UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

چین «۲۰ میلیارد دلار» پول نفت ایران را با سرمایه گذاری تسویه خواهدکرد

چین «۲۰ میلیارد دلار» پول نفت ایران را با سرمایه گذاری تسویه خواهدکرد

سه تن از نمایندگان مجلس ایران از توافق تهران و پکن برای تعیین تکلیف در حدود ۲۰ میلیارد دلار پول نفت صادراتی بلوکه شده ایران در بانکهای چین خبر دادند.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران که ۷ آبان ماه سفر چهار روزه به چین را آغاز کرد، پیگیری «مسائل کلان اقتصادی» را هدف مهم رایزنیها در چین اعلام کرده بود. همزمان با وی، محمدباقر نوبخت معاون رئیس برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که «در حال حاضر بیش از ۲۲ میلیارد دلار پول (نفت صادراتی) کشور در چین است و نمیتوان این پول را وارد کشور کرد».
در همین زمینه علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روز شنبه ۱۱ آبان ماه در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در سفر رییس مجلس به چین راههای بازگشت پول نفت ایران از چین بررسی شد که در نهایت قرار شد چینی ها به جای پول نفت برای انجام پروژه های عمرانی، تجهیزات سرمایه ای وارد کنند، افزود: در مذاکرات انجام شده ۴۰ پروژه مشترک برای سرمایه گذاری چینی ها در پروژه های عمرانی کشور تعریف شد.
همزمان با گزارش خبرگزاری خانه ملت، حسین سبحانی نیا نماینده مجلس ایران و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین که همراه با لاریجانی به چین سفر کرده بود، به خبرگزاری تسنیم گفت که «قرار شد چینی ها به ازای پول بلوکه شده نفتی کشورمان در چین، حدود ۲۰ میلیارد دلار فاینانس (اعتبار خارجی) در کشور سرمایه گذاری کنند. در این سفر قرار شد چینی ها این مبلغ را در قالب طرحهای عمرانی در ایران اجرا کنند. البته این طرحها به صورت مشترک انجام میشود».
در همین زمینه، فاطمه رهبر، نماینده مجلس، نیز در گفت وگو با خبرگزاری فارس از فاینانس پروژه‌های عمرانی ایران در چین بوسیله پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور خبر داد.
در جریان سفر لاریجانی به چین، به غیر از تعدادی نماینده مجلس، اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ،معاونان امور بین الملل وزارت نفت و بانک مرکزی، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهاون اداری و مالی شهرداری تهران نیر جزو هیات ایرانی بودند.
سابقه سرمایه گذاری چینی ها در ایران
تعریف ۴۰ پروژه مشترک برای سرمایه گذاری چینی ها در حالی است که عسگر اولادی ۱۴ مهرماه سال جاری به خبرگزاری فارس گفت که چین در سال گذشته یک میلیارد و دویست میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است و این رقم در سال جاری میلادی به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش خواهد یافت.
وی همچنین گفت که تجارت بین ایران و چین در سال گذشته با احتساب نفت، پتروشیمی و میعانات گازی ۳۵ میلیارد دلار بوده است که امسال با ۲۰ درصد کاهش مواجه خواهد بود.
بر اساس تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، هیچ مشتری نفتی ایران حق ندارد پول نفت وارداتی از این کشور را با هیچ ارزی به ایران یا کشوری دیگر منتقل کند. مشتریان نفتی ایران فقط می توانند این پول را به یک حساب بانکی در همان کشور واریز کنند و ایران می تواند از این سپرده برای خرید کالاهای مجاز از همان کشور و انتقال آن کالاها به ایران استفاده کند.
امید به دریافت پول نفت صادراتی ایران به چین در قالب سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در حالی است که چین، تا سال ۱۳۹۰ و حتی قبل از اعمال تحریمهای بانکی و نفتی غرب علیه ایران، ۴۰ میلیارد دلار قرارداد پروژه نفت و گاز با ایران داشت که تاکنون یا این قراردادها فسخ شده اند، یا در حالت بلاتکلیفی به سر می برند.
این قراردادها شامل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ارزش ۵ میلیارد دلار، آزادگان جنوبی ۱۲ میلیارد دلار، آزادگاه شمالی ۱٫۷۶ میلیارد دلار، میدان یادآوران ۳٫۶ میلیارد دلار، پارس شمالی ۱۶ میلیارد دلار و پروژه تولید گاز مایع (ال ان جی) به ارزش ۲٫۶ میلیارد دلار می شد.
اسفند ماه ۱۳۹۰ وزیر نفت وقت ایران، رستم قاسمی از توافق با چین برای برای تامین منابع مالی و گشایش خط اعتباری برای ۲۰ طرح پتروشیمی ایران خبر داد، موضوعی که تاکنون محقق نشده است.
بر اساس گزارش گمرک چین، ایران در ۹ ماهه اول سال جاری روزانه ۴۲۸ هزار و ۱۶۰ بشکه نفت به این کشور صادر کرده است. چین بزرگترین مشتری نفت ایران است.
آخرین گزارش گمرک ایران نیز که هفته گذشته منتشر شد، می گوید که چین بزرگترین مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران است و بیش از ۲۱ درصد کل صادرات غیرنفتی ایران به چین انجام میشود.
ایران در هفت ماهه اول سال جاری سه میلیارد و ۵۲۵ میلیون دلار صادرات غیر نفتی به چین داشته است که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.
چین همچنین بعد از امارات، دومین کشور بزرگ صادرکننده کالا به ایران است و بر اساس گزارش گمرک، طی ۷ ماه گذشته چین ۴ میلیارد و ۶۲۳ میلیون دلار صادرات به ایران داشته است. ۱۹٫۴ درصد کل واردات ایران از چین انجام می گیرد.
[رادیو فردا]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: