UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نگاهی به شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن

نگاهی به شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن

[image src=”http://shahrgon.com/fa/wp-content/uploads/2015/05/Cannes-1.jpg” width=”550″ lightbox=”yes” align=”center”]

امید جبیبی‌نیا

امید جبیبی‌نیا

مهم‌ترین رخداد هنری سالیانه سینما از چهارشنبه سیزدهم مه در میانه بهار و در شهر زیبای کن با حضور صدها سینماگر و کارکنان مؤسسات سینمایی و صدها روزنامه‌نگار سینمایی آغاز شده است.

در این جشنواره که همانند سال گذشته حضور زنان در هیئت داوری بخش مسابقه آن بسیار چشمگیر است. سوفی مارسو بازیگر مشهور فرانسوی که در فیلم‌هایی چون LOL، به عقب نگاه نکن و میخوای یا نمیخوای؟ به همراه رزی د پالما، بازیگر همیشگی فیلم‌های غریب آلمادوار، رکیه تراور خواننده‌ای که در خاورمیانه و آفریقا شهرت بسیاری دارد، سی نا میلر بازیگر بریتانیایی که برای فیلم‌های دختر و مصاحبه شهرت دارد و سه سال پیش با گلشیفته فراهانی در فیلم درست مثل یک زن هم بازی بود، چهار عضو زن هیئت داوران امسال هستند.

[image src=”http://shahrgon.com/fa/wp-content/uploads/2015/05/Cannes-2.jpg” width=”550″ lightbox=”yes” align=”center”]

زاویه دولان که سال گذشته با فیلم مجذوب‌کننده «مامی» جایزه هیئت داوران جشنواره کن را دریافت داشت امسال به‌عنوان داور به جشنواره بازگشته، جک جیلنهال بازیگر محبوب آمریکایی که فیلم‌های اخیرش «شب گرد» و «دشمن» خوش درخشیده‌اند نیز عضو دیگر هیئت داوری است و گیلرمو دل تورو فیلم‌ساز مکزیکی ساکن کانادا، دومین نماینده کانادا در جشنواره امسال است که بیشتر به خاطر فیلم‌های هالیوودی‌اش مشهور است.

ریاست هیئت داوران امسال به برادران کوئن (جوئل و اتان) واگذار شده که برای مخاطبان ایرانی با فیلم‌هایی چون «فارگو» (۱۹۹۶)، «جایی برای پیرمردها نیست» (۲۰۰۷) و «یک مرد جدی» (۲۰۰۹) کاملاً آشنا هستند.

در جشنواره امسال که پوستر اصلی آن به اینگرید برگمن ستاره مشهور سینمای کلاسیک اختصاص‌یافته است صدها فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره و بخش‌های جنبی که مهم‌ترین آن‌ها توسط منتقدان و کارگردان‌ها برگزار می‌شود به نمایش درمی‌آید.

[image src=”http://shahrgon.com/fa/wp-content/uploads/2015/05/Cannes-3.jpg” width=”550″ lightbox=”yes” align=”center”]

اما فیلم‌های بخش اصلی مسابقه امسال کن عبارت‌اند از: «مادر من» به کارگردانی فیلم‌ساز چپ موردعلاقه من نانی مورتی، فیلمی ست درباره سینما و واقعیت؛ مارگاریتا کارگردانی ست که با یک سوپراستار آمریکایی که به‌سختی می‌تواند او را تحمل کند مجبور است فیلمی بسازد درحالی‌که مادرش بیمار است و دختر نوجوانش مشکلات بسیاری دارد.

گس ون سنت نیز امسال بار دیگر با فیلم «دریای درختان» درباره سرگشتگی و عشق به جشنواره بازگشته است و پائولو سورنتینو که فیلم «زیبایی مطلق» او را دوست داشتم با فیلم جوانان درباره گذر عمر به کن آمده است.

ازجمله فیلم‌های دیگر بخش مسابقه که از هم‌اکنون توجه بسیاری از منتقدان و روزنامه‌نگاران سینمایی را به خود جلب کرده است می‌توان به «کارول» ساخته تود هاینس، «پرصداتر از بمب» ساخته یواخیم تریر، «خرچنگ دریایی» اثر یورگوس لانتیموس و «خواهر کوچک ما» ساخته کور ادا هیروکازو اشاره کرد.

[image src=”http://shahrgon.com/fa/wp-content/uploads/2015/05/Cannes-4.jpg” width=”550″ lightbox=”yes” align=”center”]

جشنواره کن با فیلم «سربلند» ساخته امانوئل برکو بازیگر فرانسوی که نخستین فیلم بلند سینمایی خود را ساخته است افتتاح شد، درحالی‌که در سال‌های گذشته معمولاً با یک فیلم هالیوودی آغاز می‌شد تا حضور پررنگ کمپانی‌های بزرگ سینمایی هالیوود در بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی جهان را رسمیت ببخشد.

امسال برخلاف پارسال که عباس کیارستمی و لیلا حاتمی به‌عنوان داوران بخش‌های مختلف جشنواره در آن حضور داشتند، جشنواره کن چندان به سینماگران ایرانی روی خوش نشان نداده اما طبق معمول ده‌ها نفر از کارکنان بخش‌های مختلف وزارت ارشاد و صداوسیما به همراه بسیاری از روزنامه‌نگاران سینمایی ایرانی در آن حضور می‌یابند.

تنها حضور رسمی ایران در این جشنواره در بخش نوعی نگاه است که فیلم ناهید ساخته آیدا پناهنده در آن به نمایش درمی‌آید.

ناهید درباره زنی است که تلاش می‌کند زندگی خود را با مشکلات اقتصادی بسیار سروسامان بخشد و در همین حال با عشقی پنهان که به مرد دیگری دارد دست‌وپنجه نرم کند.

امسال جشنواره کن تحت تأثیر حمله تروریست‌های اسلام‌گرا به هفته‌نامه طنز و انتقادی شارلی ابدو، آزادی بی‌قیدوشرط بیان و رسانه‌ها را نیز موردتوجه ویژه قرار داده است و ازجمله در بخش‌های جنبی به فیلم‌های آوانگارد و خلاف جریان اصلی بیشتر میدان داده است.

[image src=”http://shahrgon.com/fa/wp-content/uploads/2015/05/Cannes-5.jpg” width=”550″ lightbox=”yes” align=”center”]

مستند «من شارلی هستم» در بخش جنبی جشنواره کن به نمایش درخواهد آمد که هفته آینده درباره آن و فیلم‌های مطرح امسال جشنواره در سینمای آدینه خواهم نوشت.

به نظر می‌رسد که جشنواره امسال به استعدادهای جوان جای ویژه‌ای داده است و این امر برای فیلم‌سازان جوان که در بخش‌های مختلف نوعی نگاه و فیلم‌های کوتاه و یا هفته‌های منتقدان و کارگردان‌ها و یا سایر بخش‌های جنبی حضور دارند می‌تواند نویدبخش باشد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

امید حبیبی نیا روزنامه نگاری سینمایی را از سال ۶۸ آغاز کرده و با اغلب نشریات سینمایی و فرهنگی از جمله مجله فیلم و روزنامه های ایران و همچنین بخش های مختلف تولید، خبر و تحقیق در رادیو و تلویزیون همکاری داشته است، وی از اعضای نخست انجمن منتقدان سینمای ایران بود و چند دوره نیز به عنوان داور انجمن و همچنین داور بخش فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر به فعالیت پرداخت. او دهها تحقیق علمی در زمینه سینما، روانشناسی ارتباطات و ارتباطات به مجامع علمی بین المللی ارائه کرده است و در رشته های روانشناسی بالینی، کارگردانی سینما، تحقیق در علوم ارتباطات، مطالعات جهانی با گرایش تحقیق در رسانه ها به تحصیل و تدریس پرداخته است. وی همچنین با رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی و فرانس ۲۴ نیز همکاری داشته است و سردبیر نشریه دو زبانه رسانه شناسی ست.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: