UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نقش خامنه‌ای در «کودتای انتخاباتی» به روایت ویکی‌لیکس

نقش خامنه‌ای در «کودتای انتخاباتی» به روایت ویکی‌لیکس
 
بر اساس تازه‌ترین اطلاعاتی که توسط وب سایت ویکی‌لیکس منتشر شده، افرادی در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای نقش مستقیم در اجرای «طرح تقلب در دهمین انتخابات ریاست جمهوری» و سرکوب مخالفان را پس از اعلام نتیجه‌ی آن داشته‌اند.
 
انتشار اسناد محرمانه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا توسط ویکی لیکس نه تنها دستگاه دیپلماسی این کشور را با چالش روبرو کرده بلکه در برخی موارد حاوی اطلاعات مهم و قابل توجه در مورد سایر کشورهاست.
تازه‌ترین اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس از جزئیات دیدار برخی دیپلمات‌های غربی با برادر فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنها ۴ روز پس از دهمین انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ خبر می‌دهد.
این دیدار در لندن و توسط «بنیاد قرن آینده» برگزار شده است. براساس این گزارش آقای صفوی‌‌ روز شانزدهم ژوئن ۲۰۰۹ ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸) از تهران به انگلستان بازگشته بود. محل این دیدار اقامتگاه مشاور سیاسی آلمان بود و به جز اعضای ارشد بنیاد قرن آینده، همسر آقای صفوی و سفیران نروژ، اسپانیا و ژاپن و یک دیپلمات از بریتانیا نیز در آن حضور داشتند.
بر پایه اسناد ویکی لیکس صفوی به حاضران در این جلسه گفته که در ایران «کودتای سیاسی» علیه انتخابات صورت گرفته است.
وی همچنین مدعی شده که اکثریتی از مقام‌های حکومت و اعضای سپاه پاسداران گرچه با دخالت نظامی آمریکا مخالفند اما انتظار دارند که دولت اوباما از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کند و دولت محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناسد.
سلمان صفوی، سردار محمدعلی جعفری، فرمانده فعلی سپاه پاسداران را مسوول «دستکاری نتیجه انتخابات و پیامدهای آن» دانسته و افزوده است: «فردی که نمی‌توانم نام او را ببرم ولی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است و در بیت رهبری (دفتر آیت الله خامنه‌ای) کار می‌کند، طرح دستکاری در انتخابات و سرکوب پس از آن را هدایت کرد
در همین حال به گزارش سایت «فرارو» روابط عمومی «مرکز بین‌المللی مطالعات صلح» که مدیریت آن بر عهده‌ی سلمان صفوی است در اطلاعیه‌ای طرح «نسبتهای کذب» علیه مدیر این مرکز را تقبیح کرد. در این اطلاعیه بدون رد برگزاری نشست با دیپلمات‌های کشورهای خارجی ادعا شده هدف از آن «ابهام‌زدایی از تبلیغات سویی بود که در مورد کودتای نظامی و انتخاباتی سپاه و دفاع از حریم ان در رسانه مطرح شده بود
در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «طبیعی است که جنگ اطلاعاتی و خبری جدید با هدف ایجاد شکاف در خطوط حامیان سپاه پاسداران و ایجاد انشقاق در میان صفوف آن با ایجاد بدگمانی و شک و تردید است. این هجمه تبلیغاتی البته مسبوق به سابقه است
 
سلمان صفوی کیست؟
سید سلمان صفوی برادر، سید یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. رحیم صفوی پس از محسن رضایی به مدت ده سال فرمانده سپاه بود که با نظر آیت الله خامنه‌ای جای خود را در سال ۱۳۸۶ به محمد علی جعفری داد. او در حال حاضر به عنوان دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا آیت الله علی خامنه ای- در امور مربوط به نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.
در سایت رسمی فرمانده سابق سپاه، برادرش اینگونه معرفی شده است: «فرزند دیگر خانواده سیدسلمان صفوى است که در لباس روحانیت مشغول خدمت مى‏باشد
یک منبع آگاه در گفت‌و گو با دویچه‌وله فارسی گفت: «سلمان صفوی از نزدیکان به سید مهدی هاشمی و از طرفداران آیت‌الله منتظری بود که پس از حوادث سال‌های نخست انقلاب که به دستگیری و محاکمه‌ی سید مهدی هاشمی (برادر داماد آیت‌الله منتظری) منجر شد مدتی در ایران به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد و سرانجام مخفیانه از ایران خارج و در لندن اقامت گزید
وی می‌افزاید: «آقای صفوی سال‌ها بعد با گرفتن تضمین امنیتی به ایران سفر کرد. آخرین سفر او چندین ماه پیش بود. وی مثل بسیاری از طرفداران آیت‌الله منتظری و سید مهدی هاشمی، سابقه‌ی عضویت در سپاه را هم دارد
اما با مرور وب‌سایت «آکادمی مطالعات ایرانی لندن» به اطلاعات بیشتری می‌توان دست یافت. دکتر سید سلمان صفوی، نویسنده و کار‌شناس مسایل روابط بین‌الملل است. او در لندن اقامت دارد و مدیر آکادمی مطالعات ایرانی لندن (LAIS)، مدیر مرکز بین‌المللی مطالعات صلح (IPSC) و سردبیر مجله بین‌المللی «ترانسندنت فیلوسوفی» است که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود.
مجله «ترانسندنت فیلوسوفی» مجله تخصصی مطالعات تطبیقی فلسفه و عرفان اسلامی و غربی است. این مجله از سال ۲۰۰۰ در لندن منتشر می‌شود.
در لیست کسانی که با بنیاد غیردولتی «قرن آینده» همکاری می‌کنند نام آیت الله صفوی از ایران به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد منظور آقای سلمان صفوی باشد. این بنیاد اعلام کرده که این افراد اعضای آن نیستند.
همچنین در وب سایت بنیاد قرن آینده به میزگردی با حضور حجت اسلام صفوی در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۰۸ با عنوان «سیاست غرب دررابطه با ایران» اشاره شده است. در این میزگرد دبیر اول سفارت‌خانه‌های آلمان، ژاپن، اسپانیا و همچنین تعدادی از دیپلمات‌های رده‌ی میانی بریتانیا حضور داشته‌اند.
بر اساس گزارش‌های «ناظر مسایل ایران» در سفارت آمریکا در لندن، سلمان صفوی حداقل از سال ۲۰۰۶ با این سفارت‌خانه طرف صحبت و مشورت بوده است. آمریکا در کشورهای مختلف از «ناظر مسایل ایران» بهره می‌برد و این افراد موظف به دیدار با فعالان سیاسی و مدنی از طیف‌های مختلف هستند تا این دیدگاه‌ها و نظرات را به وزارت امورخارجه آمریکا منتقل کنند.
 
انتخابات مجلس نهم و نگرانی از تقلب
موضوع تقلب پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری از سوی مخالفان دولت مطرح شد. با این وجود رهبر ایران این مساله را با قاطعیت رد کرد.
این اولین بار نیست که یک فرد نزدیک به افراد بلندپایه در جمهوری اسلامی از دخالت مستقیم دفتر آیت الله خامنه‌ای در تغییر نتیجه‌ی انتخابات خبر می‌دهد. پیش‌تر در سال ۱۳۸۴ و در جریان برگزاری نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، مهدی کروبی در نامه‌ای به رهبر ایران از دخالت فرزند وی، مجتبی خامنه‌ای، در انتخابات خبر داد. آقای کروبی همچنین بسیج و سپاه را به تلاش برای تغییر رای مردم متهم کرد.
همچنین در‌‌همان زمان هاشمی رفسنجانی دیگر نامزد ‌آن انتخابات، اعلام کرد: «بنا ندارم که در مورد انتخابات شکایت به داورانی که نشان دادند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری بکنند، ببرم و شکایت خود را همانند مورد قبل فقط در دادگاه عدل الهی مطرح می‌کنم
این در حالی که در جمهوری اسلامی شورای نگهبان که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند مسوول رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی است. تضمین سلامت انتخابات یکی از شرایط اصلاح‌طلبان برای حضور در نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی است. درخواستی که با بی‌توجهی حکومت روبرو شده است.
انتشار اظهارات سلمان صفوی در حالی که رهبر جمهوری اسلامی پس از یک دوره‌ی بحرانی در صدد برگزاری «پرشور» انتخابات مجلس است، می‌تواند شرایط را برای حکومت ایران سخت‌تر کند.
مهدی محسنی
تحریریه: جمشید فاروقی
[دویچه وله]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: