UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

کری: بخشی از تحریم‌ها رابر می‌داریم/ ما و ایران ریسک بزرگی انجام داده‌ایم

کری: بخشی از تحریم‌ها رابر می‌داریم/ ما و ایران ریسک بزرگی انجام داده‌ایم

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد:  بدون تصمیم ایران برای راهگشایی در مذاکرات، به این توافق نمی‌رسیدیم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به ژنو، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو خاطرنشان کرد: ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت تلاش کرد و من بابت این موضوع از او متشکرم. حالا ما باید به دنیا ثابت کنیم که ادعای ایران برای صلح آمیز بودن برنامه‌هایش صحت دارد.

او با بیان این که ما به توافقی رسیدیم که به موجب آن برنامه هسته‌یی ایران از این لحظه به طوری که برای کشورهای منطقه تهدیدی تلقی شود، ادامه نخواهد یافت، اضافه کرد: در حقیقت این اقدام برنامه هسته‌یی ایران را به عقب خواهد برد و این یعنی امنیت برای متحدان ما در منطقه و اسراییل محسوب می‌شود.

کری گفت: ظریف تاکید کرده است که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و در این راستا به فتوای رهبر ایران اشاره کرده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: تحریم‌ها به رسیدن ما به این توافق کمک کرد. اشتباه نکنید، وضع تحریم‌ها خودش هدف ما نبود. بلکه آن‌ها وسیله‌ای بود برای این که به ما کمک کند تا به این مذاکرات برسیم و در نتیجه آن اقدامات امروز به این توافق رسیدیم که برای شش ماه به آن عمل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این توافق مهم‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌یی ایران را متوقف می‌کند. ما به تاسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی‌سازی بالای ۵ درصد را متوقف کند و ذخیره غنی‌ شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.

کری در ادامه با اشاره به برخی بندهای مورد توافق ایران و ۱+۵ گفت: بر این اساس ایران دیگر تاسیسات هسته‌یی نخواهد ساخت. سانتریفیوژهای جدید نخواهد ساخت.

این توافق‌نامه نمی‌گوید که ایران حق غنی‌سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی‌سازی ایران و برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران مورد اشاره قرار گرفته که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی‌سازی در پروتکل ان. پی. تی اشاره نشده است.

او در عین حال گفت: این فقط یک گام اول است اما مهم است چون نمی‌گذارد فعلا برنامه هسته‌یی ایران به جلو حرکت کند تا ما در گام‌های بعدی به توافق اساسی بر سر برنامه هسته‌یی ایران برسیم. در برابر ما بخشی از تحریم‌ها را تعلیق و بخشی از اموال و پول ایران را به این کشور باز می‌گردانیم.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: تنها هدفی که ما را به این‌جا آورد این بود که اطمینان پیدا کنیم که ایران به سلاح هسته‌یی دست پیدا نخواهد کرد و با همین هدف هم این‌جا را ترک می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما در فضایی با احترام متقابل آماده‌ایم که همکاری و تلاش کنیم تا این تهدید از میان برداشته شود.

خبرنگار روزنامه واشنگتن پست درباره آینده روابط ایران و آمریکا با توجه به رسیدن به این تفاهم بین ایران و ۱+۵ پرسید که کری پاسخ داد: به مدت ۳۵ سال ایران و آمریکا اصلا نمی‌توانستند با هم حرف بزنند و دشمنی و عداوتی در میان ما انباشته شده بود. در این مدت می‌توانستیم به هم کمک کنیم و در لحظاتی مثل مسایل افغانستان به هم کمک هم کردیم اما در بسیاری موارد هم مشکل داشتیم… خیلی زود است که برای مساله روابط با ایران حرف بزنیم اما گام اول فعلا برنامه هسته‌یی است.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه آمریکا در این نشست مطبوعاتی گفت: این کار ناچیزی نبود. هم ما و هم ایران ریسک بزرگی انجام داده‌ایم.

وی در ادامه درباره نگرانی‌های نتانیاهو گفت: بین ما و نتانیاهو ممکن است درباره تاکتیک‌ها فرقی وجود داشته باشد اما درباره استراتژی هیچ فرقی نیست. ما نمی‌توانیم ایرانی داشته باشیم که همسایگانش را تهدید می‌کند و اسلحه اتمی دارد. آسان است که ایران ثابت کند برنامه هسته‌یی‌اش صلح‌آمیزش است. راکتور آب سنگین اراک هیچ جایگاهی در برنامه اتمی صلح‌آمیز ندارد. در طول ۶ ماهه آینده ایران ذخیره اتمی ۲۰ درصدش صفر خواهد بود زیرا ما در این شش ماه روزانه بر برنامه اتمی ایران دسترسی داریم.

وی اضافه کرد: ما برای مردم ایران جایگاه‌هایی باز کردیم که از نظر حقوق بشری به این کشور کمک کند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: