UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

گزارشگران بدون مرز: ایران در رتبه ۱۷۴ آزادی رسانه‌ها

گزارشگران بدون مرز: ایران در رتبه ۱۷۴ آزادی رسانه‌ها

​​تازه‌ترین گزارش سالیانه سازمان گزارشگران بدون مرز  -در ۱۲ فوریه ۲۰۱۴- نشان از بدترشدن اوضاع آزادی بیان و رسانه‌ها در برخی کشورها دارد، در این میان کشورهای آسیایی و آفریقایی در میان «بدترین» ها قرار دارند.

0,,17305283_403,00

ایران با یک رتبه پیشرفت در سال ۲۰۱۳ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۲ همچنان در میان ده کشور پایین ربته‌بندی این سازمان قرار دارد.
رتبه ایران از میان ۱۷۹ کشوری که بررسی‌های گزارشگران بدون مرز در آنها صورت گرفته، ۱۷۴ام است. یک رتبه بهتر از ایران، چین دیگر کشور آسیایی است و یک رتبه پایین‌تر از ایران سومالی در آفریقاست.
از نظر گزارشگران بدون مرز، اریتره «بدترین» کشور است و سپس کره شمالی، ترکمنستان و سوریه قرار دارند.
در گزارش این سازمان فرادولتی آمده است که در ایران «تماسی با روزنامه‌نگاران و شهروندان زندانی نمی‌توان برقرار کرد»، این کشور «خانواده‌های روزنامه‌نگاران خود را نیز آزار و اذیت می‌کند. از جمله خانواده روزنامه‌نگارانی که خارج از کشور به سر می‌برند».
در سال گذشته میلادی گزارش‌هایی از «فشارها» بر خانواده‌های روزنامه‌نگاران و خبرنگاران شاغل در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، از جمله رادیو فردا منتشر شده بود.
رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی بیانیه‌هایی در این مورد منتشر کرده و در آنها از «احضار» اعضای خانواده برخی روزنامه‌نگاران رادیو فردا به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی انتقاد کرده است.
دیگر رسانه‌ها مانند بخش فارسی بی‌بی‌سی و صدای آمریکا نیز اعتراض‌ها و گزارش‌هایی در مورد فشارها بر اعضای خانواده روزنامه‌نگاران خود منتشر کرده‌اند.
در «احضارها» و «فشارها» بر اعضای خانواده مواردی مانند «قطع رابطه» بستگان با رسانه‌هایی که در آنها مشغول به‌ کارند، مطرح شده است.
اما اوضاع آزادی رسانه‌ها در برخی دیگر کشورهای آسیایی و آفریقایی نیز در گزارش این سازمان با «سقوط قابل توجهی» روبه‌رو است.
از جمله در ژاپن (با ۳۱ رتبه سقوط به ۵۳) نگرانی‌هایی در مورد شفافیت و احترام برای دسترسی به اطلاعات مطرح شده است.
اسرائیل با ۲۰ رتبه سقوط به مقام ۱۱۲ رسیده است. مالی در آفریقا با ۷۴ رتبه سقوط، ۱۳ پله بالاتر از اسرائیل رتبه‌بندی شده است. مالزی با ۲۳ پله سقوط به رتبه ۱۴۵ام، در جایگاهی بدتر از هند و عمان قرار گرفته است که این هر دو نیز در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۳ که امسال منتشر شده، سقوط قابل توجهی داشته‌اند.
در جدول سازمان گزارشگران بدون مرز، بهترین رتبه‌ها همچنان در دست کشورهای شمال اروپا است؛ بهترین فنلاند و سپس هلند و نروژ.
بهترین کشور آسیایی از نظر آزادی رسانه‌ها -از نظر این سازمان فرادولتی- تایوان (رتبه ۴۷) است. با این همه کشورهایی در قاره آفریقا به مراتب بالاتر از کشورهای آسیایی قرار دارند؛ مانند نامبیا (رتبه ۱۹) یا غنا (رتبه ۳۰).
بدترین کشور اروپایی در این گزارش نیز بلاروس (رتبه ۱۵۷) است.
وضعیت کشورهای قعر جدول، سوریه، ترکمنستان، کره شمالی و اریتره، در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی تفاوتی نکرده است.
این سازمان در گزارش خود می‌گوید پس از «بهار عربی» که بر گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۳ تاثیر زیادی گذاشته بود، ربته بندی‌های امسال حاکی از «بازگشت به اوضاع تقریبا همیشگی است».
این سازمان می‌گوید با اینکه نمی‌تواند مستقیما به یک سازوکار سیاسی نظر بیاندازد، اما «دمکراسی‌ها» آزادی بیشتری برای رسانه‌های خود قائل هستند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: