UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

فراخوان برای گشودن فصلی تازه در امر برخورد با سندیکاها در ایران

فراخوان برای گشودن فصلی تازه در امر برخورد با سندیکاها در ایران

فراخوان مشترک

فراخوان برای گشودن فصلی تازه در امر برخورد با سندیکاها در ایران

ایران اعلام کرده است که مراسم ادای سوگند (تحلیف) رئیس‌جمهور جدید، آقای حسن روحانی، روز ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد. برای نخستین بار در تاریخ حیات جمهوری اسلامی، ایران از رهبران و شخصیت‌های شناخته شده از سراسر جهان، از جمله از بریتانیا، به عنوان میهمانان بین‌المللی برای شرکت در مراسم ادای سوگند دعوت کرده است. ما امیدواریم که همگام با این اقدام برای دعوت از میهمانان خارجی، موضع ایران در احترام به تعهدهای بین‌المللی آن کشور نیز بهبود یابد.

 ما امضاکنندگان زیر، به عنوان نمایندگان سازمان‌های کشوری و بین‌المللی فعّال در زمینهٔ سندیکاها، حقوق بشر و حقوق دموکراتیک، مدّت درازی است که از مقام‌های ایران خواسته‌ایم که حق بنیادی کارگران برای تشکیل سندیکاهای مستقل و پیوستن به سندیکاها و شرکت در فعالیت‌های آنها را بر اساس مفاد پیمان‌های بین‌المللی کار، به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذارد. به اعتقاد ما، سندیکاهای راستین و مستقل یکی از سنگ‌بناهای اصلی جوامع دموکراتیک امروزی‌اند و بستر و وسیلهٔ معتبری برای تأمین و تضمین استقلال، پیشرفت، ثبات و عدالت اجتماعی مردمی محسوب می‌شوند.

ما که سال‌هاست نگران سرنوشت فعالیت سندیکاها و فعّالان سندیکایی در ایران بوده‌ایم، اکنون مایلیم از رئیس‌جمهور منتخب، دکتر حسن روحانی، بخواهیم که از فرصت مغتنم ادای سوگند ریاست‌جمهوری استفاده کند و تعهد کند که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، در ایران فصل تازه‌یی در امر احترام به حقوق بشر و حقوق سندیکایی گشوده خواهد شد.

ما از مقام‌های ایران می‌خواهیم که با آزاد کردن فوری و بی‌قید و شرط همهٔ آنهایی که به علّت فعالیت سندیکایی زندانی شده‌اند، رفع اتهام از آنهایی که هم‌اکنون به دلایل مشابه در انتظار محاکمه‌اند، و پایان دادن به دیگر اقدام‌های سرکوبگرانه‌یی که هدف‌شان تضعیف سندیکاها و به کنار راندن اعضای آنهاست، به سرکوب فعّالان سندیکایی پایان دهد. به‌ویژه، ما خواهان آزادی دو فعّال سندیکایی و زندانیان عقیدتی، یعنی آقای رضا شهابی، خزانه‌دار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و آقای علی نجاتی، رئیس پیشین سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هستیم.

ما همچنین از رئیس‌جمهور جدید ایران می‌خواهیم که قول بدهد پیمان‌ها و پروتکل‌های بین‌المللی، به‌ویژه مقاوله‌نامه‌های شمارهٔ ۸۷ و ۹۸ سازمان بین‌المللی کار (ILO) در مورد «آزادی سندیکاها و حمایت از حقوق سندیکایی» (۱۹۴۸م) و «حق تشکّل و مذاکرهٔ دسته‌جمعی» (۱۹۴۹م) را امضا کند و مفاد آن را به طور کامل به اجرا بگذارد.

امضاکنندگان:

  • اوئِن تیودور (Owen Tudor)، رئیس بخش اتحادیهٔ اروپا و روابط بین‌المللی «کنگرهٔ سندیکاها»ی بریتانیا TUC
  • لِن مک‌کلاسکی (Len McCluskey)، دبیرکل سندیکای UNITE [بزرگ‌ترین سندیکای بریتانیا با ۱٫۴ میلیون عضو]
  • دِیو پرِنتیس (Dave Prentis)، دبیرکل سندیکای UNISON  [سندیکای کارکنان دولت بریتانیا، با ۱٫۳ میلیون عضو]
  • باب کروُ (‌‌‌Bob Crow)، دبیرکل RMT [سندیکای کارگران و کارکنان راه‌آهن و حمل‌ونقل بریتانیا]
  • پی‌یه‌ریس پی‌یه‌ری (Pieris Pieri)، دبیر بخش بین‌المللی «فدراسیون کارگران قبرس» (PEO-Cyprus)
  • دانیِل بلک‌بِرن (Daniel Blackburn)، دبیر اجرایی «مرکز بین‌المللی حقوق سندیکایی» ICTUR
  • شِین اِنرایت (Shane Enright)، مشاور سندیکایی جهانی سازمان عفو بین‌المللی
  • نوئِل هَریس (Noel Harris)، دبیرکل کودیر CODIR

 پنج‌شنبه اوّل اوت ۲۰۱۳ (۱۰ مرداد ۱۳۹۲)

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: