UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نتایج انتخابات پارلمانی سراسری کانادا – ۲۰۲۱

 

روز دوشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱  انتخابات پارلمانی فدرال کانادا برای انتخاب ۳۳۸ کرسی “خانه کمون” (مجلس نمایندگان فدرال) برگزار شد. این انتخابات دو سال پیش از موعد توسط  جاستین ترودو نخست وزیر و رهبر حزب لیبرال فراخوانده شد به این امید که بتواند با کسب اکثریت مطلق (نصف به اضافه یک) دولت اقلیت خود را به دولت اکثریت تبدیل کند. انتخابات پیش از موعدی که بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای خزانه دولت و مردم کانادا هزینه داشته است.

در انتخابات دوشنبه حزب لیبرال با کسب ۱۵۸ کرسی کماکان همچون ۲۰۱۹ به عنوان حزب اول انتخاب شد اما به دلیل اینکه نتوانسته ۱۷۰ کرسی به دست بیاورد قادر به تشکیل دولت اکثریت نخواهد بود. البته کماکان دولت اقلیت را تشکیل خواهد داد منتها برای تصویب لوایح در مجلس به آرای  یکی از دو حزب سوسیال دمکرات NDP و یا حزب ایالت فرانسوی زبان کبک (بلوک کبک) نیاز خواهد داشت.

در انتخابات ۲۰۱۹ حزب لیبرال ۱۵۵ کرسی، حزب محافظه کار ۱۱۹ کرسی، بلوک کبک ۳۲ کرسی حزب NDP 24 کرسی، حزب سبز ۲ کرسی و افراد مستقل ۵ کرسی بدست آورده بودند. در انتخابات جدید، تعداد کرسی های  حزب محافظه کار ثابت باقی ماند هر چند میزان آرای توده ای آن کمی افزایش یافت. افراد مستقل ۵ کرسی خود را از دست دادند که سه تا از آن به حزب لیبرال رسید ۲ تا به بلوک کبک و یکی به حزب ان.دی.پی رسید. حزب مردم کانادا نیز علیرغم اینکه حدود ۵ درصد آرای توده ای را به دست آورد نتوانست هیچ کرسی کسب کند.



در کانادای ۳۸ میلیونی، دو مجلس فدرال یا سراسری داریم که یکی انتخابی است و دیگری – سنا – غیر انتخابی است و اعضای سالخورده و  بیکار و مفتخور آن – با حقوقی حدود ۲۰۰ هزار دلار در سال – توسط نخست وزیر وقت – در صورت مرگ یا استعفا – گزینش می شوند. احزاب و سازمانهای کمونیست بسیار کوچک و کم تاثیر هستند. شامل دو تا حزب کمونیست ( یکی مخالف شوروی سابق و دیگری متحد شوروی سابق) و چند گروه تروتسکیستی و رادیکال… پایه حمایتی این جریانات سوسیالیست معمولا اگر در انتخابات شرکت کنند به حزب سوسیال دمکرات NDP  رای میدهنمد. گاهی هم در برخی حوزه ها دو حزب کمونیست کاندید معرفی میکنند که معمولا چند ده رای و گاهی چند صد رای به دست می آورند. بنابراین جنبش سوسیالیستی کانادا راه طولانی برای ترویج گفتمان خود در جامعه عمدتا لیبرال – محافظه کار کانادا پیش رو دارد.

در انتخابات دوشنبه ۲۰ سپتامبر سه ایرانی نیز از طرف حزبی که عضو ان بودند کاندید شدند. دو نفر مرد (علی احساسی و مجید جوهری) در منطقه تورنتو از حزب لیبرال (که هر دو بار دیگر همچون انتخابات ۲۰۱۹ انتخاب شدند) و یک زن (نیما مشعوف) از منطقه مونتریال از طرف حزب ان.دی.پی که موفق به پیروزی نشد.

در استان انتاریو مریم منصف نماینده افغان تبار حزب لیبرال در پارلمان نتوانست کرسی خود را حفظ کند و به کاندید حزب محافظه کار باخت. او چند هفته پیش طالبان جنایتکار را “برادران طالبان” خطاب کرده بود که موجی از اعتراض را در جامعه ترقیخواه برانگیخت و از جمله خشم مهاجرین ازادیخواه افغان را در کانادا.

طبق نظرسنجی های پیش از انتخابات، مهمترین دغدغه های مردم کانادا  که در نمودار زیر مشاهده میکنید مسایل مربوط به پاندمی کرونا، مسایل بهداشتی، اقتصادی و زیست محیطی بوده اند.

۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱

 

#آرش کمانگر

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: