UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

افزایش انتقاد سپاه از مذاکره با آمریکا همزمان با سفر روحانی به نیویورک

افزایش انتقاد سپاه از مذاکره با آمریکا همزمان با سفر روحانی به نیویورک

همزمان با آغاز سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک، فرماندهان سپاه هشدار در باره “خوش‌بینی به مذاکره با آمریکا” را تشدید کرده‌اند. روحانی هنگام ترک تهران گفت که می‌کوشد تصویری صلح‌دوست و خواهان امنیت از ایران به دست دهد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز (دوشنبه ۲۳ سپتامبر/ دوم مهر) در رأس هیئتی برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد. این اولین بار است که روحانی در این مجمع شرکت می‌کند. در ۸ سال گذشته محمود احمدی‌نژاد هر سال در این مجمع شرکت می‌کرد. شعارهای تند علیه اسرائیل، نابودی نزدیک تمدن غرب و آمادگی جمهوری اسلامی برای “مدیریت جهان” شاه‌بیت سخنرانی او را تشکیل می‌دادند.

آقای روحانی قبل از سوار شدن به هواپیما در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفرش گفت: «متاسفانه در طول سال‌های گذشته چهره ملت ایران که ملتی بزرگ، با تمدن و با فرهنگ است و امروز مرکز ثبات منطقه بوده و به دنبال صلح و امنیت بین المللی است به گونه دیگری تصویر شده که اولین هدف از این سفر این است که بنده و همکارانم تلاش خواهیم کرد در فرصت هایی که برایمان به وجود می آید بتوانیم چهره واقعی ملت ایران را به عنوان ملتی صلح دوست و با فرهنگ به جهانیان معرفی کنیم.»

در میان همراهان روحانی این بار نماینده کلیمیان ایران در مجلس هم حضور دارد که شاید تلاشی است در جهت زدودن اتهام یهودستیزی به ایران. روحانی گرچه شعارهای تند و تیز احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای علیه اسرائیل را مطرح نمی‌کند، ولی اسرائیل را “حکومتی اشغالگر” خوانده و حل معضل اسرائیل و فلسطینی‌ها را به رفراندومی با فلسطینی‌ها مشروط دانسته است.

روحانی قبل از عزیمت به نیویورک نیز کوشیده است با مصاحبه با رسانه‌های غربی و انتشار مقاله در آنها تهاجم رسانه‌ای محسوسی را سازمان دهد و توجه عمومی به سفر خود را بیشتر کند. او با گفتن این که برای حل مناقشه اتمی اختیار کامل دارد این پیام را به غرب رسانده است که در سفرش به نیویورک دستی باز برای مذاکرات و گفت‌وگوها دارد. در روزهای اخیر حتی از امکان دیدار روحانی با اوباما سخن رفته است.

طبق برنامه‌ای که برای سفر حسن روحانی اعلام شده او با رؤسای جمهور فرانسه، اتریش، ترکیه و نخست وزیر ایتالیا دیدار خواهد داشت. قبلا از امکان ملاقات حسن روحانی با ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز خبر داده شده بود. ایران و بریتانیا از دو سال پیش به دنبال اشغال سفارت بریتانیا در تهران فاقد مناسبات دیپلماتیک هستند.

هشدارهای بیشتر به دولت روحانی

گرچه آیت‌الله خامنه‌ای اخیرا لحن نرمتری در قبال مذاکره ایران و غرب در پیش گرفته و از “نرمش قهرمانانه” در عرصه دیپلماتیک سخن گفته است، ولی پیام‌ها و اظهارات نرم و آشتی‌جویانه روحانی به غرب در آستانه سفر نیویورک از همین حالا با نداهای مخالفی در درون کشور و به ویژه در صفوف رهبری سپاه پاسداران همراه شده است. این نیرو با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد جنگ ایران و عراق “تجربه تاریخی، رصد هوشمندانه و همراه با تردید نسبت به رفتارهای سردمداران کاخ سفید را برای دستگاه دیپلماسی کشور ضروری و اجتناب ناپذیر” دانسته است. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز هشدار مشابهی را مطرح کرده و محمدرضا نقدی، رئیس بسیج گفته است: «نرمش قهرمانانه به معنای مذاکره با رویکرد نفی اسرائیل است».

0,,15668404_403,00

روز دوشنبه نیز سایت خبری تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته است، از قول مسعود جزایری، معاون فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی نوشت که «آمریکا در عمل نشان داده که نمی‌تواند خود را از خصلت‌های استکباری و سلطه‌گرایانه رها کند و لذا باید به آمریکا نگاه بدبینانه داشت… خوشبینی در برخورد و پیشنهادات آمریکا یا تبلیغات آنها باید در سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران مردود تلقی شود.»

دیدار اشتون و ظریف

همزمان با سفر روحانی به نیویورک، خبرگزاری‌ها از دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز دوشنبه خبر دادند.

اشتون مسئول مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران هم هست و در سال‌های گذشته طرف اصلی مذاکره با سعید جلیلی، دبیر سابق شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی بوده است، مذاکراتی که بی‌نتیجه ماندند. با انتقال مسئولیت پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه عملا ظریف جای جلیلی را گرفته است و دیدار او با اشتون نیز بیشتر حول چگونگی ادامه مذاکرات هسته‌ای دور خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری‌ها تیمی چندنفره از کارشناسان هسته‌ای ظریف را در دیدار با اشتون همراهی می‌کنند.

[دویچه وله]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: