UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

کاهش چشمگیر قیمت ارز پس از انتخابات ایران

کاهش چشمگیر قیمت ارز پس از انتخابات ایران

 نوسانات نرخ ارز از خرداد سال گذشته تاکنون

130623132802_2

 گزارش‌ها از بازار ارز و طلا در تهران نشان می دهد که قیمت ارز و طلا به سرعت در حال کاهش است و در فاصله ۹ روز بعد از انتخابات، قیمت دلار حدود ۶۹۰ تومان و سکه نزدیک به ۲۷۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

 یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، یعنی روز پنج شنبه ۲۳ خرداد هر دلار آمریکا در بازار ۳۶۴۰ تومان به فروش می رسید که امروز یکشنبه شنبه دوم تیر ماه قیمت آن به کمتر از ۲۹۵۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

هر یورو نیز در روز پیش از برگزاری انتخابات ۴۸۸۰ تومان خرید و فروش می شد در حالی که در دومین روز تابستان پول واحد اروپایی با ۹۳۰ تومان کاهش به قیمیت ۳۹۵۰ تومان در بازار قیمت گذاری شده است.

 پوند بریتانیا نیز که روز پنج شنبه ۲۳ خرداد ۵۶۸۰ تومان خرید و فروش می شد با کاهشی ۸۸۰ تومانی به ۴۸۰۰ تومان در دومین روز تیر رسیده است.

 گزارشها نشان می دهد که در ساعات پایانی فعالیت بازار در تهران قیمت ارز دوباره کمی افزایش پیدا کرده است. دلار که صبح روز یکشنبه دوم تیر به کمتر از سه هزار تومان رسیده بود در ساعات عصر به سه هزار و ۸۰ تومان رسید.

 هر سکه طرح جدید بهار آزادی نیز که در روز پیش از انتخابات حدود یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان قیمت داشت اکنون با کاهشی ۲۷۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۴۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

 سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز که در روز پیش از انتخابات یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان ارزش داشت در روز دوم تیر قیمت آن به کمتر از یک میلیون تومان سقوط کرد و در بازار با قیمت ۹۸۰ هزار تومان معامله می شود.

 خبرگزاری مهر گزارش داده که امروز یکشنبه دوم تیر گروهی از مردم که در ماههای اخیر سکه و طلا خریده بودند “برای اینکه ضرر کمتری متوجه آنها شود برای فروش به بازار هجوم آورده اند.”

 خبرگزاری فارس گزارش داده که “با افت شدید قیمت سکه و کاهش نرخ دلار، کسب و کار صرافی‌ها نسبت به روزهای عادی شلوغ و پر رونق‌تر شده است.”

 به نوشته این خبرگزاری “البته اغلب مراجعه کنندگان یا تنها برای قیمت‌گیری وارد صرافی‌ می‌شوند و یا اینکه قصد فروش دارند.”

 صرافان می گویند هیچ کس برای خرید ارز مراجعه نمی کند و همه فروشنده‌اند.

 تاثیر روانی انتخابات

 ایران از نیمه اول سال گذشته بعد از اجرای دور تازه ای از تحریم های بین المللی، با یک بحران ارزی جدی رو به رو شد و قیمت دلار و دیگر ارزهای بین المللی در بازار آزاد ایران به حدود سه برابر افزایش یافت.

 از آن پس با نصف شدن صادرات نفت و به تبع آن کاهش شدید درآمدهای ارزی از یک سو و ناتوانی در انتقال پول نفت از کشورهای خریدار به داخل روز به روز بر مشکلات افزوده شد.

 قیمت ارز در روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری

 نوع ارز /  ۲۳   خرداد / ۲ تیر

دلار/  ۳۶۴۰/  ۲۹۵۰

یورو / ۴۸۸۰ / ۳۹۵۰

پوند /  ۵۶۸۰  / ۴۸۰۰

120908160454_exchange_iran_304x171_mehr

تلاش های دولت محمود احمدی نژاد و بانک مرکزی در ماههای اخیر برای کاهش قیمت ارز ثمربخش نبود.

دولت آقای احمدی نژاد برای کنترل بحران، نرخ دلار دولتی را از ۱۲۲۶ تومان به دوبرابر افزایش داد و اعلام کرد که فقط برای واردات غذا و دارو دلار ۱۲۲۶ تومانی اختصاص می دهد و بقیه تنها می توانند برای واردات از دلار حدود ۲۵۰۰ تومان دولتی یا دلار آزاد استفاده کنند.

در همین زمان قیمت دلار در بازار آزاد به رقم چهار هزار تومان نیز رسید ولی در حدود قیمت ۳۶۰۰ تومان متوقف شد.

همان زمان انتقادهای جدی به دولت احمدی نژاد وارد شد مبنی بر این که دولت برای جبران کسری بودجه خود دلارهای نفتی را با دو برابر قیمت در بازار می فروشد تا کسری بودجه خود را تامین کند.

 در این میان برخی از کارشناسان معتقد بودند که ایران در سالهای گذشته بیشتر از ۱۰۰ درصد تورم داشته اما دولت و بانک مرکزی قیمت دلار را حدود ده سال ثابت نگهداشته بودند و حالا یکباره بر اثر تحریم ها این بند پاره شده است و قیمت ها افزایش ناگهانی یافته است.

 کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای عمده بین المللی به قدری بود که محسن رضایی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در یک برنامه تلویزیونی یک هزارتومانی از جیبش بیرون آورد و گفت که هزارتومانی سال گذشته امروز تنها ۳۰۰ تومان ارزش دارد.

 در دوره انتخابات ریاست جمهوری همه نامزدها از بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش تحریم ها سخن می گفتند و تقویت ارزش ریال پول واحد ایران را یکی از اهداف خود اعلام کرده بودند اما هیچکدام به درستی برنامه ای برای این هدف ارائه نداده بود.

 نامزد برنده انتخابات نیز گر چه تاکیدش بر اقتصاد بود اما او هم مثل اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد برنامه ای مکتوب برای حل مشکلات اقتصاد ارائه نکرده بود گرچه برخی معتقدند که مجموعه پژوهش های مرکز تحقیقات استراتژیک که آقای روحانی مدیریتش را بر عهده دارد، در زمینه اقتصادی در واقع “کلید” آقای روحانی است.

 سوای آنکه آقای روحانی چه نقشه ای برای بازگرداندن رونق به اقتصادی ایران دارد، انتخابش تا اینجای کار تاثیر روانی مثبتی باقی گذاشته و قیمت ها ارز و طلا در حال کاهش یافتن است.

 برخی کاهش قیمت سکه در بازار را با کاهش قیمت طلا در بازار جهانی مرتبط می دانند، ولی کارشناسان می گویند که بخشی از این کاهش هم مربوط به فضای روانی بعد از انتخابات است.

 امیدواری نسبت به بهبود شرایط اقتصادی و کاهش تحریم ها باعث شده که تقاضا برای ارز و سکه کمتر شود و بخشی از نقدینگی به سمت بازار بورس و دیگر بازاری های موازی روانه شود.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: