UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

کانون نویسندگان ایران اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد

کانون نویسندگان ایران اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد
 

کانون نویسندگان ایران اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد

«کانون نویسندگان ایران» با انتشار بیانیه‌‌ای با عنوان «چرخه‌ شکنجه، اعترافات اجباری و اعدام را متوقف کنید!» اعدام «روح‌الله زم»، موسس کانال تلگرامی «آمدنیوز»، را محکوم کرد.

در این بیانیه که روز دوشنبه ۲۴آذر۱۳۹۹، در حساب فیس‌بوک کانون نویسندگان ایران منتشر شد، آمده است: «روز شنبه ۲۲ آذر حکم اعدام روح‌الله زم، در حالی اجرا شد که در مورد روند محاکمه و پخش اعترافات اجباری او از صدا و سیما پرسش‌ها و ابهامات جدی وجود داشت.»

طی یک سال بازداشت آقای زم، دو فیلم از اعترافات اجباری او در صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد. دومین فیلم از اعترافات اجباری او یک روز پس از تایید دیوان عالی کشور از حکم اعدام او پخش شد. 

این نهاد مستقل آورده است که در طول فعالیت پنجاه‌ودو ساله‌اش، همواره آزادی بیان را حق همگان دانسته و بر این باور است که هیچ یک از افراد جامعه را، با هر نوع عقیده و گرایش سیاسی، نمی‌توان به خاطر بیان دیدگاه‌هایش مجازات کرد.

کانون نویسندگان ایران دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات و مطبوعات آزاد را حق مردم عنوان کرد و مجازات صاحبان رسانه را تنها موجب تقویت خفقان دانست.

کانون نویسندگان ایران همچنین گفته است که فارغ از هر گونه داوری درباره رسانه‌ای خاص، هم‌صدا با وجدان‌های بیدار جامعه و نهادهای مدافع حقوق بشر اعدام روح‌الله زم را محکوم می‌کند و خواستار توقف چرخه شکنجه و اعدام است.

روح‌الله زم ۲۲مهر۱۳۹۸ در سفری که به بغداد داشت، در خاک عراق بازداشت و به ایران منتقل شد.

او به اتهام فساد فی‌الارض به اعدام محکوم و این حکم تنها چهار روز پس از اعلام تایید حکم از سوی دیوان عالی کشور و بدون داشتن حق تقاضای اعاده دادرسی اجرا شد.

اعدام آقای زم واکنش‌های بسیاری را در سراسر جهان به همراه داشت و بسیاری از نهادهای حقوق بشری و دولت‌ها این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: