UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

هفته‌های پیش رو‌؛ هفته‌های حساس و تعیین‌کننده برای جامعه‌ی کلان روستایی جنوب سیستان وبلوچستان

هفته‌های پیش رو‌؛ هفته‌های حساس و تعیین‌کننده برای جامعه‌ی کلان روستایی جنوب سیستان وبلوچستان


جاده‌‌‌‌های ناهموار؛ خانه‌های خشت و گلی، کپرهای روستایی در کنار طبیعتی بکرو زیبا تصویری از روستاهای زیبای جنوب سیستان وبلوچستان است.

در جوار دریای مکران؛ جامعه‌‌ی کلان روستایی وجود دارد و مردم شریفش همواره با چالش‌‌‌‌های بسیاری روبرو بوده اند،هرچند خدمات دولت در دهه‌‌ی اخیر در این مناطق شتاب بیشتری گرفته است اما همچنان چهره‌‌ی رنجور این مردم حکایت از آن دارد که زیر ساخت‌‌‌‌هایی قوی؛ مسنجم در این مناطق وجود ندارد و شاخص‌‌‌‌های توسعه درهمه‌‌ی ابعاد بسیار پایین است.

پیکر ضعیف این روستاها در برابر سیلی که در نیمه‌‌ی دی ماه روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان را در نوردید و بارش سنگینی که بی‌سابقه بود‌‌‌‌، تاب نیاورده و بیش از چهارصد روستا تخریب شدند.

دشتیاری؛ زر آباد و روستاهای بنت دستکرد‌‌‌‌، توتان، مهمدان، سرگوست ودوشینکوه در کنار صدها روستای دیگر تحت محاصره‌‌ی سیل هستند و امداد رسانی تنها با بالگرد میسر است.

منطقه سیل‌زده دیگر یعنی زرآباد هم دقیقا جلگه‌ای مثل دشتیاری است، با مشکل مضاعف حاشیه بودن و حتی دور افتادگی بیش از دو ساعت راه تا مرکز شهرستان خود و فقدان جاده دسترسی مناسب حتی در شرایط عادی است.
جدای از این دو نقطه به عنوان آسیب دیده‌‌‌‌های عمده سیلاب اخیر، بسیاری از مناطق جنوب بلوچستان هم که در شرایط عادی نیز فاقد جاده دسترسی مناسب هستند مانند ده‌ها روستای منطقه کاجه قصرقند و مناطقی از بنت و نیک‌شهر و کنارک و سرباز و چابهار، ارتباط شان در شرایط سیل با مناطق دیگر کاملا قطع شده و نه تنها امکان پشتیبانی بلکه حتی خبری هم از آنان به آسانی به دستمان نمی‌رسد.

مردم محلی پریشانند از بی خبری در مورد نزدیکان‌شان در روستاهایی که مسیر‌‌‌‌های ارتباطی مسدود شده است، جامعه‌‌ی روستایی متکی به دامداری و کشاورزی در سوگ از دست دادن زندگی‌شان هستند.

مردم محلی شجاعانه و خود جوش در کنار هلال احمر و دیگر نهاد‌‌‌‌های متولی خدمات رسانی به مردم سیل‌زده مشغول کمک هستند اما زمانی که ضعف کلانی در زیرساخت‌‌‌‌های این مناطق وجود دارد، چگونه می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن؛ مطلوب‌ترین خدمات رسانی صورت بگیرد؟

مردم محلی از عدم پیش‌بینی محل اسکان برای سیل‌زدگان‌‌‌‌، عدم تخلیه سدها و لایروبی نکردن قنوات در هفته‌‌‌‌های قبل از وقوع حادثه گلایه‌مند هستند؛ به باور آن‌‌‌‌ها باید تدابیر جدی‌تر؛ اثر بخش‌تری برای پیشگیری از وقوع این تبعات ناشی از سیل صورت می‌گرفت.

تصاویر و ویدیوهایی که توسط مردم در فضای مجازی منتشر شده است عمق خسارت‌‌‌‌های سیل به زندگی هزاران نفر را نشان می دهد؛ روستاهایی مانند دشتیاری؛ زرآباد و اطرافش به دلیل پوشش خبری و نگاه ویژه‌‌ی سمن‌‌‌‌ها با کیفیت بهتری خدمات رسانی شده‌است؛ اما صدها روستای بنت و آسیب‌‌‌‌های جدی‌اش نیازمند اطلاع‌رسانی وضعیت امداد هستند.

بارش سنگین باران در این مناطق که منجر به شدت گرفتن جریان آب (۱۳۰۰۰متر مکعب در ثانیه) شده است و در کنار آن باز کردن دریچه سد سرریز زیر‌دان، امداد به این مناطق را سخت‌تر کرده و باید کمک‌‌‌‌ها حرفه‌ای‌‌‌‌، تخصصی باشد.

هفته‌‌‌‌های پیش‌رو؛ هفته‌‌‌‌های حساس و تعیین‌کننده‌ای هستند، چرا که با فرونشست آب می‌توان کمک‌‌‌‌های حرفه‌ای و زیربنایی به مناطق شود و از هدر رفت کمک‌‌‌‌ها جلوگیری شود. با توجه به حجم وسیع کمک‌رسانی‌‌‌‌ها باید مدیریت ویژه و مطلوبی در جهت بازسازی منازل مردم انجام شود؛ وضعیت آموزشی و بهداشتی کودکان منطقه نیز مورد اهمیت است. مدارس خشت و گلی و کپری ویران شده باید با قید ضروریت بازسازی شوند.

درپایان باید گفت: جنوب بلوچستان، تصویری واضح و روشنی از همدلی را به خود می بیند؛ تصویری ارزشمند و منحصر بفرد که بار دیگر نشان می‌دهد تا چه میزان ایرانیان ساکن در پهناور‌ترین استان کشور متعهد و مسئولانه برای حفظ ایران تلاش می‌کنند.

 

 

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: