UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

نگرانی اصولگرایان و فشار بر حامیان دولت

نگرانی اصولگرایان و فشار بر حامیان دولت

تحلیلگر سیاسی

 130213103214_iran_presidential_election_304x171_a_nocredit

۸ هفته به رای گیری: گزارش هفتگی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها از جمعه ۲۳ تا ۲۹ فروردین (۱۲ تا ۱۸ آوریل)

– آغاز اسم نویسی برای شوراهای محلی

– برای حامیان دولت این هفته با تهاجم بزرگ سیاسی محمود احمدی نژاد در سمنان آغاز شد ولی با یک مراسم بی روح و غیر سیاسی در ورزشگاه آزادی پایان گرفت.

– اصولگرایان از عقب نشینی احمدی نژاد در مراسم ورزشگاه آزادی نفس راحتی کشیدند اما حملاتشان به حامیان دولت مستمر و جدی است.

– بر اساس گزارش های رسما تایید نشده، اکبر هاشمی رفسنجانی از شرکت در رقابت صرف نظر کرده است.

– اصلاح طلبان از یک طرف محمد خاتمی را به شرکت در انتخابات تشویق می کنند و از طرف دیگر نامزدهای غیر ارشد خود را در معرض دید عمومی می گذارند.

– گروه هایی که خواهان براندازی جمهوری اسلامی هستند حکومت را به ورشکستگی انتخاباتی متهم میکنند.

نامزدها (احتمالی و اعلام شده)

حامیان دولت: اسفندیار رحیم مشایی، علی نیکزاد، مجتبی ثمره هاشمی و روح الله احمدزاده

دست راستی های مخالف احمدی نژاد: کامران باقری لنکرانی، سعید جلیلی، علی رضا زاکانی

اصولگرایان سنتی: محمد باقر قالیباف، علی اکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل

ائتلاف اکثریت اصولگرایان: منوچهر متکی، محمد رضا باهنر، یحیی ال اسحاق، محمد حسن ابوترابی فرد، مصطفی پورمحمدی و محسن رضایی

خط میانه: مصطفی کواکبیان و حسن روحانی

اصلاح طلب: محمد خاتمی، محمد رضا عارف، محمد شریعتمداری، محمد علی نجفی، اسحاق جهانگیری و محمد سعیدی‌کیا

دیگران: محمدباقر خرازی و علی فلاحیان

شوراها

اسم نویسی برای ۲۰۷ هزار عضو اصلی و علی البدل شوراهای شهر و روستا در ۲۶ فروردین آغاز شد. حکومت سعی دارد این انتخابات را غیر سیاسی معرفی کند و نگه دارد. اما رقابت در کلانشهرها (با ۳۰ درصد جمعیت کشور) سیاسی و بر اساس جناح بندی است. در شهرهای کوچک و متوسط (با ۴۰ درصد جمعیت کشور) ترکیبی از مسائل محلی و ملی مورد توجه است، از جمله کسب و تخصیص بودجه، نظارت بر پروژه های عمرانی و فعالیت افراد و گروه های با نفوذ. در روستاها (با ۳۰ درصد جمعیت کشور) فعالیت شوراها بر تمامی ابعاد زندگی روزمره تاثیر دارد. تحولات احتمالی پیش رو عبارتند از:

آمار و ارقام واجدین شرایط

آمار و ارقام

  • واجدین شرایط: حدود ۵۰ میلیون نفر
  • تعداد شعبه رای: ۷۰ هزار
  • مخارج انتخابات ۱۷۰ میلیارد تومان (۳۴ میلیون پوند)

– اعلام لیست های انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان در کلانشهرها. انتظار میرود اصلاح طلبان تهران شامل پنج عضو ارشد دولت اصلاحات، نوه ایت الله خمینی و فرزند هاشمی رفسنجانی باشد.

– یکپارچگی شهرری و تهران

-اختلاف نظر دولت (استانداری) با مجلس و شورای شهر تهران درباره یکپارچگی و یا تفکیک شهرری و تهران ادامه داشت. این هفته مجلس طرحی را در تایید یکپارچگی تصویب کرد و به شورای نگهبان فرستاد.

– موقعیت اسم نویسی در برخی استان هایی که ترکیب قومی دارند (از جمله سیستان و بلوچستان و کردستان) عموما پایین بوده و احتمالا این بار هم خواهد بود.

جناح ها

حامیان دولت

برای حامیان دولت، این هفته با تهاجم بزرگ سیاسی احمدی نژاد در سمنان آغاز شد ولی با یک مراسم بی روح و غیر سیاسی در ورزشگاه آزادی پایان گرفت. نحوه فعالیت حامیان دولت حاکی از آن است که احمدی نژاد و حامیانش احتمالا قدرت پاسخگویی به حملات سیاسی رقبای خود را ندارند و تنها میتوانند به شکل گیری یک موج غیر منتظره سیاسی در میان مردم و به نفع خودشان امیدوار باشند.

فعالیتها:

سخنرانی احمدی نژاد در سمنان که وی طی آن یار سیاسی خود اسفندیار رحیم مشایی را عملا به عنوان نامزد جناحش معرفی کرد و پرچم ایران را تحویل او داد. احمدی نژاد در حمله به رقبای اصولگرا گفت”کسانی که سنگ اندازی میکنند عددی نیستند” و “کسی فکر نکند که از ۷۰ میلیون بهتر میفهمد”. پس از این همایش احمدی نژاد و مشایی به آفریقا رفتند و از صحنه انتخاباتی دور بودند.

همایش بزرگ ورزشگاه آزادی به عنوان قدرت نمایی جناح احمدی نژاد و استمرار فعالیت انتخاباتی حامیانش مطرح شد ولی بدون زرق و برق برگزار شد و ماهیتا جنبه غیر سیاسی داشت. مشایی در این مراسم شرکت نکرد و احمدی نژاد هم در مورد انتخابات اصلا حرفی نزد و سپس به ونزوئلا رفت.

از میان حامیان دولت روح الله احمدزاده (رئیس سازمان میراث فرهنگی) برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرد و علی نیکزاد (وزیر شهرسازی) در کرمانشاه در مورد تحویل چند میلیون واحد مسکونی در دولت احمدی نژاد وعده داد.

گفتمان:

تقویم انتخابات ریاست جمهوری

  • ثبت نام داوطلبان در وزارت کشور

۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت (۷ تا۱۱ مه)

  • پس از این مدت، وزارت کشور مدارک داوطلبان را به شورای نگهبان ارسال می‌کند.
  • تشخیص صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان

۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت (۱۲ تا ۱۶ مه)

  • شورای نگهبان ظرف پنج روز به صلاحیت نامزدها رسیدگی و نظر خود را به وزارت کشور می فرستد. به تشخیص شورا مدت رسیدگی می تواند تا حداکثر پنج روز تمدید شود.

اعلام لیست نهایی نامزدها

احتمالا ۱ یا ۲ خرداد (۲۲ یا ۲۳ مه)

  • وزارت کشور موظف است پس از وصول نظریه شورای نگهبان اسامی نامزدهای ریاست جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی ظرف مدت دو روز به اطلاع مردم سراسر کشور برساند.

آغاز فعالیت های انتخاباتی

احتمالا ۳ خرداد (۲۴ مه)

  • فعالیت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان بوسیله وزارت کشور آغاز میشود و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی ادامه دارد. تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری طبق ادوار گذشته معمولا ۲۰ روز بوده و بنابراین پیش بینی می شود تبلیغات این دوره از سوم خرداد ماه آغاز شود.

منع تبلیغات

۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن)

  • تبلیغات از ساعت ۸ صبح ممنوع می شود.

رای گیری

۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) جمعه

  • رای گیری دور دوم

۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن) جمعه

دور دوم انتخابات در صورت لزوم است.

  • شورای نگهبان باید طی یک هفته و تا حداکثر ۱۰ روز پس از اعلام نتایج، نظر قطعی خود را به وزارت کشور اعلام کند.
  • حق اعتراض نامزدها به نتایج انتخابات، تا ده روز پس از اعلام نتایج است.

تنفیذ رهبر طی مراسمی رای مردم را “تنفیذ” و حکم رئیس جمهور را امضا میکند. سپس رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی سوگند نامه خود را امضا می کند و به دفتر کار خود می رود. تاریخ این مراسم دانسته نیست.

موضوع هایی که رسانه های حامی دولت به آنها پرداختند عبارت بودند از:

۱- دفاع از شخصیت مشایی و از “عمق اندیشه هایش”.

۲- همایش ورزشگاه آزادی و تاکید بر این نکته که این گردهم آیی “انتخاباتی نیست” و مخالفت با آن از “تنگ نظری” مخالفین است.

۳- وعده افزایش بیمه اجتماعی، وعده سهم هر ایرانی ۲۵۰ هزار تومان در ماه و وعده افزایش حقوق.

۴- “یک رهبر، یک رای”، و تاکید مکرر حامیان دولت در طول هفته که رهبر یک رای دارد و مردم تصمیم گیرنده اصلی هستند و به گفته خود رهبر همه سلیقه ها می توانند در انتخابات شرکت کنند.

اصولگرایان سنتی

این هفته برای اصولگرایان التهاب آور بود. نگرانی اصلی آنها حمله بی سابقه احمدی نژاد در سمنان بود که به القوه می تواند ارای ناراضی را برای نامزد وی جلب کند. اما پایان هفته به معنایی به نفع اصولگرایان تمام شد چرا که گردهم آیی حامیان دولت در ورزشگاه آزادی بدون زرق و برق سیاسی برگزار گردید.

فعالیتها:

در طول هفته نامزدهای اصولگرا به شهرستانها رفتند (از جمله اصفهان، شهرکرد، کرج، اصفهان، ایلام) و برای دانشجویان، وعاظ و مردم عادی سخنرانی کردند. بازدید از برخی نهادهای رسمی نیز صورت گرفت.

منظمترین فعالیت ستادی توسط گروه قالیباف رصد شد.

گفتمان:

۱- حمله به احمدی نژاد و تاکید بر اینکه ریاست جمهوری جای خود رائی نیست و رئیس جمهور آینده نباید نقاط ضعف همتای سابق خود را داشته باشد. همچنین تاکید بر خطر سوء استفاده دولت از منابع و اموال عمومی.

۲- انتقاد از همایش ورزشگاه آزادی.

۳- حمله به خاتمی در سه روزنامه جوان، رسالت و کیهان.

۴- تاکید بر اینکه رهبر از شخص خاصی حمایت نمی کند بلکه خواستار رئیس جمهوری ساده زیست و عدالت خواه است و حرف رهبر نباید توسط احمدی نژاد تفسیر شود.

خط میانه

تحول بزرگ در خط میانه انتشار گفته های تایید نشده ای از اکبر هاشمی رفسنجانی بود که بر اساس آنها روابط وی با رهبر به حدی از بی اعتمادی رسیده که حضور وی در رقابت انتخاباتی بی فایده است. در این هفته، حسن روحانی طی مراسمی نامزدی خود را اعلام کرد در حالیکه دو فرزند هاشمی در این مراسم حضور داشتند.

فعالیتها:

هاشمی از صحنه کنار رفت. حسن روحانی نامزد شد. کواکبیان در مشهد سخنرانی کرد.

گفتمان:

۱- رسانه های خط میانه بر نقش هاشمی، وضع “خراب” دولت و موقعیت ممتاز روحانی تاکید داشتند.

اصلاح طلبان

در این هفته اصلاح طلبان دو خط موازی را دنبال کردند. از یک طرف بر طبل ضرورت آمدن خاتمی کوبیدند و شرایط و احتمالات و امکانات آنرا به بحث گذاشتند و از طرف دیگر نامزدهای غیر ارشد اصلاح طلب را بزرگ نمایی کردند و آنها را خط دوم دفاعی خود خواندند. با خروج هاشمی، فشار بر خاتمی افزایش یافته است تا رهبری اردوی اصلاح طلب و میانه را بدست بگیرد.

فعالتها:

عارف منشور اخلاق انتخاباتی خود را منتشر کرد. ادامه نامه نویسی های دعوت از خاتمی

گفتمان:

۱- احتمال، امکان و شرایط حضور خاتمی در انتخابات مهمترین بحث اصلاح طلبان بود و در ابعاد بسیار گسترده ای بررسی شد. از جمله گفته شد موثر بودن خاتمی محتمل نیست؛ فرصت دیگری برای مشارکت سیاسی نخواهد بود؛ خاتمی با یک نفر دیگر بیاید و یا اینکه خاتمی نامزد حداکثری است. مفسرینی که گفتند اصلاح طلبان سکوت کنند و حاکمیت به خاتمی اجازه شرکت نخواهد داد در اقلیت بودند.

۲- بزرگ نمایی تنش میان رهبر و احمدی نژاد و جنگ میان اصولگرایان مورد بحث بود.

۳- انتقاد از جشن ورزشگاه آزادی.

۴- بزرگ نمایی نامزدهای غیر ارشد اصلاح طلبان.

۵- انتقاد از روش تشخیص صلاحیت شورای نگهبان.

خط براندازی

اکثر گروه هایی که خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی هستند طی این هفته موضع مشخصی در مورد انتخابات نگرفتند. اما قرار است هفته آینده (۲۷ آوریل) مجمع شورای ملی به رهبری رضا پهلوی در پاریس و تحت عنوان “برای برگزاری انتخابات آزاد” تشکیل مجمع بدهد.

قبلا رضا پهلوی در مورد آنچه که وی “سیرک انتخاباتی جمهوری اسلامی” خواند گفته بود که برای دستیابی به حاکمیت صندوق رای در چارچوب برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه بر اساس معیارهای بین المللی از پا نخواهد نشست.

یک نویسنده “سکولار”، اسماعیل نوری اعلاء، در مقاله ای نوشت که با انتخابات ۹۲ تاریخ مصرف و “تئوری های ورشکسته وادار کردن رژیم به انجام انتخابات آزاد” به سر خواهد آمد.

سایت حزب دمکرات کردستان ایران نوشت “‌‌باید از رژیم جمهوری اسلامی و ولایت فقیه گذر کرد تا حاکمیت غصب شده مردم به مردم برگردانده شود. باید بازی انتخابات را متوقف کرد. “

سازمان مجاهدین خلق گفته است که “کشاکش باند خامنه ای و احمدی نژاد بر سر نمایش انتخابات” در ورزشگاه آزادی به نمایش گذاشته شد.

نهاد های حکومتی

طی این هفته، ایت الله علی خامنه ای در مورد انتخابات صحبتی نداشت اما توجه و نظر برخی نهادهای انتظامی و نظامی به انتخابات معطوف شد. ازجمله:

قرارگاه فجر نیروی انتظامی برای تامین امنیت انتخابات و جهت “اشراف اطلاعاتی و رصد فضای مجازی و جامعه” تشکیل شد.

سردار سلیمانی از سپاه قدس گفت که در “انتخابات پیش‌رو نباید اشتباه کنیم”.

[بی‌بی‌سی]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: