UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

گفت‌وگوی سران آمریکا و عربستان درباره ایران و سوریه

گفت‌وگوی سران آمریکا و عربستان درباره ایران و سوریه

باراک اوباما در ادامه‌ی سفر چندروزه‌ی خود به اروپا وارد ریاض شد. گفت‌وگو با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی پیرامون اوضاع سوریه، مصر و برنامه هسته‌ای ایران در برنامه سفر رئیس جمهوری ایالات متحده گنجانده شده است.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، بعد‌ از ظهر روز جمعه (۲۷ مارس، ۸ نوروز) وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد و در فرودگاه این شهر مورد استقبال شاهزاده بن‌بندر امیر منطقه ریاض و گروهی از شاهزادگان و مقامات دولتی قرار گرفت.

خبرگزاری آلمان به نقل از بن رودس، مشاور امنیتی کاخ سفید، گزارش داد که شامگاه جمعه اوباما و ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. به‌گفته‌ی رودس، در مذاکرات دو مقام، نحوه پشتیبانی از گروه‌های مخالف دولت سوریه، اوضاع مصر و همچنین روند مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز که اوباما را در این سفر همراهی می‌کند، به خبرگزاری‌های عربی تاکید کرد که سفر رئیس‌جمهور آمریکا بر روابط نظامی و امنیتی عربستان و آمریکا تاثیر زیادی خواهد داشت. این مقام همچنین تصریح کرد که اوباما ملک عبدالله را در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ قرار خواهد داد.

تقویت شورشیان میانه‌رو در سوریه

به‌گفته‌ی سخنگوی شورای امنیت ملی قرار است که رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاه عربستان سعودی به طور مشخص پیرامون ادامه‌ی مقابله‌ی واشنگتن با “پشتیبانی ایران از گروه‌های تروریستی” و تقویت گرو‌ه‌های میانه‌روی مخالف دولت سوریه و تامین کمک‌های نظامی برای ‌آن‌ها رایزنی کنند.

منافع مشترک عربستان و آمریکا در حمایت از همسایگان سوریه به ویژه لبنان و اردن نیز از موارد دیگری است که در برنامه این گفت‌وگوها پیش‌بینی شده است.

در گزارش خبرگزاری آلمان آمده است که وضعیت حقوق‌بشر در عربستان سعودی نیز در دیدار اوباما و ملک عبدالله مورد بررسی قرار می‌گیرد. همین خبرگزاری تاکید می‌کند که ریاض و واشنگتن در ماه‌های اخیر بر سر بحران سوریه، مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران و وضعیت حقوق‌بشر در عربستان اختلاف‌نظرهایی داشته‌اند.

در زمینه‌ی همکاری‌های نظامی دو کشور، به‌ویژه در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان نیز پرسش‌هایی مطرح است که باید در مذاکرات ریاض به آن‌ها پاسخ داده شود. به‌گزارش خبرگزاری‌ها، انتظار می‌رود که به دلایل دیپلماتیک پیرامون بسیاری از این مسائل پشت درهای بسته مذاکره شود. از پنج‌شنبه شب این هفته، دولت عربستان برای تامین امنیت رئیس‌جمهور آمریکا و هیئت همراه او تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ کرده است.

سیستم دفاع ضدموشکی برای مخالفان اسد

همزمان با سفر باراک اوباما به ریاض، خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه “واشنگتن پست” نوشت که آمریکا تصمیم دارد به صورت محرمانه کمک‌های نظامی بیشتری در اختیار شورشیان سوریه قرار دهد. از جمله مذاکراتی در زمینه‌ی تجهیز آن‌ها به یک سیستم دفاع ضدموشکی در جریان است.

“واشنگتن پست” همچنین نوشته که قرار است تعداد شورشیانی که به وسیله سرویس‌های مخفی آمریکا و عربستان سعودی آموزش می‌بینند دو برابر شود و به ۶۰۰ نفر در ماه برسد. در همین گزارش آمده است که باراک اوباما تصمیم دارد آموزش شورشیان سوریه را در آینده به‌جای ماموران سیا به نظامیان آمریکایی واگذار کند. قطر آمادگی خود را برای تامین هزینه چند صد میلیون دلاری یک سال این آموزش‌ها اعلام کرده است.

رویترز به نقل از بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما، نوشته است که کیفیت همکاری آمریکا و عربستان سعودی در زمینه‌ی پشتیبانی از شورشیان سوری به تازگی بهتر شده است.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: