UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

یک کمپانی ایرانی ساخت فیلم در ونکوور متهم به کلاهبرداری و اخاذی شد

یک کمپانی ایرانی ساخت فیلم در ونکوور متهم به کلاهبرداری و اخاذی شد

شهرگان: شبکه خبررسانی CBC برنامه‌ای دارد به نام GO Public که به موارد تخلفات و اجحافات کاری و حقوق شهروندی در کانادا می‌پردازد و هرگاه این مسایل مورد پی‌گیری و حقوقی مراجع ذیصلاح قرار نگیرد، با مراجعه شاکی به این بخش از برنامه، با بازتاب مشکلات و ظلم صورت گرفته بر شاکی، به آنها کمک میکند.

در تازه‌ترین حرکت این شبکه‌ی خبررسانی سراسری کانادا، موردی بازتاب داده شد که ارتباط مستقیم با جامعه ایرانی – کانادایی استان بریتیش کلمبیا دارد. تیتر خبر این است: «کمپانی ایرانی ساخت فیلم در ونکوور متهم به کلاهبرداری و اخاذی».

به دنبال پخش این خبر، شهروند بی‌سی با خانم مژده شهریاری وکیل این زوج تماس گرفت و موارد بازتاب یافته را از ایشان جویا شد. مژده شهریاری ضمن تائید این خبر، نکته‌ای که اضافه کرد این بود؛ وضعیت اقامتی این زوج در کانادا تثبیت شده و این زن و شوهر همراه با فرزندشان از کانادا پناهندگی گرفته‌اند. هدف از اقدام آنها، تثبیت موقعیت اقامتی‌شان نبوده بلکه می‌خواستند با رسانه‌ای کردن این ماجرا از تکرار این نوع کلاهبرداری و اخاذی به دیگر ایرانیان هشدار بدهند و از آن جلوگیری به‌عمل آورند.

شهروند بی‌سی بدون هرگونه پیش‌داوری و تنها به‌منظور اطلاع‌رسانی به خوانندگانش و جامعه ایرانی بریتیش کلمبیا، ترجمه‌ی این خبر را به نقل از خبرگزاری سی‌بی‌سی منتشر می‌کند و سپس توضیح فیسبوکی شرکت تلویزیون پرواز را در این ارتباط به اطلاع می‌رساند:

 بنابر گزارش خبرگزاری سی‌بی‌سی

یک کمپانی ایرانی ساخت فیلم در ونکوور متهم به کلاهبرداری و اخاذی شد

به گزارش خبرگزاری سی‌بی‌سی (CBC) یک زوج ایراننی مهاجر در مورد چگونگی مهاجرت و ورود خود به کانادا دست به افشاگری زده‌اند. آنها گفته‌اند که یک کمپانی فیلم سازی از آنان مبلغ ۱۵ هزار دلار دریافت کرده است تا روند مهاجرت آنان را به جریان بیاندازد که این عمل درواقع سرپیچی از قوانین «برنامه کار موقت کارگران خارجی در کانادا» می‌باشد.

payam-bakht-and-sareh-aminian

ساره امینیان و پیام بخت در ماه مارچ سال ۲۰۱۳ با قرارداد کار برای «شرکت پرواز فیلم» که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ منعقد شده بود به کانادا وارد شدند. ساره امینیان در این باره گفته است: ما برای کار کردن به کانادا آمدیم ولی همسرم تنها دستمزد یک روز کار را دریافت کرد.

صاحبان شرکت یادشده، شری سلطانی و همسرش مجید ماهیچی در شهر میپل ریج (واقع در حومه ونکوور) یک استودیوی عکاسی را اداره می‌کنند. آن‌ها همچنین دارای برنامه‌های تلویزیونی فارسی برای ایرانیان ساکن ونکوور هستند.

maple-photo-studio

پیام بخت، همسر ساره امینیان می‌گوید: پس از پرداخت ۱۵هزار دلار، بیکاری و بی‌پولی به شدت دچار افسردگی شدم. ما هیچ فامیل و دوستی در اینجا نداریم.

پیام و ساره همچنین گفتند که پس از ورود به کانادا «شرکت پرواز فیلم» به آن‌ها پیشنهاد کرده است که در ازای پرداخت ماهیانه ۱۲۰۰ دلار پول نقد به این کمپانی، فرم‌های مربوط به پرداخت دستمزد ماهیانه از سوی این شرکت برای اداره مالیات کانادا فرستاده ‌شود تا به‌این‌ترتیب آن‌ها با وانمود کردن به داشتن کار و دریافت حقوق و پرداخت مالیات به دولت، کماکان بتوانند در کانادا بمانند.

امینیان ادامه‌ داد: ما هیچ شغلی نداشتیم و باید مالیات نیز پرداخت می‌کردیم و درصورت عدم پرداخت مالیات مجبور به ترک کانادا بودیم. ما بدون داشتن شغل و دستمزد باید ماهیانه ۱۲۰۰ دلار نیز به این شرکت پرداخت می‌کردیم.

سرانجام این زوج تصمیم به قطع ارتباط با کمپانی مذکور گرفته و به یک وکیل مهاجرت مراجعه می‌کنند تا بر اساس مدارک در دست که حاکی از تخلف از قانون (پرداخت پول درازای شغل) بود برای این خانواده درخواست پناهندگی کند.

مژده شهریاری، وکیل مهاجرت که وکالت این زوج را بر عهده دارد در این رابطه می‌گوید: زمانی که این دو به کانادا آمدند متوجه شدند که نه‌تنها کار و دستمزدی برای آنان وجود ندارد بلکه باید ماهیانه پولی نیز از جیب پرداخت کنند تا بتوانند در کانادا بمانند و این امر مانند اخاذی است.

mojdeh-shahriari

خانم شهریاری بر این باور است که «پرواز فیلم» با ارائه اطلاعات غلط به دولت درواقع متهم به کلاه‌برداری است و این اتهام نیازمند تحقیقات بیشتر و اثبات است. وی همچنین نگرانی خود را از این امر که ممکن است افراد دیگری نیز مورد سو استفاده‌هایی از این قبیل قرار بگیرند ابراز داشت.

خانم شهریاری این مورد را همراه با اسناد و مدارک مربوط و موجود حدود ۹ ماه قبل به «اداره امور مرزهای کشور کانادا» گزارش کرده و شگفت‌زده است که تاکنون برخوردی با شرکت یادشده، نشده است. وی گفت: من با موارد بسیار عجیبی در کار خود مواجه شده‌ام ولی این مورد بسیار ناراحت‌کننده و غیرقابل‌باور است.

«پرواز فیلم» ماه گذشته نیز برای استخدام پرسنل فارسی‌زبان آگهی داشته و این نشان می‌دهد که کماکان اجازه دارد کارگر خارجی استخدام کند.

مژده شهریاری می‌گوید: خونم به جوش می‌آید وقتی اشخاصی که اینجا جاافتاده‌اند و شهروند کانادا محسوب می‌شوند از افراد آسیب‌پذیر سوءاستفاده می‌کنند و حتا پس از علنی شدن و گزارش به مراجع مسئول هیچ اتفاقی نمی‌افتد‌.

بخت و همسرش هنرپیشه‌های ایرانی هستند که مدتی است در خارج از ایران فعالیت می‌کنند. هنگامی‌که شری سلطانی به آن‌ها پیشنهاد قرارداد کاری دوساله و دستمزد سالیانه ۷۰ هزار دلاری برای ساخت فیلم می‌دهد، آینده بسیار روشنی را در کانادا پیش روی خود می‌بینند. امینیان می‌گوید: ما برای دست یافتن به فرصت‌های جدید، شغل جدید و اقامت در کانادا به اینجا آمدیم، زیرا به ما گفته‌شده بود می‌توانیم درخواست اقامت بدهیم. وی اضافه می‌کند این شرکت به او وعده اخذ ویزای کار داده بود که هیچ‌گاه عملی نشد.

مژده شهریاری می‌گوید: آن‌ها بدون اطلاع از غیرقانونی بودن این کار، برای دریافت ویزای کار پول پرداخت کرده‌اند و هیچ کارفرمایی نباید برای اخذ ویزای کار پولی از کارکنانش دریافت نماید.

parvaz-film-contract

بخت می‌گوید هنگامی‌که در استان بریتیش کلمبیا مستقر شدند به‌سرعت اندوخته‌ای که همراه داشتند تمام شد و هیچ راهی نیز برای کسب درآمد نداشتند. وی اضافه می‌کند: ما اجازه کار نداشتیم و در موقعیت بسیار بدی قرارگرفته بودیم، همچنین نگران اخراج شدن از کانادا بودیم. ما دو سال برای کانال‌های تلویزیونی خصوصی در مالزی کار می‌کردیم و نمی‌توانستیم به ایران بازگردیم زیرا قطعاً راهی زندان می‌شدیم.

این زوج که به‌تازگی نیز صاحب فرزندی شده‌اند اکنون با داشتن پناهندگی می‌توانند در کانادا بمانند. بخت می‌گوید برای پیدا کردن کار دچار مشکل است و در حال حاضر از کمک‌های اجتماعی بهره می‌گیرند و نسبت به وضعیت خود بسیار ناامید هستند.

یک منبع داخلی دولت که تخصصش «برنامه کار موقت کارگران خارجی» است گفت نمونه‌های بسیاری دیده‌شده است که شرکت‌های کانادایی مبالغ هنگفتی از کارگران خارجی می‌گیرند و اغلب به این تخلفات رسیدگی نمی‌شود. این منبع می‌گوید مایه تعجب نیست که تخلفات شرکت‌هایی از این قبیل به وزارت کار که مسئول برنامه کار موقت کارگران خارجی است، گزارش نمی‌شود. همچنین کارآگاهان و بازرسان اداره امور مرزها نیز کمتر تمایلی به گفتگو در این موارد با وزارت کار داشته و هر دو این سازمان‌ها در ارائه اطلاعات دارای محدودیت‌اند و درنهایت عملاً اقدامی در مورد مجازات شرکت‌های خاطی صورت نمی‌گیرد.

شرکت پرواز فیلم در واکنش به این گزارش روز دوشنبه در صفحه فیس بوک خود متن زیر را منتشر کرده است:

دوستان عزیز، هموطنان گرامی‌، امروز اتهامی توسط شبکه تلویزیونی سی‌ بی‌ سی‌‌‌ پخش‌شده، مبنی بر اینکه یک زوج بازیگر ایرانی‌ که در مالزی موقتاً ساکن بودند، با پیشنهاد کار از طرف پرواز فیلم به کانادا آمدند و این در حالی‌ است که به‌زعم آنان کاری برای آنان وجود نداشته و آنان با طرح یک شکایت رسانه‌‌ای خواهان رسیدگی به این جریان که از آن‌ به‌عنوان کلاه‌برداری یادکردند، شدند. لازم به ذکر است که شرکت پرواز فیلم تا به امروز، دوشنبه ۱۹ ماه می‌‌ ۲۰۱۴ هیچ شکایتی از مراجع قانونی و دولتی دریافت نکرده است و ما خود را ملزم به درگیری با یک شلوغ‌کاری رسانه‌‌ای و اتهام نابجا و دروغ با هر هدفی‌ نمی‌دانیم. ما از طریق قانونی پیگیر این مسئله هستیم و قانون با متخلف برخورد خواهد کرد. هرگونه پیش‌داوری و قضاوت عجولانه، منصفانه نیست و آینده بسیاری از ابهامات را روشن خواهد کرد. فقط به‌طورکلی‌ باید گفت که متأسفانه بعضی‌ها به راه‌هایی‌ متوسل می‌شوند که موفق به دریافت پناهندگی شوند و حتی‌ حاضر به قربانی کردن هم‌وطن دیگر خود هم هستند. فردی که سوار بر آبروی یک شرکت ۱۵ ساله به کانادا رسید و انجام پرونده وی با پشتیبانی‌ ما و تائید مراجع دولتی منجر به حضور ایشان در کانادا شد. حضور چندروزه ایشان در محل کار و سپس غیبت و مخفی‌ شدن ایشان از چشم کمپانی جزو اسناد دولتی است و امروز ایشان خود را به‌عنوان قربانی جلوی دوربین می‌برد تا در ضمن دریافت توجهات رسانه‌‌ای به مقصود خود برسد. شرکت پرواز در طول فعالیت ۱۵ ساله خود حتی‌ یک مورد شکایت قانونی هم نداشته و در آینده نزدیک مراتب پیگیری ما از طریق مراجع قانونی به اطلاع همگان خواهد رسید.
با سپاس:
پرواز فیلم

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: