UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

قوانین مربوط به مالک و مستأجر در املاک مسکونی

قوانین مربوط به مالک و مستأجر در املاک مسکونی

Residential Tenancy

قوانین مربوط به مالک و مستأجر در املاک مسکونی (بخش دوم)

 Faramarzi

(Tenancy Agreement)

موارد مهمی که می‌بایست در قراردادهای استیجاری لحاظ گردد

هر موجر و مستأجر باید دارای یک قرارداد به نام «توافقنامه استیجاری» باشند. این قرارداد اصول و قوانین اجاره را شامل می‌شود. توافقنامه استیجاری باید کتبی باشد و توسط هر دو موجر و مستأجر امضا شود. پس از امضا، توافقنامه استیجاری نهایی و الزام‌آور است. اگر بندی از توافقنامه استیجاری در تعارض با حقوق قانونی موجود در بریتیش کلمبیا باشد، آن بند قابلیت اجرایی ندارد. برای مثال اگر بندی از قرارداد در مورد هر یک از موجر و مستأجر ناعادلانه، نامعقول، و یا اجحاف‌آمیز باشد، آن بند قابل اجرا نیست. موجر باید یک کپی امضا شده از قرارداد اجاره را حداکثر تا ۲۱ روز پس از امضا به مستأجر تحویل دهد.

قراردادهای استیجاری باید شامل نکات زیر باشند:

– نام موجر و مستأجر (Parties)

– آدرس و شماره تلفن موجر و مستأجر

-آدرس واحد اجاره (Rental Unit)

– تاریخی که در آن اجاره شروع می‌شود.

– مدت اجاره (Length of the Tenancy)

مدت قراردادهای استیجاری می‌تواند به صورت ثابت (برای مثال شش ماهه یا یک ساله) و یا دوره‌ای (برای مثال ماه به ماه) باشد.

– تاریخ پایان اجاره

– میزان اجاره بها (Rent)

– نحوه و زمان پرداخت اجاره (Due Date & Method of Payment)

نحوه پرداخت اجاره می‌تواند به وسیله چک، پول نقد، کارت‌های اعتباری، و یا پرداخت مستقیم از بانک باشد. زمان پرداخت اجاره معمولاً اول ماه و یا آخر ماه است.

– فهرست خدمات و امکانات موجود در ملک استیجاری (Services & Utilities)

برای مثال، در قراردادهای استیجاری می‌بایست ذکر گردد که آیا واحد اجاره‌ای دارای پارکینگ، امکانات لباس شویی، اینترنت، و یا تلفن هست یا خیر، و همچنین چه شخصی (مالک یا مستأجر) مسٔول پرداخت اینگونه هزینه‌ها هست؟

 – اجازه و نحوه نگهداری حیوانات خانگی (Pet)

در قراردادهای استیجاری باید ذکر گردد که آیا مستأجر می‌تواند حیوان خانگی داشته باشد یا خیر. همچنین تعداد حیوانات خانگی و نوع آن‌ها (مثلاً سگ یا گربه) نیز باید ذکر گردد. اما در این زمینه استثنائاتی وجود دارد. برای مثال، مالک نمی‌تواند داشتن سگ‌های راهنمای افراد نابینا را ممنوع نماید.

– میزان سپرده امانی آسیب به ملک توسط انسان (Damages Deposit)

مالک می‌تواند از مستأجر سپرده‌ای دریافت نماید که در صورتی که مستأجر یا مهمانان آن‌ها به ملک استیجاری خسارت وارد کنند، از این سپرده برای تعمیرات ملک استفاده شود. مقدار این سپرده حداکثر نصف مقدار اجاره ماه اول می‌باشد. برای مثال اگر اجاره ماه اول ۱۰۰۰ دلار باشد، مقدار این سپرده حداکثر می‌تواند ۵۰۰ دلار باشد.

– میزان سپرده امانی آسیب به ملک توسط حیوانات خانگی (Pet Damages Deposit)

مالک می‌تواند از مستأجر سپرده‌ای دریافت نماید که در صورتی که حیوانات خانگی مستأجر به ملک استیجاری خسارت وارد کنند، از این سپرده برای تعمیرات ملک استفاده شود. مقدار این سپرده حداکثر نصف مقدار اجاره ماه اول می‌باشد. برای مثال اگر اجاره ماه اول ۱۰۰۰ دلار باشد، مقدار این سپرده حداکثر می‌تواند ۵۰۰ دلار باشد. اما در این زمینه استثنائاتی وجود دارد. برای مثال، مالک نمی‌تواند برای داشتن سگ‌های راهنمای افراد نابینا سپرده‌ای دریافت کند.

– امضای موجر و مستأجر (Signature)

هم مالک و هم مستأجر می‌بایست قرارداد استیجاری را امضا نمایند.

نمونه قرار‌داد استیجاری برای املاک مسکونی در وب‌سایت زیر موجود است:

http://www2.gov.bc.ca/gov/DownloadAsset?assetId=BA4E09B90C374B93B9B97CE2EDC11F85&filename=rtb1.pdf

***********

حسین فرامرزی؛ وکیل دادگاه‌های ایالت بریتیش کلمبیا، به هیچ گروه سیاسی، دولتی، و یا مذهبی وابسته نیست. مقالات حقوقی مندرجه، تنها برای افزایش سطح آگاهی جامعه فارسی زبان کانادایی تهیه شده است. به علت امکان تغییر در قوانین کانادا به مرور زمان، و همچنین عدم امکان بیان کلیه قوانین در این مقالات، به تمامی خوانندگان توصیه می‌گردد که قبل از انجام هرگونه موضوع حقوقی، با وکیل خود مشورت نمایند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: