UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نفرت‌پراکنی رسمی علیه اقلیت‌های جنسی در ایران

نفرت‌پراکنی رسمی علیه اقلیت‌های جنسی در ایران

گزارش تازه‌ای که شبکه شش رنگ منتشر کرده نشان می‌دهد مسئولان جمهوری اسلامی، از رهبر این کشور تا نظامیان، امامان جمعه،  بالاترین مقامات دولتی و فعالان رسانه‌های رسمی به طور مستمر و گسترده، به نفرت‌پراکنی علیه اقلیت‌های جنسی مشغول هستند.

گزارش تحقیقی “نقض حقوق همجنس‌گرایان افتخار ماست”؛ نفرت‌پراکنی دولتی علیه اقلیت‌های جنسی در ایران” محتوای روزنامه‌ها، رسانه‌های رسمی و نیمه رسمی را در محدوده زمانی ۱۳۹۱ تا شش ماهه اول ۱۳۹۶ بررسی کرده است و تصویری کلی از سخنان نفرت‌پراکنانه مقامات ایران در زمینه‌ی همجنس‌گرایی را ارائه می‌دهد.

در این گزارش ۲۷ صفحه‌ای، تنها برخی از نقل قول‌های تکان‌دهنده از کل یافته‌های شش‌رنگ، به عنوان مشتی نمونه خروار منتشر شده که در تریبون‌های رسمی همجنس‌گرایان را بارها و بارها با صفاتی مثل “پست‌تر از حیوانات”، “وحشی”، “انسان‌نما”، “فاسد”، “معیوب”، “غربی” و “صهیونیست” توصیف کرده‌اند. امری که نفرت و خشونت در خانواده، جامعه و نهادهای آموزشی، قضایی و انتظامی علیه این گروه اجتماعی را دامن می‌زند و توجیه می‌کند.

به عنوان مثال، سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یکی از سخنان متعدد خود در این‌باره گفته است: ” ازدواج با هم‌جنس! این غیر از همجنس‌بازی است، به‌مراتب بالاتر است؛ یعنی علناً منکرِ ضد فطرت را در زندگی خودشان راه بدهند.” مهردادبذرپاش، نماینده سابق مجلس  گفته است: “نظام اسلامی را به عدم رعایت حقوق همجنس‌گرایان متهم می‌کنند! البته این از افتخارات جمهوری اسلامی است که ناقض حقوق همجنس‌گرایان است.”

براساس معاهدات بین‌المللی که در این گزارش به دقت مرور شده، نفرت پراکنی مقامات جمهوری اسلامی علیه اقلیت‌های جنسی، یک نقض آشکار حقوق بین‌الملل، به خصوص اصل مسلم عدم تبعیض است.

در این گزارش، همچنین نقل قولی از علی مطهری، نماینده فعلی مجلس نیز آمده است که: “چرا غرب به سوی حیوانیت در حرکت است و امور خلاف طبع بشر مانند همجنس‌گرایی را ترویج می‌کند.” بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در سیل حملات همجنسگراستیزانه‌ای که به بهانه تصویب سند جهانی آموزش (معروف به سند ۲۰۳۰) راه افتاده بود گفت: ” انتساب برنامه تدریس همجنس‌‌بازی در مدارس به دولت دروغی بزرگ است و هیچ معلمی حاضر به آموزش چنین چیزی به کودکان نخواهد بود.”

شادی امین، هماهنگ کننده شش رنگ می گوید: “یک فرهنگ رسمی خشونت بار و عدم مدارا با تفاوت های انسانی در ظرف چهار دهه گذشته در ایران ترویج شده، بدون این‌که با چنین حجمی از نفرت پراکنی، مقابله جدی صورت گرفته باشد.”

وی می افزاید: “با خواندن این گزارش متوجه می شویم که ریشه‌های همجنسگراستیزی گسترده در بین ایرانیان که نمودش را در شبکه های اجتماعی و رسانه ها می بینیم، کجاست. ”

در این گزارش که نسخه انگلیسی آن به نهادهای بین‌المللی ذیربط ارائه شده، از اعضای ذی‌نفوذ جامعه جهانی خواسته شده دولت ایران را به‌خاطر نفرت‌پراکنی رسمی علیه اقلیت‌های جنسی که نقض تعهدات بین‌المللی‌شان محسوب می‌شود مورد بازخواست و پاسخگویی قرار دهند.

شش‌رنگ همچنین از رسانه‌های مستقل فارسی‌زبان، موسسات آموزشی، متخصصان رشته‌های پزشکی، و گروه‌های جامعه مدنی در ایران و سایر کشورها نیز خواسته است که به مسائل مطرح شده در این گزارش بپردازند و منابع خود را برای پرداختن به تحقیر، تبعیض و کلیشه‌سازی‌های مبتنی بر گرایش جنسی و هویت جنسی بسیج کنند، و با اظهارات و رویکردهای مقامات ایرانی که منجر به تثبیت خشونت‌ورزی، تبعیض و دشمنی با اقلیت‌های جنسی می‌شود مقابله کنند.

شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی)

لینک گزارش فارسی:

http://6rang.org/wp-content/uploads/2017/12/Official-Hate-Speech-against-LGBT-People-in-Iran-FA.pdf

لینک گزارش انگلیسی:

http://6rang.org/english/wp-content/uploads/2017/12/Official-Hate-Speech-against-LGBT-People-in-Iran.pdf

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: