UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

علی مطهری متهم کرد: دخالت وزارت اطلاعات در بررسی صلاحیت وزرا

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از دخالت وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مجلس خبر داد.

روزنامه شرق، روز شنبه، ۲۶ مرداد، مصاحبه‌ای با آقای مطهری منتشر کرد که این نماینده مجلس در آن گفته است سخنان تعدادی از نمایندگان علیه وزرای پیشنهادی «جز از طریق دسترسی به اسناد وزارت اطلاعات» امکان‌پذیر نبوده است.

آقای مطهری از وزیر اطلاعات در کابینه روحانی خواسته است که این «رویه‌های غلط» در وزارتخانه متبوعش را تغییر دهد.

او می‌افزاید: «واضح است که افرادی از برخی نهادها با تعدادی از نمایندگان همکاری داشتند» و در توضیح بیشتر می‌گوید: «این که نماینده‌ها، برگه بازجویی یک وزیر را کپی کرده و آن را در کازیه نمایندگان قرار دهند، غیرقانونی بوده و برای همه سوال‌برانگیز است.»
آقای مطهری گفته است که رونوشت این برگه بازجویی در اختیار خود وی نیز قرار گرفته، اما به نام صاحب این برگه بازجویی اشاره نکرده است.
در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی، سه نفر از ۱۸ گزینه او نتوانستند رأی اعتماد مجلس را به دست بیاورند.
محمدعلی نجفی، جعفر میلی منفرد و مسعود سلطانی‌فر، گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان، سه نفری بودند که امکان حضور در دولت یازدهم را پیدا نکردند.
آقای مطهری درباره محتوای بازجویی از وزیری که به گفته وی متن آن در اختیار تعدادی از نمایندگان قرار داده شده بود گفت: «آن فرد به موضوعی اعتراض داشت و این که در جاهایی خشونت به خرج داده شده. این متن مکتوب که البته متنی محرمانه در اختیار افراد خاص و نهادهای امنیتی است، برای همان وزیر تبدیل به یک جرم بزرگ می‌شود، بر مبنای همین برگه بازجویی، برخی نماینده‌ها اعلام کردند نباید به این افراد رای داد.»
نماینده تهران در مجلس افزوده است: «برخی مسئولان چنین نهادهایی در این قضایا با نمایندگان همکاری داشتند، این رویه خوبی نیست. مسوولان نامرتبط نباید در این ماجرا دخالت کنند، آنها نباید پشت صحنه ساقط کردن وزرا باشند و برخی نمایندگان را هدایت کنند.»
علی مطهری با ذکر یک مصداق گفته است: «یکی از نماینده‌ها وقت گرفته بود تا در موافقت وزیر علوم و تحقیقات صحبت کند، اما منصرف شد، بعد هم گفت که از جایی دستور دادند.»
به گفته آقای مطهری، به این نماینده گفته شده بود: «نباید وقتش را به دیگری بدهد و باید انصراف دهد.»
نماینده تهران در مجلس همچنین در مصاحبه خود ابراز امیدواری کرده است که محمود علوی، وزیر جدید اطلاعات، «رویه‌های غلطی که باب شده را تصحیح کند و تغییر دهد».

علی لاریجانی: از کسانی که اطلاعات دادند تشکر می‌کنیم

آقای مطهری همچنین گفته است که فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیون اکثریت مجلس، به رأی نیاوردن محمدعلی نجفی و جعفر میلی منفرد «کمک کرد».
به گفته آقای مطهری، اگرچه فراکسیون رهروان ولایت «به طور رسمی» با این دو گزینه پیشنهادی مخالفت نکرد، اما «بدون شک نام‌ بردن از دو وزیر در روز پنج‌شنبه در رای نهایی نمایندگان تاثیرگذار بوده است».
فراکسیون رهروان ولایت به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نزدیک است.
آقای لاریجانی، روز پنج‌شنبه، ۲۴ مرداد، پس از پایان رأی‌گیری درباره وزرای پیشنهادی، در یک کنفرانس خبری، رأی اعتماد مجلس به ۱۵ وزیر از ۱۸ وزیر پیشنهادی آقای روحانی را نشانه‌ای از «گرایش مثبت مجلس برای حل مشکلات کشور» دانسته بود.
رئیس مجلس در این کنفرانس خبری تأیید کرده بود که «ممکن است اطلاعاتی از بیرون به نمایندگان داده شود و تاثیرگذار باشد».
او گفته بود که چنین موضوعی «غریب نیست و ما حتی از کسانی که اطلاعات را داده‌اند، تشکر می‌کنیم چون به باور ما مجلس باید در مورد هر وزیر اقناع شود و سپس رای دهد که این اتفاق نیز افتاد».
علی لاریجانی در عین حال «فشار» بر روی نمایندگان مجلس در جریان رأی اعتماد را تکذیب کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود که «برخی عقاید در مجلس» می‌خواستند به «تعداد بیشتری» از وزرا رای ندهند.
علی مطهری هم در همین زمینه به روزنامه شرق گفته است که «اصول‌گرایان مصمم بودند که شش وزیر را حذف کنند، در مورد آخوندی و زنگنه هم خیلی اصرار داشتند و آخر موفق نشدند».

[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: