UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نفرین بر ناقوس بدهنجار جنگ!

نفرین بر ناقوس بدهنجار جنگ!

ناقوس گوش‌خراش‌ جنگ همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. زندگی و حیات انسان‌ها را. حتی دیگر موجودات و آثار تاریخی و میراث فرهنگی نیز از این نحوست و بداختری در امان نمی‌مانند.
چقدر تصویر جان‌های شیفته در نمایشگر گوشی‌های تلفن و کامپیوتر و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی روی شبکه‌های اجتماعی از جلوی چشمان همه عبور می‌کند و مرگ جانگذازشان قلب‌را به‌درد می‌‌آورد. و چه تصویرهای کریه‌ و زشت از جنگ‌افروزان با دهان آتشین‌شان چون اژدهای مرگ، بر چشم و گوش ما می‌نشیند. جامعه‌ی انسانی از هر سو به کام مرگ زودهنگام سوق داده‌می‌شود.
در آغازه‌ی قرن بیست و یک به‌ویژه در دهه دوم آن، طبیعت و اقلیم‌های سرتاسر کره زمین به این همه بی‌توجهی و منفعت‌طلبی اقلیتی قدرت‌مدار، جلوه‌گر بی‌تابی و نامدارایی است. منابع طبیعی روی زمین از بی‌توجهی سیاست‌بازان جهان‌گشا نسبت به شرایط اقلیمی، واکنش نشان داده‌است. سوختن جنگل‌ها، محاصره و به‌زیر آب رفتن سرزمین‌ها و نیز غریدن کوه‌های آتشفشان‌ و به زیر خاک بردن جان‌ها و تخریب شدن بیشه و آشیان موجودات زنده، خشمی است که زمین از خود نشان می‌دهد.
برای صاحبان قدرت و پول جان آدمی و طبیعت بکر و بی‌زبان، ناچیز‌ترین و کم‌بهاترین متاعی است که روزانه قربانی منافع مالی و ایدئولوژی آن‌ها می‌شود.
در ایران سیاست‌های نوکیسه‌گان و میلیتاریسم مذهبی شیره مردم را کشیده‌است. از دو ماه گذشته تا کنون، مردم جان به‌لب رسیده در سراسر کشور با فشار مضاعف افزایش بنزین روبرو شدند. فرودستان و جان به‌لب رسیدگان در آبان ماه گذشته در اعتراض علیه اقتصاد ورشکسته و تنگناهای ناشی از تحریم‌های اقتصادی، اختلاس‌های مستمر و بی‌کفایتی رژیم اسلامی ایران و تشدید اعمال ظلم، بپاخاستند و در این راه عزیزترین و نخبه‌ترین فرزندان کشور توسط نیروهای سپاه و بسیج رژیم تمامیت‌خواه و دیکتاتور حاکم بر ایران جان از کف دادند.

نفرین بر ناقوس بدهنجار جنگ!
هنوز مادران داغداری که در از دست دادن جوان‌‌هایشان‌، زخم‌های نشسته بر دل‌‌هایشان التیام نیافته؛ و مادرانی که چشم‌هایشان به سوی در زندان‌ها دوخته‌‌شده تا عزیزانشان از آن آزاد شوند؛ و مادرانی که التهاب و نگرانی از گم‌شدن فرزندانشان را در دل دارند و از گوشه‌ی هر رودخانه و سد این کشورِ بلا دیده، جانِ جگرگوشه‌شان با هزار زخم و جرح به روی آب می‌آید تا از شقاوت و بیرحمی حاکمیتی بگوید که قرار بود تیمارگر جان‌ها باشد نه ویرانگر تن‌ها، ناقوس بدهنجار جنگ به‌صدا در می‌آید تا همه چیز و همه خواسته‌های به‌حق را تخریب کند و اعتراض به حق مردم ایران را زیر آوار جنگ بپوشاند.
در حالی‌که مادران و پدران، خواهران و برادران برای دریافت جسد فرزندانشان ضجه و مویه می‌زدند و از هرگونه مراسم خاکسپاری معمول و مرسوم منع شده و برگزاری مراسم یادبود برایشان قدغن شده‌بود، در شرایطی که خانواده‌ها برای فرزندان به قتل رسیده‌ خود در تدارک مراسم چهلم بودند ولی بدین جرم حتی دستگیر شده و قطره‌چکانی از در زندان‌ها آزاد می‌شوند، به ناگاه پهبادهای آمریکایی با هدف قرار دادن قاسم سلیمانی فرمانده سپاس قدس ایران، بر شدت آتش جنگ ‌افزودند. برای مرگ سرداری که نسخه‌هایش چیزی جز خون و خون‌روزی – چه در عرصه داخل و چه در حوزه‌های برون‌مرزی نبود – سه روز عزای عمومی اعلام کردند و فضای ایران را تبدیل به سکوت مرگ‌بار نمودند. مراسم عزاداریی که خود منجر به مرگ نزدیک به ۶۰ تن و شمار زیادی زخمی ‌شد.

نفرین بر ناقوس بدهنجار جنگ!
از دهان هر دو سویِ ناقوس‌داران جنگ، آتش زبانه می‌کشد. در نمایشی مسخره رژیم اسلامی ایران به تلافی از مرگ سردارش در دقایق پایانی عزای عمومی سه‌روزه، پایگاه عراق را وجه‌المصالحه انتقام از آمریکا قرار داده و دست به آتش‌بازی موشکی زده تا که کسب آبرو کند و دارویی باشد برای مصرف داخلی و پاسخی به مردم ایران در اجرای انتقام سخت! سپس یک ساعت بعد رئیس جمهور آمریکا اعلام کند که همه‌چیز امن و امان است و سر بر بالین بگذارد.
درست در همین لحظات خبر ناگوار دیگری بر روی خروجی‌های سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. سقوط هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ تن سرنشین و خدمه که از ملیت‌های کانادایی، ایرانی، اوکراینی، سوئدی، افغان، آلمانی و انگلیسی بودند. ۱۳۸ نفر از این تعداد مقصد نهایی‌شان کانادا بوده‌است.

نفرین بر ناقوس بدهنجار جنگ!
در مقابل اصابت موشک‌های بالستیکی ایران به پایگاه‌ نظامی آمریکا در بغداد، خبر سقوط هواپیمای اوکراینی از ارزش خبری کمتری برخوردار می‌شود در حالی که آسیب و ضربه این سقوط فراتر و تاسف‌انگیزتر از خبر آتش‌بازی ایران و آمریکاست. نزدیک به نیمی از مسافران این هواپیما یعنی ۸۱ نفرشان ایرانی و ایرانی-کانادایی بودند که تعداد زیادی از آن‌ها دانشجویان، رتبه‌دارها، نخبه‌گان و استاتید دانشگاه بوده‌اند.
سیاست‌های آشتی‌ناپذیر رژیم ایران و ماجراجویی و سبک سری دونالد ترامپ در تحریم و فشار حداکثری باعث توقف پروسه‌ی پرواز هواپیماهای شرکت‌های آمریکایی به ایران می‌شود. همچنین بستن سفارت‌های ایران و کانادا در تهران و اتاوا و به تبع آن عدم پرواز هواپیماهای ایران و کانادا به مقصد دو کشور، باعث محدویت شدید در انتخاب پروازهایی در زمان مناسب با بهای مناسب‌تر برای مسافران ایرانی-کانادایی به‌ویژه دانشجویان می‌شود. بر بستر همین محدودیت، لیست بلند ایرانی-کانادایی‌های پرواز شماره پی‌اس‌۷۵۲ هواپیمای اوکراینی‌‌ بامداد چهارشنبه – که از بازگشت تعصیلات سال نو میلادی می‌آمدند – قابل تأمل است.
خامنه‌ای که برای جان باختن جمعی از مردم هنگام خاکسپاری قاسم سلیمانی در کرمان پیام تسلیت صادر کرده‌‌است، در ارتباط با جان‌باخته‌گان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین که نزدیک به نیمی از آن‌ها ایرانی بودند، تاکنون سکوت اختیار کرده‌است.
آیا می‌شود از حادثه غم‌بار یکی متاثر و نسبت به آن دیگری بی‌تفاوت بود؟! تاکنون رژیم اسلامی ایران چنین بوده و همه‌گاه تقسیم‌بندی‌های خودی و غیر خودی داشته‌است. پرچم هر کشوری که حداقل ارزش را برای جان شهروندانش قائل هستند، باید برای تمام شهروندانش که خود در ایجاد حادثه تلخ و غمبار آن هیچ نقشی نداشته‌ و جانشان را از دست داده‌اند – فارغ از دلبستگی و وابستگی به تفکر و اندیشه و ایدیولوژی – به حالت نیمه‌افراشته درآید. تنها برای مرگ یک سردار و یا امیر کشور اعلام عزای عمومی دادن، برخوردی بغایت غیرانسانی و نابرابر است. البته طرح این خواست از رژیم اسلامی ایران که سابقه‌ی قتل و کشتار علیه شهروندانش را در چهار دهه گذشته داشته، بعید و غیرقابل باور است.
هفته‌نامه شهرگان و سایت شهرگان هر دو حادثه را به خانواده‌های بازماندگان تسلیت می‌گوید. اندوه جان‌باخته‌گان حادثه هوایی اوکراین که هریک دارای رتبه و مدارک دانشگاهی بوده و آینده‌سازان ایران و کانادا و جهان بودند، بسیار سنگین است. امیدهای جوانی که سوختند و دود شدند. دانستن علت حادثه حق خانواده‌ها و دیگر شهروندان ایرانی – کانادایی است. کانادا باید در پی‌گیری علت حادثه هوایی حضور یابد تا پاسخگو و مدافع حقوق شهروندانش باشد و در تائید یا رد شائبه حمله موشکی یا گلوله ناشی از شلیک پدافند هوایی به‌سوی هواپیمای مسافربری اوکراینی، بعد از پرتاب موشکی ایران به عراق، صاحب‌نظر باشد.


اما این تمام ماجرا نیست. کانادا و ایران به دلیل نداشتن سفارت در کشورهای خود در مواردی این چنینی با مشکلات روبرو هستند.
جاستین ترودو، ظهر چهارشنبه در کنفرانس خبری شبکه تلویزیون سی‌بی‌سی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری در تهران گفت «تاکنون کشورهایی نظیر استرالیا، فرانسه و ایتالیا به کانادا برای ارائه خدمات کنسولی در ارتباط با جانباختگان این حادثه پیشنهاد همکاری داده‌اند، اما اوتاوا در حال آماده کردن تیمی است که در صورت پذیرش از سوی ایران به این کشور اعزام شود.»
او گفت: دست‌کم ۶۳ تبعه و شهروند کانادایی در آن هواپیما بودند و به طور کلی ۱۳۸ نفر از سرنشینان آن مرتبط به کانادا بودند.
ترودو گفت که به «فرانسوا فیلیپ شامپانیه» وزیر امور خارجه خود گفته که روز پنجشنبه با محمد جواد ظریف همتای ایران خود تماس گرفته و درخواست کند که هیاتی از کانادا در ایران برای کمک و همکاری در تحقیقات پیرامون این حادثه حضور یابند.
ترودو اضافه کرد:
«امروز به همه کانادایی‌ها اطمینان می‌دهیم که ایمنی و امنیت آنها در صدر اولویت ما است. ما همچنین به سایر کشورهایی که در سوگ از دست دادن شهروندانشان نشسته‌اند، می‌پیوندیم.»
در ارتباط با این حادثه پرچم کانادا در اتاوا پایتخت این کشور و در ویکتوزیا مرکز استان بریتیش کلمبیا به احترام کشته‌شدگان این حادثه به حالت نیمه‌افراشته درآمدند.

طبق گزارش‌های CBC و ‌Vancouver Sun، اغلب این افراد ساکن استان‌های انتاریو، بریتیش کلمبیا، آلبرتا، کبک و مانیتوبا بودند.
در زیر لیست اسامی تعدادی از این فرهیختگان آمده‌است:
۱.حمیدرضا ستاره کوکب ورودی ۱۳۸۹کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
۲.مهدی اسحاقیان درچه ورودی ۱۳۹۲ کارشناسی مهندسی مکانیک
۳.پونه گرجی ورودی ۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی کامپیوتر
۴.ایمان آقابالی ورودی ۱۳۸۹ کارشناسی مهندسی برق
۵.آرش پورضرابی ورودی ۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی کامپیوتر
۶.محمد الیاسی ورودی ۱۳۸۹کارشناسی مهندسی مکانیک
۷.میلاد قاسمی ورودی ۱۳۸۹ کارشناسی ارشد مدیریت /۱۳۸۴ کارشناسی مهندسی برق
۸.الناز نبی ورودی ۱۳۹۲کارشناسی ارشد مدیریت
۹.محمد امین بیروتی ورودی۱۳۹۲ مهندسی کامپیوتر
۱۰.زهرا حسنی سعدی ورودی ۱۳۹۲ کارشناسی فیزیک
۱۱.امیر اشرفی حبیب آبادی ورودی۱۳۹۲ کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
۱۲.محمد صالحه ورودی ۱۳۸۹ کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
۱۳.غزل نوریان ورودی ۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی علم مواد

انتاریو:

۱. اوین ارسلانی
۲. هیوا مولانی
۳. کوردیا مولانی
۴. پریسا اقبالیان
۵. ری‌را اسماعیلیان
۶. غنیمت اژدری
۷. زهرا نقیبی
۸. محمد عباس پورقبادی
۹. پدرام جدیدی
۱۰. مجتبی عباس‌نژاد
۱۱. محمد صالحی
۱۲. مایا زیبایی
۱۳. شادی جمشیدی
۱۴. سمیرا بشیری
۱۵. حمید ستاره کوب
۱۶. سیاوش غفوری آذر

حداقل ۱۲ تن از جانباخته‌گان سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران، ساکن استان بریتیش کلمبیا بودند:

۱. دلارام دادش‌نژاد
۲. عایشه پورقادری
۳. فاطمه پساوند
۴. دکتر فیروزه مدنی
۵. دکتر ناصر پورشعبانی
۶. محمد حسین ساکت
۷. فاطمه کازرانی
۸. اردلان ابن‌الدین حمیدی
۹. کامیار ابن‌الدین حمیدی
۱۰. نیلوفر رزاقی
۱۱. زینب اسدی لاری
۱۲. محمد اسدی لاری

آلبرتا:

۱. مژگان دانشمند
۲. دکتر پدرام موسوی
۳. دریا موسوی
۴. درینا موسوی
۵. دکتر شکوفه چوپان‌نژاد
۶. صبا سعادت
۷. سارا سعادت
۸. پونه گرجی
۹.ایمان آقابالی ورودی

مانیتوبا:

۱. محمد مهدی صادقی
۲. انیسا صادقی
۳. بهاره حاج اسفندیاری
۴. فروغ خادم

اسامی کامل مسافران پرواز شماره پی‌اس‌۷۵۲ هواپیمایی اوکراین که جان خود را از دست دادند:

سهند هاتفی
فرهاد نیکنام
آرنیکا نیازی
آرسام نیازی
غزل نوریان
میلاد نهاوندی
زهرا نقیبی
فاطمه یساوند
آرش پورضرابی
منصور پور جمع
عایشه پور قادری
شکوفه چوپان نژاد
پونه کرجی
سوزان گل باباپور
فرید آراسته
روجا آزادیان
ایمان اقبالی
مریم آقامیری
غنیمت اژدری
نیلوفر ابراهیم
بهناز ابراهیمی خوئی
سید مهران ابطحی فروشانی
اردلان ابن الدین حمیدی
کامیار ابن الدین حمیدی
منصور اثنی عشری اصفهانی
میترا احمدی
رامتین احمدی
عرشیا ارباب بهرامی
اوین ارسلانی
مهدی اسحفین درجه
محمد صالحه
نیلوفر صدر
سید نوژن صدر
ندا صدیقی
پگاه صفرپور
محسن صلاحی
سعید طهماسبی قادم اسدی
دریا طوفیان
محمد عباسپورقادی
مجتبی عباس نژاد
محمود عطار
سیاوش غفوری آذر
فریده غلامی
آیدا فرزانه
مرضیه فروتن
شکیبا فتاحتی
شریعه فقیهی
فائزه فلسفی
فراز فسلفی
پریناز قادرپناه
ایمان قادر پناه
امیرحسین قاسمی
کیانا قاسمی
میلاد قاسمی اربابی
فاطمه قاسمی دستجردی
امیر حسین قربانی بهابادی
درسا قندچی
دانیال قندچی
مهدیه قوی
معصومه قوی
فاطمه کازرانی
آزاده کاوه
محمدرضا کدخدازاده
سعید کدخدازاده کاشانی
بهاره کرمی مقدم
فرشته مالکی دیزجی
فاطمه محمودی
فیروزه مدنی
امیرمرادی
سهیلا معصومه
مشرف رضوی
محمد معینی
راستین مقدم
سیاوش مقصودلو استرآبادی
پریا مقصودلو استرآبادی
مریم ملک
سارا معانی
سید پدرام موسوی بقروئی
سیده دریا موسوی بقروئی
سیده درینا موسوی بقروئی
کردیا مولایی
هیبا مولایی
محمدجواد عباسی
فرزانه نادری
الناز نبیئی
مهرداد نقیب لاهوتی
سحرناز حقجو
سارا حمزه ای
حدیث حیات داوودی
فروغ خادم
دلارام داداشنژاد
مژگان دانشمند
سام ذکائی
نسیم رحمانی فر
سی ژیوان رحیمی
نیلوفر ورائی خمس
شهاب رعنا
آزاد زارعی
کسری ساعتی
محمدحسین ساکت
حمیدرضا ستاره کوکب
ساجده سرائیان
سارا سعادت
صبا سعادت
امیرحسین سعیدی نیا
پانیذ سلطانی
راحله سلمانی زاده فقه
شیدا شادخو
مسعود شاطرپور خیابان
الوند صادقی
سپند صادقی
میرمحمد مهدی صادقی
آنیسا صادقی
محمدحسین اسدی لاری
زینب اسدی لاری
ری را اسمعلیان
امیر اشرفی حبیب آبادی
شاهرخ اقبالی
شهرزاد اقبالی
پریسا اقبالیان
محمد مهدی الیاسی
سید مهدی امامی
سوفی امامی
روجا امیدبخش
مهسا امیرلیراوی
آلما اولادی
امیرحسین اویسی
عسل اویسی
مهربان بدیعی اردستانی
نگار برقعه ای
سمیرا بشیری
محمد امین بیرونی
محمد امین جبلی
پدرام جدیدی
السا جدیدی
شادی جمشیدی
حمیدرضا جوادی اصل
کیان جوادی اصل
بهاره حاج اسفندیاری
صدف حاجی آقاوند
مهدیه حاجی قاسمی
پارسا حسن نژاد

مسافران خارجی

اردلان ابن الدین حمیدی ( کانادا)
الینا مرتضی تربجی (کانادا)
عسکر دیرانی (کانادا)
عفیفه اصغر علی ترباهی (کانادا)
کامیار ابن الدین حمیدی(کانادا)
نیلوفر رزاقی (کانادا)
حسین رضایی (افغانستان)
رحیمه کاتبی ( افغانستان)
زین العابدین سعادت (افغانستان)
سکینه احمدی (افغانستان)
شهرام تاجیک (افغانستان)
محسن احمدی (افغانستان)
مطهر احمدی (افغانستان)
مهدی رضایی(افغانستان)
مهدی تاجیک(افغانستان)
مهدی محمدی(افغانستان)
آلکا کو بیوک (اوکراین)
الینا مالاخورا (اوکراین)
اولکس نابومکین (اوکراین)
ایور مانکو (اوکراین)
دنیس لیخو (اوکراین)
سرهی خومینگو (اوکراین)
کاترینا اشنانیک (اوکراین)
ماریا میگتوگ(اوکراین)
والریا اوچاروک (اوکراین)
ولادیمر دایان کو (اوکراین)
یوها سوهاب (اوکراین)
علیرضا نوروزی (سوئد)
اریک لیندبرک (سوئد)
امیل لیند برک (سوئد)
محمدرضا کدخدا زاده (انگلستان)

۹ ژانویه ۲۰۲۰

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

هادی ابراهیمی رودبارکی؛ شاعر، نویسنده و سردبیر هفته‌نامه شهرگان آنلاین؛ متولد ۱۳۳۳- رشت و ساکن کانادا - استان بریتیش کلمبیاست.

فعالیت ادبی و هنری او با انتشار گاهنامه فروغ در لاهیجان در سال ۱۳۵۰ شروع شد و شعرهای او به تناوب در نشریات نگین، فردوسی، گیله‌مرد، گردون، شهروند کانادا و شهرگان ونکوور چاپ و منتشر شد.

ابراهیمی همراه با تاسیس کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۳ در نورت ونکوور، اولین انجمن فرهنگی-ادبی را با نام پاتوق فرهنگی هدایت در همین سال به‌همراه تعدادی از شاعران و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور راه‌اندازی کرد که پس از تعطیلی کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۷ این انجمن با تغییر نام «آدینه‌ شب» برای سال‌ها فعالیت خود را بطور ناپیوسته ادامه داد.

هادی ابراهیمی رودبارکی از سال ۲۰۱۰ رادیو خبری فرهنگی شهرگان را تاسیس و تا سال ۲۰۱۵ در این رادیو به فعالیت پرداخت.

از ابراهیمی تاکنون دو کتاب شعر منتشر شده‌است:

«یک پنجره نسیم» - ۱۹۹۷ - نشر آینده - ونکوور

«همصدایی با دوئت شبانصبحگاهی» نشر بوتیمار - ایران

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: