UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

وزارت کشور رد صلاحیت مشایی و رفسنجانی را تایید کرد

وزارت کشور رد صلاحیت مشایی و رفسنجانی را تایید کرد

0,,15656984_303,00

وزارت کشور شامگاه ۳۱ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اسامی هشت داوطلب تایید صلاحیت شده‌ی انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد. این فهرست که مشایی و رفسنجانی در آن قرار ندارند قرار بود اول خرداد منتشر شود.

مطابق گزارش‌ها شورای نگهبان نظر قطعی خود در مورد صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را امروز ۳۱ اردیبهشت در اختیار وزارت کشور گذاشته است. صولت مرتضوی، دبیر ستاد انتخابات کشور عصر سه‌شنبه اعلام کرد نام نامزدان تایید صلاحیت شده انتخابات، اول خرداد ماه منتشر می‌شود.
در همین حال سایت خبری تسنیم و خبرگزاری مهر با انتشار فهرست مشابهی به نقل از منابع غیررسمی از احراز صلاحیت ۸ نفر از داوطلبان خبر دادند. وزارت کشور چند ساعت پس از انتشار این گزارش‌های غیررسمی با انتشار بیانیه‌ای این فهرست را که اکبرهاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی غایبان اصلی آن هستند، تایید کرد.

رد صلاحیت نامزد مورد نظر احمدی‌نژاد
بر اساس این گزارش‌ها اسامی کسانی که صلاحیت آنها تایید شده به ترتیب حروف الفبا از این قرار است: سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمد غرضی، محمدباقر قالیباف وعلی اکبر ولایتی.
در روزهای گذشته رد صلاحیت رحیم‌مشایی بسیار محتمل به نظر می‌رسید. او سرکرده‌ی نزدیکان احمدی‌نژاد محسوب می‌شود که حامیان حکومت، پس از برملا شدن اختلاف‌های میان رئیس دولت و رهبر جمهوری اسلامی آنها را “جریان انحرافی” می‌خوانند.

علی خامنه‌ای اندکی پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸، در حالی که همچنان حامی بی‌دریغ محمود احمدی‌نژاد بود با انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول او صریحا مخالفت کرد. بسیاری این مخالفت را دلیلی کافی برای رد صلاحیت مشایی توسط شورای نگهبان عنوان می‌کنند.
در روزهای گذشته خبرهای متفاوتی نیز منتشر شده که می‌تواند به عنوان زمینه‌چینی برای رد صلاحیت رحیم‌مشایی تعبیر شود. شبکه ایران، ارگان رسانه‌ای دولت بامداد ۳۱ اردیبهشت در گزارشی از بازداشت شماری از فعالان سیاسی حامی دولت در شهرها و استان‌های مختلف خبر داده است.
شبکه ایران ۲۷ اردیبهشت گزارش داده بود: «چهار سایت حامی دولت که اخبار و تحلیل‌های مرتبط با هواداران اسفندیار رحیم‌مشایی را پوشش می‌دادند، شامل معیار نیوز، روشنایی، بهارنا و بهار آنلاین به‌طور همزمان فیلتر شدند.»

«احمدی‌نژاد فعلا در سفر است»
سایت خبری تسنیم شامگاه سه‌شنبه به نقل از مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری و نایب رئیس هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که اعضای این هیئت عصر فردا (چهارشنبه اول خرداد) “با کاندیداهای احراز صلاحیت شده در محل وزارت کشور” نشستی برگزار خواهند کرد.
بختیاری گفته است که از “زمان اعلام رسمی اسامی” خبر ندارد. پیشتر در مورد واکنش احمدی‌نژاد به رد احتمالی صلاحیت رحیم‌مشایی خبرهای غیررسمی متفاوتی منتشر شده است.
عدم برگزاری انتخابات و برکناری وزیر کشور از جمله احتمالاتی است که در این ارتباط مطرح شده. علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۳۱ اردیبهشت به خبرگزاری اقتصادی ایران گفت: «فکر نمی‌کنم رئیس جمهور در این خصوص بخواهد دست به اقدام غیرقانونی بزند.»
بروجردی همچنین گفته است که “فعلاً نیازی به گمانه‌زنی در خصوص رفتار رئیس جمهور نیست چرا که او فعلاً مشغول سفرها [ی استانی] است”. اشاره‌ی بروجردی به سفر احمدی‌نژاد به استان کرمان است.

رفسنجانی و “رسانه‌های امنیتی – نظامی”
در روزهای گذشته تبلیغات وسیعی نیز علیه هاشمی رفسنجانی به راه افتاده که به نظر می‌رسد هدف آن آماده سازی افکار عمومی برای رد صلاحیت او یا وادار کردنش به کناره‌گیری زودهنگام از رقابت‌های انتخاباتی باشد.

سایت خبری جرس در گزارشی نوشت: «خبرگزاری فارس به عنوان رسانه‌ای که اخبار دست اول نهادهای نظامی- امنیتی را منتشر می‌کند در روزهای بیست و نهم و سی‌ام اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ حجم زیادی از گزارش‌ها و مصاحبه‌های خود را به موضوع حضور آقای هاشمی رفسنجانی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داد.»
ظاهرا از آنجا که فاقد صلاحیت اعلام کردن کسی که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد مشروعیت کل نظام را زیر سوال می‌برد بیشترین تاکیدها در مورد رفسنجانی بر کهولت سن او و عدم توانایی جسمی لازم برای اجرای وظایف ریاست جمهوری متمرکز شده است.

تشکر زودهنگام ۱۷۵۰۰ “استاد و نخبه” از شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی روز دوشنبه، ۳۰ شهریور در یک برنامه تلویزیونی گفت: «اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی‌تواند تایید شود.»
کدخدایی در ادامه می‌افزاید: «اینکه آیا شرایط جسمی در مباحث توانایی‌های رییس جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت یا خیر موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهیم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است.»
سایت خبری تسنیم که آبان ماه ۹۱ با همکاری شماری از مدیران سابق خبرگزاری فارس، و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و با حضور جمعی از مقام‌های ارشد نیروی انتظامی فعالیت خود را به عنوان “خبرگزاری” آغاز کرد، عصر سه‌شنبه بیانیه‌ای را منتشر کرد که می‌تواند در جهت همین سیاست تلقی شود.
به گزارش تسنیم، جمعی که “۱۷۵۰۰ نفر از اساتید و نخبگان دانشگاهی” پیش از انتشار نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت‌ها بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن بدون نام بردن از رفسنجانی از عدم تایید صلاحیت او قدردانی شده است.

“اراده‌ی معطوف به حذف نهایی رفسنجانی”
در این بیانیه که متن آن ساعت ۶ بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت تهران منتشر شده، ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از “اساتید و نخبگان دانشگاهی” از اعضای شورای نگهبان تشکر کرده‌اند که “جنگ‌های روانی و رسانه‌ای نام‌ها و سابقه‌ها باعث نشد که در بررسی احراز صلاحیت‌ها، ناتوانی جسمی بعضی کسان و تلاش دشمن برای فتنه‌ای جدید را در نظر نگیرد”.
امضا کنندگان بیانیه که سایت تسنیم به نام و هویت آنها اشاره‌ای نکرده در پایان می‌نویسند: «ما اساتید از نخبگان ملت بزرگ ایران در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی کشور ضمن تشکر از شورای نگهبان، پشتیبانی همه جانبه خود را از این تصمیم قانونی اعلام می‌کنیم.»
برخی تحلیلگران معتقدند مطالب یکسان در رسانه‌های منسوب به نیروهای امنیتی و نظامی علیه رفسنجانی و سرمقاله‌های پی در پی روزنامه کیهان که مسئولیتش را نماینده رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای برعهده دارد می‌تواند موید وجود اراده‌ای در سطوح بالای حکومت باشد که تمام توان خود را برای حذف نهایی رفسنجانی بسیج کرده است.

اول خرداد، روز واکنش به رد صلاحیت‌ها
قدردانی از شورای نگهبان پیش از اعلام رسمی اسامی نامزدان از سوی وزارت کشور، و انتشار وسیع فهرستی که مشایی و رفسنجانی را رد صلاحیت شده اعلام می‌کند پیش از اظهارنظرهای رسمی، حکایت از برنامه‌ای دارد که نهادها، ارگان‌ها و مسئولان ارشد نظلم برای اجرایش به توافق رسیده‌اند.
ناظران پیش بینی می‌کنند اول خرداد که قرار بود روز اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان باشد، روز واکنش‌های مختلف دولت، نزدیکان رفسنجانی و بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان خواهد بود که همصدا با رئیس جمهور پیشین محمد خاتمی هاشمی رفسنجانی را “بهترین گزینه ممکن در شرایط کنونی” می‌خواندند.
علی فلاحیان، مقام امنیتی سابق و یکی از داوطلبان رد صلاحیت شده پیش بینی کرده است که رفسنجانی به رد صلاحیت خود اعتراضی نخواهد کرد. رحیم‌مشایی هم گفته در صورت رد صلاحیت از راه‌های قانونی اقدام خواهد کرد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: