UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

گردهمایی اعتراضی در هرات علیه لغو کنسرت شفیق مرید

گردهمایی اعتراضی در هرات علیه لغو کنسرت شفیق مرید

بی بی سی فارسی، ۳۱ اسد/مرداد ۱۳۹۱

صدها تن از شهروندان هرات از جمله ده ها تن از روشنفکران و فعالان نهاد های جامعه مدنی در این شهر روز سه شنبه ۲۱ آگوست/ اوت در یک تجمع اعتراض آمیز به لغو شدن کنسرت شفیق مرید واکنش نشان داده و آنرا محکوم کردند.

معترضان با صدور قطعنامه‌ای آنچه را که ” گسترش افراطی‌گری ” خواندند محکوم کردند.

شماری از شرکت کننده گان این تجمع می‌گفتند “مسئله تنها لغو برگزاری کنسرت آقای مرید نیست بلکه مسئله اصلی تلف شدن حقوق جوانان است.”

قرار بود شفیق مرید، آواز خوان شناخته شده افغان، امروز سه شنبه به مناسبت روز سوم عید فطر، در استادیوم ورزشی شهر هرات به اجرای کنسرت بپردازد اما این کنسرت به علت مخالفت شدید خطیب یکی از مساجد شهر هرات لغو اعلام شد.

اما سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید دلیل اصلی لغو کنسرت آقای مرید ظاهرا نگرانی‌های امنیتی در هرات بوده است.

آقای رهین در مصاحبه با بی بی سی گفت: ” هرات در هفته های اخیر شاهد دو حمله بوده. اطلاعی که من از هرات گرفتم، ریاست اطلاعات و فرهنگ به دفتر ما (در کابل) گفت که این مسئله تنها به خاطر جلوگیری از تلفات احتمالی به وجود آمده و به همین دلیل این کنسرت لغو شده است. من امیدوارم به آن صورتیکه ممانعت خاص مطرح است، به آن صورت نباشد. احتیاط در روزهای عید قابل توجیه است.”

آقای رهین افزود: ” بار اول نیست که در افغانستان در اعیاد و یا غیر اعیاد کنسرت برگزار ‌می‌شود اما این بار ظاهرا نگرانی امنیتی مطرح بوده و در غیر آن برگزاری کنسرت در افغانستان ممنوع نیست.”

اما فعالان جامعه مدنی تاکید می‌کنند که کنسرت شفیق مرید پس از آن لغو شد که یک روحانی محلی پر طرفدار، برگزاری چنین کنسرت هایی را “ترویج فحشا” خواند و از مردم خواست به این کنسرت نروند و جلو برگزاری آن را بگیرند.

فعالان مدنی می‌گویند مقام های محلی نیز پس از اعتراض شماری از کسانی که در حمایت از این روحانی گردهم آمده بودند، کنسرت شفیق مرید را لغو کردند.

“افراطی‌گری بس است”

گردهمایی اعتراضی  درست در مقابل استادیوم ورزشی هرات برگزار شد؛ جاییکه قرار بود شفیق مرید در آنجا کنسرت اجرا کند.

محمد قاضی زاده گزارشگر بی بی سی که در محل حضور داشت می‌گوید نیروهای امنیتی از احتمال برخورد فیزیکی نگران بودند و به همین دلیل تدابیر امنیتی بسیار شدید در آنجا اتخاذ شده بود. به گفته گزارشگر بی بی سی گردهمایی با آهنگ‌های شفیق مرید که از طریق بلندگوها پخش می‌شد، آغاز شد و گردهمایی بدون شعار و با آهنگ‌های آقای مرید ادامه یافت.

حدود ۲۰ نفر از معترضان نیز پلاکاردهای را در دست داشتند که بر آنها نوشته شده بود: “افراطی‌گری بس است.”

شماری از شرکت کننده گان این گردهمایی به گزارشگر بی بی سی گفتند که “از پایمال شدن حقوق جوانان در افغانستان به ستوه آمده اند.”

 

در قطعنامه‌ پایانی این گردهمایی نیز با لحن شدیدی از آنچه گسترش افراطیگری خوانده شد ابراز نگرانی شده بود. در قسمتی از این قطعنامه که از سوی خلیل پارسا مسئول شبکه هماهنگی نهادهای مدنی هرات قرائت شد، آمده: “مردم شریف هرات، این جای بسی ننگ است که هرات که روزگاری مهد نشر و علم و فرهنگ بود و کبوتران صلح از این دیار به حرکت می آمد، امروزه کاروان سفرای صلح در این شهر توسط عده ای خاصی زمین‌گیر شده و از ایجاد پیام و شور و شوق در میان مردم جلوگیری می شود.”

در پایان این مراسم نیز شرکت کننده گان به داخل استادیوم ورزشی هرات فراخوانده شدند تا شاهد برگزاری کنسرتی از سوی جوانان ‘گروه آبی’ باشند.

شفیق مرید پیش از اعلام لغو کنسرتش در مصاحبه‌ای با بی بی سی گفته بود که می‌خواهد به علاقمندان اش در هرات لبخندی اهدا کند اما حالا گفته برای عموم مردم هرات که از این کنسرت محروم شدند، متاسف است.

شفیق مرید آواز خوانی است که حالا طرفداران زیادی در افغانستان دارد. بسیاری او را خواننده‌ای توصیف می‌کنند که با آهنگ‌های حماسی و میهنی سهمی در تقویت روحیه وحدت ملی در افغانستان دارد

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: