نیز خدمتی صورت بگیرد.
همچنین به گفته چنی با این اقدام، در روابط بشار اسد  رئیس جمهور سوریه با ایران نیز شکاف ایجاد می شود و در نتیجه ایران به میزان زیادی منزوی می شود.
به گفته گیتس، لابی اسرائیلی در دولت آمریکا، جرج بوش پسر را قانع کرد که به اسرائیل درباره هر گونه حمله نظامی ای به سوریه چراغ سبز نشان بدهد.

GATES-master675

گیتس کیست؟
رابرت گیتس در بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱  مسؤولیت وزارت دفاع آمریکا را برعهده داشت. او از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در دوره ریاست جمهوری بوش پسر و در دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما وزیر دفاع آمریکا بود.
وی که سابقه ۲۶ سال فعالیت در شورای امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا  را دارد دارای دکتری تاریخ شوروی از دانشگاه جرج تاون است. او تنها فرد آمریکایی است که با وجود عضویت در حزب جمهوری خواه، در دولت یک رئیس جمهور دموکرات، سمت وزیر دفاع را عهده دار شد.

[عصر ایران]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: