UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نگاهی به وضعیت کارگران خارجی «تیم‌هورتون»

نگاهی به وضعیت کارگران خارجی «تیم‌هورتون»

آمار کارگران خارجی موقت در کانادا:
سال ۲۰۰۱= ۱۸۶،۷۵۳ نفر
سال ۲۰۱۱= ۴۴۶،۸۴۷ نفر
( منبع وزارت شهروندی و مهاجرت کانادا)

 شهرگان / محسن صفاری: اریک فلورس با دنیایی از خوشبینی به کانادا آمد، خوشبینی از این که کاری جدید در یک شعبه تیم هورتون نزدیک به «ریجاینا» درها را به یک «زندگی زیبا» می‌گشاید. این جوان ۲۱ ساله مکزیکی می‌گوید آنچه که در عمل نصیبش شد پیاده رفتن سر کار در برف و زندگی در زیر زمینی بود با ۵ کارگر دیگر. کار در تیم هورتون به سر انجامی نرسید و امروزه او منتظر یک اجازه کار تحت برنامه استانی ساسکچوان است. او می‌گوید احساسی که این تجربه به او می‌دهد مورد سوء استفاده قرار گرفتن و استثمار شدن است.

از آنجا که کارفرمایان زیادی، از رستوران‌های فست فود گرفته تا پیشه‌های با مهارت، به کارگران خارجی با اجازه کار موقت روی می‌آورند، سوال این است که چه کسی مسئول نظارت بر این امر است که با این کارگران، تا زمانی که در کانادا اقامت دارند خوب رفتار می‌شود؟

Prime Minister Stephen Harper sips from a Tim Hortons' coffee mug in 2009. (Mike Cassese/Reuters)

Prime Minister Stephen Harper sips from a Tim Hortons’ coffee mug in 2009. (Mike Cassese/Reuters)

کارل فلکر مدیر ملی ضّد نژادپرستی و حقوق بشر کنگره کار کانادا می‌گوید: «بسیاری از این کارگران مهاجر که برای کار می‌آیند، اغلب برای یافتن کاری مستاصل هستند، در شرایط بسیار آسیب پذیری قرار می‌گیرند که در این شرایط، استثمار، سوء استفاده، و شرایط کار خطرناک و غیر ایمن اغلب بر آن‌ها حاکم است. فکر می‌کنم اغلب کانادایی‌ها از اطلاع از شرایط کاری که این همه کارگر از کشورهای مختلف، بر خلاف قول و قرارهای اولیه استخدام کنندگان و دلّالان بازار کار، با آن مواجه‌اند، بسیار برآشفته خواهند شد».

تجربه فلورس، که باعث جلب توجه فدراسیون کار ساسکچوان شده است، تنها مورد اخیری نیست که تیم هورتون با آن مواجه است. اندکی پیش، در سال جاری، استفاده این زنجیره از کارگران خارجی موقت، با مسئله ۴ کارگر مکزیکی که علیه مالک سابق دو رستوران در داوسون کریک به دادگاه حقوق بشر شکایت بردند عمده شد. این ۴ کارگر می‌گفتند که کارفرمای آن‌ها آنان را استثمار کرده و رفتار تبعیض‌آمیز با آنان داشته است.

الکساندرا سیگال مدیر روابط عمومی تیم هورتون می‌گوید شرکت او از طریق مطبوعات این موضوع را شنیده است «ما تازه شکایت رسمی را امروز دریافت کرده‌ایم و با تریبونال حقوق بشر در رسیدگی به این اتهامات علیه یک مالک سابق کمال همکاری را خواهیم داشت». او به سؤال‌های ما در مورد مسائل مشخص مطرح شده پاسخ نمی‌دهد اما می‌گوید شرکت از رفتارهایی که در شکایت آمده چشم پوشی نخواهد کرد.

یوجین کانگ، وکیلی که با مرکز حمایت از منافع عمومی کار می‌کند و ۴ کارگر مکزیکی را نمایندگی می‌کند می‌گوید از زمان تسلیم این شکایت کارگران خارجی موقت بسیاری، از بی سی گرفته تا جزیره پرنس ادوارد، با او تماس گرفته و مشکلات مشابهی را، عمدتاً در ارتباط با تیم هورتون، مطرح کرده‌اند.

منبع انگلیسی: سی‌بی‌سی

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: