UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

کلیدهای زندگی سالم – بخش سوم

کلید دوم: ورزش

همان‌طور که در شماره قبل اشاره شد یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای رسیدن به سلامتی برتر در زندگی، توجه و احترام به خود است که پیامد آن خود باوری و اعتماد به نفس بیشتر خواهد بود. برای سنجش این توجه به خود می‌توانیم این سئوال را از خود بکنیم که من چه اندازه به این بدنم که تنها و تنها وسیله‌ای است که از اولین ثانیه زندگی تا آخرین لحظه آن با من می‌ماند توجه می‌کنم و چقدر از آن مراقبت می‌کنم؟ اگر قرار باشد بیشترین سطح توجه را با عدد ۱۰ و کمترین آن را با عدد یک نشان دهیم شما چه عددی را به این سنجش اختصاص می‌دهید؟ و اگر به نظر خودتان این عدد کم است و باید بیشتر شود چه کارهایی را برای آن انجام می‌دهید؟

بدون شک پاسخ‌های متفاوتی می‌توان به این سوال داد که حتما تمام آنها به نوبه خود برای هر فرد می‌تواند صحیح باشد ولی در این شماره ما به یکی از این موارد می‌پردازیم و آن ورزش است.

مطمناً در مورد ورزش تا به امروز مطالب زیادی را خوانده‌اید و یا شنیده‌اید و حتی تجربه کرده‌اید. مسئله بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت آن‌است که ورزش بیشتر اوقات خصوصاً برای اکثریت ما جامعه ایرانی به عنوان فعالیتی برای لاغر شدن و وزن کم کردن تلقی می‌شود. در حالیکه عملاً ورزش قبل از هر دلیل دیگری برای سلامتی بسیار مهم و حیاتیست. روزگاری بود که زندگی‌ها خیلی سخت‌تر بود و فعالیت فیزیکی مردم بسیار بیشتر. در آن روزگار عضلاتمان پشت میزها ماشین‌ها و کامپیوترها تا این اندازه تحلیل نمی‌رفت. اما امروز با زندگی ماشینی که روز به روز ما را به سوی فعالیت کمتر پیش می‌برد اگر قرار باشد که باز هم ورزش را جدی نگیریم حتی جوانان ما با مشکلات جدی سلامتی از سنین پایین روبرو خواهند شد.

نقش ورزش در سلامتی چیست؟

جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات: پس از سن ۳۵ سالگی اگر فعالیت بدنی و یا ورزشی کافی نداشته باشیم به تدریج عضلات‌مان تحلیل می‌روند و قابل ذکر است که با تحلیل رفتن عضلات به تدریج دردهای مختلف در بدن ظاهر می‌شوند. دردهایی از قبیل زانو درد، گردن درد، کمر درد و …

ورزش ترشح اندورفین را تحریک می‌کند: افزایش اندورفین در بدن باعث ایجاد نشاط و شادابی و روحیه بهتر و در نتیجه کمک به بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود. اندورفین مواد شیمیایی است که در بدن ترشح می‌شود. این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود استرس را کم می‌کند و حتی روند پیری را به تعویق می‌اندازد.

 – ورزش ما را قوی‌تر و در مقابل بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند

– ورزش استرس را کاهش می‌دهد

– ورزش در کاهش روند پوکی استخوان بسیار موثر است

– بر اساس راهنمایی فعالیت بدنی کانادا:

برای بهره بردن از مزایای ورزش بزگسالان بین سنین ۱۸ تا ۶۴ سالگی لازم است ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش متعادل و یا سنگین هوازی داشته باشند که حداقل به مدت زمان ده دقیقه در هر نوبت و دو نوبت در روز به آن اختصاص دهند. ورزش‌هایی مثل پیاده روی تند و یا دو آهسته و یا دوچرخه سواری و امثال آن می‌توانند این ۱۵۰ دقیقه در هفته را به خود اختصاص دهند. بنا بر همین راهنما، حداقل هفته‌ای دو بار برروی تقویت عضلات باید کار کرد. برای این کار شما می‌توانید از متخصصین ورزش کمک بگیرید و طی چند جلسه طرز استفاده از دستگاه‌ها و وزنه زدن صحیح را بیاموزید زیرا حایز اهمیت است که ورزش غیر صحیح و استفاده نادرست از وزنه‌ها و دستگاه‌های ورزشی می‌تواند باعث مشکلات جبران ناپذیری شود.

ناگفته نماند که بعد از فعالیت‌های فوق الذکر به توصیه متخصصین ورزشی انجام استرچ صحیح الزامی می‌باشد.

فراموش نکنید که برای حفظ و ارتقاء سلامتی ارزشمند خود، قبل از شروع و یا تغییر هر ورزشی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: