UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

گزارشی از مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس ایران

گزارشی از مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس ایران

183454_920 شهرگان: براساس پوشش همزمان مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس ایران از سوی رادیو فردا، مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران امروز (یکشنبه ۱۳ مرداد) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۰ رئیس‌جمهور، دو نخست‌وزیر، شش رئیس مجلس، هشت معاون رئیس‌جمهور، سه معاون نخست‌وزیر، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۳ وزیر از سایر وزارتخانه‌ها و معاون دبیرکل سازمان ملل از جمله مقام‌های خارجی حاضر در مراسم تحلیف حسن روحانی بودند.

بیش از ۴۰ نفر از همراهان آقای روحانی در مراسم تحلیف شرکت کردند. در میان مهمانان ویژه مراسم تحلیف؛ محمد خاتمی – رئیس جمهور پیشین، اکبر هاشمی رفسنجانی – رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و علی اکبر ناطق نوری – رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند. همچنین در میان حضار، یاسر و فاطمه هاشمی، دو فرزند هاشمی رفسنجانی که از زمان اعلام نامزدی حسن روحانی در برنامه‌های تبلیغاتی وی حاضر بودند، دیده ‌شدند.

حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی، نیز از دیگر مهمانان ویژه مراسم تحلیف هفتمین رئیس‌جمهور ایران بود که دقایقی پس از آغاز رسمی مراسم وارد صحن علنی مجلس شد.

بر اساس گزارش هم‌زمان رادیو فردا، علی لاریجانی رئیس مجلس پس از اعلام حضور ۲۴۹ نماینده مجلس در مراسم تحلیف، به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت از آقای روحانی انتظار دارد که پای‌بندی به قانون، محور فعالیت قوه مجریه باشد، و توسعه کشور بر پایه تئوری‌های علمی پیش برود، نه بر مبنای تصمیمات عجولانه. او ضمن تاکید بر توان داخلی برای حل مشکلات اقتصادی، وعده داد که مجلس شورای اسلامی با دولت جدید همراهی خواهد کرد.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‏ای که با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‏شود، به ترتیب سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضا می‌کند. این مراسم تحلیف نام دارد.

0,,16996514_403,00

در سوگند رئیس‌جمهور آمده است که او باید «پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور» باشد و «همه استعداد و صلاحیت خویش» را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده‏ گرفته به کار گیرد و خود را «وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت» سازد.
او همچنین باید سوگند یاد کند که از هر گونه «خودکامگی» بپرهیزد و از «آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است» حمایت کند. در «حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور» از هیچ اقدامی دریغ نورزد و قدرتی را که «ملت به عنوان امانتی مقدس» به او سپرده، همچون «امینی پارسا و فداکار» نگاهدار باشد و آن را به «منتخب ملت پس از خود» بسپارد.

پس از سخنرانی لاریجانی رئیس مجلس نوبت به ایراد سخنرانی رئیس قوه قضائیه رسید. با پایان یافتن سخنان رئیس قوه قضائیه، مراسم قرائت سوگند ریاست جمهوری برگزار شد. پس از ادای سوگند، حسن روحانی رئیس جمهور ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

حسن روحانی در آغاز سخنرانی خود با یادآوری تعهد خود به پاسخگویی به مطالبات مردم، بر تشکیل دولت راست‌گویان، امانت‌داران و مردم‌داران تأکید کرد. او گفت که در هفته‌های گذشته بر پیام صندوق‌های رأی تأمل کرده است و تأکید کرد که حتی کسانی که به او رأی نداده یا در انتخابات شرکت نکرده‌اند، شهروندان ایرانی هستند و دولتش خود را مکلف می‌داند که حقوق همه این شهروندان را دنبال کند.

روحانی تأکید کرد که کانون فکری و عقلانی دولتش بر اعتدال‌گرایی، توازن میان آرمان و واقعیت، و ترجیح منافع ملی به منافع حزبی است و بنیان اعتدا‌گرایی، فاصله گرفتن از توهم و استفاده از برنامه و تخصص‌هاست.

رئیس جمهور ایران در بخشی از سخنان خود، رعایت قانون و احترام به حقوق همه شهروندان را مورد تأکید دولت خود اعلام کرد و گفت مردم می‌خواهند از فقر و تبعیض به دور باشد، حرمت و کرامت داشته باشند و در فضایی آزاد و معنوی زندگی کنند.
او گفت جوانان می‌خواهند فرصت شکوفایی و کار داشته باشند و در یک کلام مردم می‌خواهند بهتر زندگی کنند، عزت داشته باشند، و زندگی باثباتی داشته باشند.

حسن روحانی استیفای هرچه بیشتر حقوق زنان و ایجاد فرصت‌های برابر، وفراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای نقش‌آفرینی زنان را از اولویت‌های دولت خود یاد کرد.

0,,16996644_403,00

رئیس‌جمهور ایران بر مبارزه با فساد، استفاده درست از منابع ملی و شایسته‌سالاری تأکید کرد و گفت که مبارزه با فساد، عدالت و شکوفایی اقتصادی را به ارمغان می‌آورد. او در ادامه گفت کاهش دردهای شهروندان ایرانی و بازگرداندن نشاط به زندگی آنها از دیگر اولویت‌ها و اهداف دولت یازدهم است. روحانی همچنین تأکید کرد که باید به مردم اعتماد کرد و با آنها صادقانه سخن گفت.

روحانی گفت که به عنوان منتخب مردم با قاطعیت اعلام می‌کند که در عرصه سیاست خارجی، جمهوری اسلامی در پی صلح و ثبات در منطقه‌ است. او گفت که ما در پی تغییر مرزها و دولت‌های نیستیم و با هر گونه مداخله خارجی در کشورها مخالفیم و به‌کارگیری زور را نقطه مقابل مردم‌سالاری می‌دانیم.

رئیس جمهور ایران همچنین بر شفافیت، تنش‌زدایی، و ایجاد احترام متقابل تأکید کرد و افزود که ایران هیچگاه با دنیا سر جنگ نداشته است. تنها راه تعامل با ایران، گفت‌وگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل، و کاستن از خصومت‌هاست. وی گفت که متناسب با رفتار طرف متقابل، برای بهبود و گسترش روابط اقدام می‌کنیم. روحانی از جامعه جهانی دعوت کرد که با ایران نه با زبان تحریم که با زبان تکریم سخن بگوید.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در پایان سخنرانی خود فهرست کابینه‌اش را در اختیار نمایندگان مجلس گذاشت.

اسامی وزیران پیشنهادی دولت یازدهم:
۱- اقتصاد و امور دارایی: علی طیب‌نیا
۲-  اطلاعات: سیدمحمود علوی
۳- امور خارجه: محمدجواد ظریف
۴- ارتباطات: محمود واعظی
۵- آموزش و پرورش: محمدعلی نجفی
۶- بهداشت و درمان: حسن قاضی‌زاده هاشمی
۷- کار، تعاون و رفاه اجتماعی: علی ربیعی
۸- جهاد کشاورزی: محمودحجتی
۹- دفاع: حسین دهقان
۱۰- دادگستری: مصطفی پورمحمدی
۱۱- راه و شهرسازی: عباس آخوندی
۱۲- صنعت و تجارت: محمدرضا نعمت‌زاده
۱۳- علوم، تحقیقات و فن‌آوری: جعفر میلی‌منفرد
۱۴- فرهنگ و ارشاد اسلامی: علی جنتی
۱۵- کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی
۱۶- نفت: بیژن نامدار زنگنه
۱۷- نیرو: حمید چیت‌چیان
۱۸- ورزش و جوانان: مسعود سلطانی‌فر

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: