UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

ناصر تقوایی: از گزارشگر ویژه سازمان ملل می خواهم تا با زندانیان دیدار کند

ناصر تقوایی: از گزارشگر ویژه سازمان ملل می خواهم تا با زندانیان دیدار کند

ناصر تقوایی در گفت وگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با اشاره به اینکه علیرغم سخنان هفته گذشته دادستان کل کشورمرضیه وفا مهر، بازیگر سینما و همسر ناصر تقوایی بیش از یکماه است که به اتهام بازی در فیلم ” تهران من، حراج” در زندان قرچک ورامین به سر می برد. اگرچه محسن اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه در صحبت های خود در تاریخ ۴ مرداد خبر از آزادی پگاه آهنگرانی و مرضیه وفا مهر را داد اما این بازیگر سینمایی هنوز آزاد نشده است. ناصر تقوایی در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از سازمان ملل درخواست کرد که گزارشگر ویژه خود را زودتر به ایران بفرستد تا وضعیت زندانیان را از نزدیک ببیند و به نوعی از آنها دفاع کند.

ناصر تقوایی در خصوص آخرین وضعیت همسرش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « هفته گذشته آقای اژه ای گفتند که دختران سینمایی آزاد خواهند شد . در روزنامه ها هم اسم خانم پگاه آهنگرانی و مرضیه وفا مهر، همسرم را خواندم که آزاد می شوند با این حال دو روز بعد از صحبت های آقای اژه ای خانم آهنگرانی و محمدی آزاد شدند اما خانم من آزاد نشد. قاضی همسرم، پرونده ایشان را به دادگاه فرستاده اند. به نظرم فرستادن پرونده به دادگاه تنها راهکار قانونی بود که او می توانست با آن دستور آقای اژه ای را اجرا نکند. حالا من منتظر دو چیز هستم، یکی منتظر نظر دوباره دادستان کل کشور در خصوص وضعیت پرونده همسرم هستم و دیگری تعیین زمان محاکمه همسرم. چون اگر قرار باشد همسرم محاکمه شود باید زودتر زمانش مشخص شود، نگرانیم این است که تعیین زمان دادگاه به درازا بکشد و او همین طور در زندان بماند.»
ناصر تقوایی در خصوص پیگیری هایش گفت: « تا آنجا که از دستم بر می آید به آدم ها رجوع می کنم. اگر در مورد خودم بود هیچ وقت به کسی رجوع نمی کردم همین طور که تا به حال هیچ وقت در زندگیم نکرده ام اما این بار مربوط به فرد دیگری است که کمک من به دردش می خورد، همسرم است.اما با شلوغی دادگستری که می بینم به نظرم نمی آید به این زودی ها دادگاهش برگزار شود . یعنی حالا حالاها او باید در زندان بماند.»
ناصر تقوایی گفت: « تلخی ماجرا این است که چرا هنرمندان ما به دلیل نوع کارشان باید گذرشان به زندان بیفتد، واقعا دردناک است. بازیگر نمی تواند بگوید مثلا من این کار را در فیلم می کنم ، این کار را نمی کنم. دیگر کسی به او پیشنهاد کار نمی دهد. این فیلم تهیه کننده و کارگردان دارد. اگر اشکالی است آنها باید پاسخگو باشند چرا همسر من باید جور آنها را بکشد. این بازداشت ها انعکاس بدی در داخل و خارج هم دارد. الان به شدت بچه های خانه سینما نگران هستند که این اتفاق ها زیاد نشود. خانم رخشان بنی اعتماد، آقایی پرویز پرستویی و امین تارخ در روزهای گذشته رفتند با قاضی پرونده مرضیه صحبت کردند اما فایده ای نداشت. »
تقوایی گفت: « من خواهش دارم اگر سازمان ملل قرار است بازرس ویژه ای را به ایران بفرستد نام تمام زندانیان و زندان ها را در لیست جا بدهد تا از آنها دیدار کند، باید از آنها دفاع شود. من وقتی برای ملاقات همسرم به زندان می روم چیزهای را می بینم که واقعا درناک است.»
تقوایی در پاسخ به این سوال که چرا پس از گفته های دادستان کل کشور همچنان مرضیه وفا مهر در زندان است، گفت: « نمی دانم واقعا چه بگویم، من برخورد سلیقه ای قاضی را دخیل می دانم. چون ایشان حتی با وثیقه هم موافقت نکردند. حالا مدعی شده اند که آزاد نشدن مرضیه به علت مصاحبه های من با رادیو و تلویزیون های خارجی بوده است. اما من مصاحبه هایم را ۱۶ روز پس از تصمیم ایشان شروع کردم. خیلی از مطبوعاتی ها می دانستند که همسرم بازداشت شده است اما به احترام من که می گفتم صلاح نمی دانم فعلا منتشر شود خبر را پخش نکردند. من زمانی گفتگو کردم که قاضی حاجی محمدی بازداشت موقت همسرم را دوباره تمدید کرد. یعنی من هر چقدر صبر کردم دیدم او شدت عملش بیشتر می شود.»
همسر مرضیه وفا مهرگفت:« یک روز صبح با تلفن بچه ها از خواب بیدار شدم که گفتند خبر بازداشت همسرم در خیلی از رسانه های داخل و خارج منتشر شده است. در این خبرها اشکالاتی بود و جملاتی نوشته شده بود که واقعی نبودند. من برای شفاف سازی مجبور شدم که صحبت کنم. یکی اینکه نوشته بودند فیلم پروانه نمایش و مجوز نداشته و به شکل زیر زمینی ساخته شده است که همه اشتباه است. مگر می تواند فیلمی زیر زمینی و بدون مجوز باشد آنوقت بخش بیشتر آن در خیابان های تهران فیلم برداری شده باشد؟ مگر می توان ۱۵ روز در خیابان های تهران بدون مجوز فیلم برداری کرد، پس وقتی پلیس جلوی آنها را می گرفته چه نشان می دادند. درباره پروانه نمایش ، این فیلم اصلا فیلم سینمایی نبوده و قابلیت پخش در سالن های سینمایی را نداشته که پروانه نمایش داشته باشد! این یک فیلم دانشجویی – تجربه ای ۶۰ دقیقه ای بوده است. من نمی دانم چطور سی دی قاچاق این فیلم به ایران آمده است . از وقتی هم این جنجال آغاز فروش این فیلم در ایران ده برابر شده است خب این هم نتیجه این بازداشت شد.»
ناصر تقوایی، کارگردانی که سینمای ایران مدیون نام اوست درباره حمایت وزارت ارشاد و مسولان سینمایی کشور گفت: « در مورد این پرونده خیلی عجیب است که مسولان وزارت ارشاد مسئولیتی به عهده نمی گیرند و می گویند از اختیارات ما خارج است. چند هفته پیش جلسه ای با آقای شمقدری، معاونت سینمایی ایران داشتم که ایشان قول دادند فردایش جلسه ای با حضور وزیر ارشاد و نماینده ای از وزارت اطلاعات برای پیگیری وضعیت زنان سینمایی بازداشت شده داشته باشند، در آن زمان هنوز پگاه آهنگرانی و مهناز محمدی هم در زندان بودند. قرار بود همان روز نیز تلفنی به من نتیجه جلسه را خبر بدهند که هیچ تماسی نگرفتند. فردایش بالاخره توانستم با او حرف بزنم که گفتند ظاهرا به هیچ نتجیه ای نرسیده اند.»
تقوایی درباره وضعیت زندان قرچک ورامین در روزهای ملاقات با همسرش گفت:«بالاخره زندان است دیگر، هتل ۵ ستاره که نیست. خانم من می گوید اوین اگر بودم بهتر بود. اما من اینطور فکر نمی کنم البته که امیدوارم اوین بهتر از قرچکی باشد که من می بینم. بهرحال مرضیه باید عادت کند و تحمل. چاره ای نیست.»
ناصر تقوایی، مرضیه وفا مهر گفت: « واقعا نمی دانم چه بگویم! همسرم می گفت که قاضی در بازجویی هاش برخورد بدی نداشته و منطقی بوده است ، یکبار هم من با قاضی حرف زدم که خیلی منطقی بود و وقتی داشتم از اتاقش بیرون می رفتم توقع داشتم که مسئله حل شده باشد و مرضیه با وثیقه آزاد شود. اما همسرم بعد بیرون آمد و گفت که برای او یکماه دیگر بازداشت موقت تمدید شده است.»

[کمپین بین المللی حقوق بشر]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: