UA-28790306-1
تبلیغات

صفحه را انتخاب کنید

گپی کوتاه با مریم منصف (وزیر زنان و برابر جنسیتی کانادا)

گپی کوتاه با مریم منصف (وزیر زنان و برابر جنسیتی کانادا)

درباره اپیدمی ویروس کوید ۱۹ و برنامه واکسیناسیون دولت کانادا

 

مریم منصف

شهرگان: با وزیر محترم زنان و برابرجنسیتی کانادا خانم مریم منصف گفت و گوی کوتاهی داشتیم درباره ویروس کرونا و اقدامات دولت کانادا در این ارتباط. اولین سئوالی که در ذهن من مطرح شد این بود که چرا سرکار خانم وزیر زنان علاقه‌مند شد تا به جای پاسخ به  مسائل زنان و موضوعات برابر جنسیتی به پرسش‌های ما درباره کوید ۱۹ پاسخ بدهد؟ اگرچه ویروس کرونا جنسیت نمی‌شناسد و پیر و جوان نیز، با پاسخی که ایشان دادند متقاعد شدیم که موضوع کوید ۱۹ در این مقطع اولویت دارد. البته ایشان قول دادند که در آینده درباره مسایل زنان و برابر جنسیتی به پرسش‌های ما پاسخ بدهند. 

از خانم مریم منصف وزیر زنان و برابر جنسیتی کانادا می‌پرسم آیا فکر نمی‌کنید که کانادا پس از آگاهی از همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانست سریع‌تر و بهتر عمل کند او پاسخ می‌دهد که فکر می‌کنم که برای هر کانادایی به‌ویژه زنان، واکسیناسیون خیلی مهم باشد. هرچه زودتر واکسینه شویم به همان نسبت زودتر این دوره همه‌گیری را پشت سر می‌گذاریم.

مریم منصف می‌گوید در روزهای اولیه شیوع کرونا خیلی سریع و جدی بر اساس شیوه‌های علمی عمل کردیم. ما هر چیزی را که لازم بود انجام دادیم. شما شنیدید که نخست وزیر کانادا گفت ما برای شما اینجا هستیم، هر چیزی که لازم باشد و هر قدر که زمان ببرد.

وقتی علم، ویروس کرونا و ماهیت واگیری آن را مشخص کرد ما اقدامات خود را براساس واقعیت‌ها تغییر دادیم.

در حال حاضر خدا را شکر می‌کنم که کانادا به اندازه کافی برای هر نفر واکسن دارد. ما بیش از ۳۰ میلیون واکسن خریداری کردیم که آن‌ها به تمام استان‌ها و قلمروهای کانادا ارسال شده‌است. ما چند نوع واکسن تهیه کردیم که ایمن و مؤثر هستند. شهروندان کانادایی دوز اول واکسن را دریافت کردند و تابستان امسال تا ماه سپتامبر همه مردم واکسینه می‌شوند و اقتصاد ما قوی‌تر و مؤثرتر باز خواهد گشت. همه اینها به‌خاطر عکس‌‌العمل سریع و به موقع کانادا بوده‌است. ما هنوز در وسط راه این همه‌گیری هستیم و شما شنیدید که نخست وزیر ترودو گفت ما مشتاقانه چشم براهیم و منتظریم تا ببینیم گام بعدی چه خواهد بود.

دولت اقدامات خود را انجام داد و اکنون نوبت عمل شهروندان کاناداست. افراد مستقل نقش زیادی در متوقف کردن این همه‌گیری دارند. در حال حاضر کانادا اولین کشور در میان ۷ کشور G7 است که درصد بیشتری از شهروندانش واکسینه شدند. این‌ها حاصل کارهای سخت است.

وزیر زنان و برابرجنسیتی کانادا در پاسخ به سئوال عوارض جانبی واکسن آسترازنیکا و چند مورد مرگ ناشی از عارضه جانبی این واکسن گفت که هر واکسن خریداری شده ایمن و در حد بالایی مؤثر است. وقتی کانادا حق انتخاب در خرید واکسن در روزهای اولیه را داشت، ما تصمیم به سفارش ۷ نوع واکسن مختلف گرفتیم. کوید ۱۹ ویروس جدیدی بود که تمام پژوهشگران علمی دنیا تمام وقت برای تهیه واکسن روی آن کار می‌کردند. نتیجه این شد که چندین نوع واکسن مؤثر و ایمن تهیه شد و ما این واکسن‌ها را سفارش دادیم تا اطمینان حاصل کنیم که کانادایی‌ها این واکسن را دریافت می‌کنند.

 

مریم منصف

 

بهداشت کانادا یک نهاد مستقل و به دور از مسایل سیاستمدارهاست. آنها پژوهشگران علمی هستند که در سراسر دنیا از اعتماد بالایی برخوردارند. تا انجایی‌که مربوط به واکسن آسترازنیکا می‌شود، عوارض جانبی آن مورد تصمیم‌گیری این نهاد قرار گرفت. اگر نرخ لخته‌های خونی را دنبال کنیم می‌بینیم ریسک آن بسیار کم بوده و اگر این واکسن ایمن نبود هرگز مورد تایید بهداشت کانادا قرار نمی‌گرفت. در حال حاضر ما واکسن‌های مدورنا و فایزر را سفارش دادیم که چند میلیون از آن‌ها دارد وارد کانادا می‌شود.  ما تضمین ارسال این واکسن‌ها را از طرف هر دو سازنده دریافت کردیم.  من امروز بعد از گفت‌و‌گو با شما می‌روم نوبت اول واکسن خودم را تزریق کنم و اهمیت نمی‌دهم که کدام واکسن را به من تزریق می‌کنند چون که واکسن زدن تنها راه پشت سرگذاشتن این اپیدمی است.

اگر شما هر دو نوبت واکسن را دریافت کنید در برابر ویروس کرونا ایمن هستید و از کسانی که دوستشان دارید نیز محافظت کردید.

از این که شما نقش خودتان را با واکسینه شدن و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ایفا می‌کنید، من از شما تشکر می‌کنم.

مریم منصف در ارتباط با نقش کانادا در کمک‌رسانی به دیگر کشورها و توقف این ویروس مرگ‌آفرین به تراژدی همه‌گیری این ویروس در هند اشاره کرد و گفت کانادا وسایل پزشکی به هند ارسال کرد و در مورد کمک‌رسانی بیشتر در عرصه بین‌المللی اشاره کرد که اقداماتی در نظرگرفته خواهد شد که به اطلاع همه خواهد رسید.   

وزیر زنان و برابرجنسیتی کانادا در پایان قول داد تا به سئوالات ما درباره تشدید خشونت در خانواده‌ها در دوره همه‌گیری کرونا و دیگر مسایل زنان در کانادا پاسخ دهد و یادآور شد که من دوست دارم یک ارتباط با خوانندگان نشریه شما برقرار کنم. می‌دانم که مردم خسته و بی‌تاب شده‌اند اما ما کانادایی‌ها از پس این‌ها بر می‌آییم و خوب می‌شویم. ما از همدیگر و جامعه‌مان حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

من می‌خواهم مطمئن باشم که خوانندگان شما متوجه این موضوع باشند که ما حامی و پشتیبان آنها هستیم.

 

  • این گفت‌و‌گوی کوتاه در تاریخ پنج‌شنبه دهم ماه جون ۲۰۲۱ انجام شد.

 


مریم منصف

 

معرفی وزیر زنان و برابر جنسیتی کانادا:

خانم مریم منصف وزیر محترم زنان و برابری جنسیتی کانادا، اولین نماینده پارلمان افغان-کانادایی در تاریخ کاناداست که به عنوان وزیر در کابینه دولت فدرال خدمت می‌کند.

وزیر منصف که از سوی Apolitical به عنوان یکی از ۲۰ فرد تأثیرگذار در سیاست های جنسیتی طی دو سال گذشته شناخته شده است و به هدایت تلاش‌های کانادا برای متمرکز کردن برابری جنسیتی و تجزیه و تحلیل جنسیتی مبتنی بر جنسیت در تمام کارهای G7، از جمله در دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸، و همچنین نظارت بر فعالیت های شورای مشاوره برابری جنسیتی G7 کانادا کمک کرد.

خانم منصف افغان‌تبار است که در مشهد ایران متولد شد و هنگامی‌که ۱۱ سال داشت به‌عنوان پناهنده وارد کانادا شد. او عضو حزب لیبرال کانادا است و سال‌ها در این کشور مشغول فعالیت سیاسی و اجتماعی بوده‌است.

مریم منصف همیشه متعهد به دادن اعانه به جامعه و کشورش بوده و  در محل زندگی خود در پیتربورو، انتاریو، کمپین پشمینه قرمز را بنیان نهاد، که برای حمایت از تحصیل زنان و دختران در افغانستان پول جمع ‌آوری می‌کند. او دانش‌آموخته‌ی رشته علوم زیست شناسی و روانشناسی از دانشگاه ترنت انتاریو است و به زبان‌های انگلیسی، فارسی و دری صحبت می‌کند.

 

* در تنظیم این معرفی از ویکی‌پدیا به‌زبان‌های فارسی و انگلیسی و نیز چند سایت فارسی‌زبان سود برده‌ام.*

 

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

هادی ابراهیمی رودبارکی؛ شاعر، نویسنده و سردبیر هفته‌نامه شهرگان آنلاین؛ متولد ۱۳۳۳- رشت و ساکن کانادا - استان بریتیش کلمبیاست.

فعالیت ادبی و هنری او با انتشار گاهنامه فروغ در لاهیجان در سال ۱۳۵۰ شروع شد و شعرهای او به تناوب در نشریات نگین، فردوسی، گیله‌مرد، گردون، شهروند کانادا و شهرگان ونکوور چاپ و منتشر شد.

ابراهیمی همراه با تاسیس کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۳ در نورت ونکوور، اولین انجمن فرهنگی-ادبی را با نام پاتوق فرهنگی هدایت در همین سال به‌همراه تعدادی از شاعران و نویسندگان ایرانی ساکن ونکوور راه‌اندازی کرد که پس از تعطیلی کتابفروشی هدایت در سال ۲۰۰۷ این انجمن با تغییر نام «آدینه‌ شب» برای سال‌ها فعالیت خود را بطور ناپیوسته ادامه داد.

هادی ابراهیمی رودبارکی از سال ۲۰۱۰ رادیو خبری فرهنگی شهرگان را تاسیس و تا سال ۲۰۱۵ در این رادیو به فعالیت پرداخت.

از ابراهیمی تاکنون دو کتاب شعر منتشر شده‌است:

«یک پنجره نسیم» - ۱۹۹۷ - نشر آینده - ونکوور

«همصدایی با دوئت شبانصبحگاهی» نشر بوتیمار - ایران

تبلیغات

سخنرانی و کتاب‌خوانی

آگهی‌های اجاره خانه:

آگهی‌های تجاری:

ویدیوی تبلیفاتی صرافی عطار:

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: