UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

فراخوان کنشگران بین‌المللی به رئیس‌جمهور جدید ایران: به سرکوب سندیکاها پایان دهید

فراخوان کنشگران بین‌المللی به رئیس‌جمهور جدید ایران: به سرکوب سندیکاها پایان دهید

اطلاعیهٔ مطبوعاتی 
۱ اوت ۲۰۱۳ (۱۰ مرداد ۱۳۹۲)

Codirفراخوان کنشگران بین‌المللی به رئیس‌جمهور جدید ایران: به سرکوب سندیکاها پایان دهید

پیش از آنکه مُرکّب سند نهایی تأیید حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران خشک شود، نمایندگان سازمان‌های حقوق بشر و حقوق سندیکایی از او خواستار آنند که با آزاد کردن همهٔ رهبران سندیکایی زندانی شده در ایران و قانونی کردن فعالیت سندیکاهای مستقل در ایران، نشان دهد که رویکرد او با گذشته متفاوت خواهد بود.

مراسم ادای سوگند (تحلیف) روحانی روز یکشنبه ۴ اوت ۲۰۱۳ (۱۳ مرداد ماه ۹۲) برگزار خواهد شد و حکومت ایران در صدد است که از این فرصت برای بالا بردن اعتبار خود در صحنهٔ جهانی استفاده کند. برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، ایران از رهبران و شخصیت‌های شناخته‌شده از سراسر جهان به عنوان میهمان خارجی برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دعوت کرده است. فعّالان اجتماعی امیدوارند که همگام با این دعوت، مشی ایران در احترام به تعهدهای بین‌المللی‌اش نیز بهتر شود.

نوئِل هَریس (Noel Harris) دبیرکل کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران (کودیر) در بریتانیا، بر اهمیت فراخوان مشترک منتشر شده توسط فعّالان سندیکایی و حقوق بشر تأکید کرد، که امروز با عنوان «فراخوان برای گشودن فصلی تازه در امر برخورد با سندیکاها در ایران» منتشر شد. او از اینکه طیف متنوعی از سازمان‌های اجتماعی این فراخوان را امضا کرده‌اند، و اینکه همچنان تلاش گسترده در راستای ایراد فشار بر دولت ایران برای پایان دادن به نقض حقوق بشر ادامه دارد، ابراز خشنودی کرد.

آقای هریس گفت: «فعّالان سندیکایی با امضا کردن این فراخوان، پیام روشنی را در سطح جهانی به دولت ایران فرستاده‌اند. آن پیام این است که عمل در برخورد با نقض حقوق بشر و اذیت و آزار فعّالان سندیکایی بسیار مهم‌تر از حرف و ادعاهای نمایشی است.»

«رسانه‌ها با برجسته کردن گفته‌های به‌دقت تنظیم شدهٔ آقای روحانی که به‌عمد و با اشارهٔ ضمنی به نقشه‌های اصلاح‌طلبان تدوین شده است، سعی کرده‌اند بر نکات مثبت در انتخاب ایشان تأکید کنند. البته همهٔ اینها باید در عمل ثابت شود. تا زمانی که فعّالان سندیکایی و کارگری در ایران نتوانند مطابق با پیمان‌ها و مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار (ILO) کار و فعالیت کنند، ما نمی‌توانیم بپذیریم که تغییر چشمگیری در حکومت ایران صورت گرفته است.»

جِین گرین، هماهنگ‌کنندهٔ فعالیت‌های «کودیر» در بریتانیا نیز گفت: «در حال حاضر، واقعیت هر روزه برای فعّالان سندیکایی در ایران، ترس از بازداشت، ارعاب و زندانی شدن است. همهٔ امضاکنندگان فراخوان اخیر در محکوم کردن کارنامهٔ تاریک جمهوری اسلامی ایران در زمینهٔ سرکوب فعالیت سندیکاها و حقوق بشر به‌طور کلی، هم‌صدا هستند. فراخوان مذکور از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهد که با آزاد کردن فوری و بدون قید و شرط آنهایی که به جرم فعالیت سندیکایی زندانی شده‌اند، رفع اتهام از کسانی که به دلایلی مشابه در انتظار محاکمه به سر می‌برند، و پایان دادن به اقدام‌های سرکوبگرانه‌یی که هدف آنها تضعیف سندیکاها و به کنار راندن اعضای آنهاست، به سرکوب سندیکاها پایان دهد.»

کارزار کودیر برای اقدام در حمایت از حقوق سندیکایی در ایران، شماری از سندیکاهای بزرگ و اصلی بریتانیا، از جمله «کنگرهٔ سندیکاها»ی بریتانیا (TUC)، سندیکای کارگران راه‌آهن و حمل‌ونقل بریتانیا (RMT)، سندیکای کارکنان دولت بریتانیا (UNISON) و نیز بزرگ‌ترین سندیکای کارگری بریتانیا، یعنی UNITE، و علاوه بر آن، «فدراسیون کارگران قبرس»، سازمان عفو بین‌المللی، و مرکز بین‌المللی حقوق سندیکایی (ICTUR) را گرد هم آورد تا فراخوان مذکور را تهیه و منتشر کنند.

اطلاعات تماس با کودیر:

آدرس پستی:

B.M.CODIR
London
WC1N 3XX
UK
Website: www.codir.net
E-mail: [email protected]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: