UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

یک سال از فاجعه «فوکوشیما» گذشت

یک سال از فاجعه «فوکوشیما» گذشت

روزنامه های امروز چاپ پاریس همگی یا در صفحه نخست و یا در صفحات دیگر خود به فاجعه «فوکوشیما»، پس از وقوع سونامی و انفجار یکی از نیروگاههای اتمی این کشور یک سال پیش در چنین روزی، پرداخته‌اند.

شهلا رستمی – رادیو فرانسه: لیبراسیون که افزون بر صفحه نخست، ۶ صفحه دیگر را هم به پیامدهای این فاجعه و شوکی که هنوز وجود دارد، اختصاص داده می‌نویسد: فاجعه های طبیعی ناتوانی کشورها را برملا می‌کند. از جمله سیل‌های «نیو اورلئان» بود که پرده از ناکارآئی کشوری برداشت که ثروتمند است و تکنولوژیهای پیشرفته در اختیار دارد. بالا آمدن آب رودخانه «میسی سیپی» همچنین نابرابریهای موجود در جامعه آمریکا و پیامدهای گونه ای دولت زدائی را پر رنگ کرد.

فاجعه اتمی ژاپن هم واقعیت این کشور را نشان داد و جهانیان توانستند دلاوری، توانائی و پایداری مردم آن را تحسین کنند. با این وجود پس از این فاجعه ناتوانی‌های ژاپن هم برملا گر دید، که از جمله نبود شفافیت در سیستم سیاسی و همدستی دولتمردان با صاحبان صنایع به طور کلی و هسته ای به طور خاص است. از این رو هنوز گستره رادیواکتیوته پخش شده در هوا ودر زمین روشن نیست و دولت ژاپن هیچ رقم قابل اطمینانی به شهروندان خود و جهانیان در این مورد نمی‌دهد. این پنهان کاری و دروغ گوئی‌ها، استفاده از نیروی هسته ای را به حق زیر پرسش برده است.

لیبراسیون می‌افزاید : چنانچه زمین لرزه لیسبون، پایتخت پرتغال در فلسفه سیاسی-اجتماعی اروپا تغییر به وجود آورد و نظام‌های سیاسی سلطنتی و کلیسا را زیر پرسش برد، در توکیو، دولت و مدل اقتصادی این کشور از این پرسش‌ها بری ماندند و امروز خطر اعتماد زدائی بیشتر میان مردم و دولتمرانشان را به وجود آورده‌اند.

هومانیته که صفحه نخست خود را به سخنان «ژان لوک ملانشون» کاندیدای جبهه چپ برای ریاست جمهوری، اختصاص داده که گفت در صورت پیروزی در انتخابات، پولدارهائی را که پول خود را در بهشت‌های مالیاتی پنهان کرده‌اند را تحت پیگرد قرار خواهد داد، در صفحه مربوط به سالگرد فاجعه «فوکوشیما» به پژوهش هائی که بر گسل عامل زمین لرزه درحال انجام است می‌پردازد.

در این نوشتار می‌خوانیم که پژوهشگران آلمانی و ژاپنی، خود روئی مجهز به شماری دوربین و لوازم سنجش به ژرفای ۷۰۰۰ متری اقیانوس فرستاده‌اند تا در نزدیگی مرکز زمین لرزه بزرگ سال گذشته به تهیه نقشه ای از این گسل و تغییراتی که در آن به دنبال زمین لرزه به وجود آمده بپردازد.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: