UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

«نه» بختیاری به تحریف تاریخ در سریال«سرزمین کهن»

«نه» بختیاری به تحریف تاریخ در سریال«سرزمین کهن»
بختیاری معتقد است که در سریال«سرزمین کهن»  غرور ملی‌اش زیر پا گذاشته شده است

سریا داودی حموله

سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی در سوم بهمن سال ۱۳۹۲ پخش شد، و در قسمت چهارم به سبب تحریف واقعیت‌های تاریخ مورد اعتراض شدید  قرار گرفت. آن چنان که  در دی ماه ۱۳۹۲ خشم مردمان  بختیاری را برانگیخت و سبب توقف و پخش آن شد.

 «سرزمین کهن» تقابل یک خانواده سلطنت طلب به نام بختیاری و یک خانواده به اصطلاح وطن پرست به نام اردکانی است، که وقایع سیاسی، تاریخی و اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا انقلاب ۱۳۵۷، در لابه لای آن به تصویر کشیده می‌شود.

بختیاری معتقد است که سریال سرزمین کهن وقایع تاریخ سیاسی و اجتماعی یعنی تاریخ روشنفکری  بختیاری را هدف قرار داده است، و  این جعل تاریخی به آرمان‌خواهی آنها ضررهای جبران ناپذیری زده است.

بختیاری معتقد است که در جنبش مشروطه جزو ستون فقرات نهضت مشروطه بود. اما سریال «سرزمین کهن» سردار اسعد بختیاری را در نهضت مشروطه عنصر انگلیس معرفی کرده است. بختیاری معتقد است که در دوران مشروطه از قدرت اجتماعی برخوردار بود است،  و این توهین زیبنده‌ی یک قوم کهن و با اصالت نیست.

علی‌قلی خان سردار اسعد پایگاه خاصی بین  بختیاری دارد. در جنبش مشروطه تنها کسی است که با تحصیلات آکادمیک مورد تایید نخبگان وقت بود، اولین مدرسه مدرن را بنا کرده است، اولین ژاندارمری ایران را تأسیس نمود و اولین بار دست به کار ترجمه زد و…

 بختیاری معتقد است که کارگردان به جای تبدیل سنگ به طلا، طلا را به سنگ تبدیل کرده است! بختیاری معتقد است که نگاه کارگردان ریشه در آگاهی جمعی ندارد و مشخص نیست بر اساس کدام تحقیق میدانی به این مهم رسیده است؟

علی‌قلی‌خان بختیاری (زاده ۱۲۳۶ – درگذشته ۱ آبان ۱۲۹۶) معروف به سردار اسعد از روسای قوم بختیاری و از سیاستمداران دوره قاجار بود، که در جریان انقلاب مشروطه، به صف مشروطه‌خواهان پیوست و با فتح تهران، به استبداد محمدعلی شاه قاجار پایان داد. بختیاری معتقد است که  هیچ کسی بزرگی و فخر را به سردار اسعد نبخشیده است که الان بخواهد این منش و بزرگی را  از او بگیرید. بلکه تاریخ ملی گواه بزرگی سردار اسعد بختیاری است.

بحتیاری معتقد است که  از تاریخ ملی اش دفاع می‌کند، تاریخی که حق اوست. اعتقاد دارد که هنوز  صدای سم سواران بختیاری در جنبش مشروطه شنیده می‌شود.هنوز صدای ناله‌ی مادران و خواهرانی که پدران و برادرانشان را در این مجاهده از دست داده‌ا‌ند شنیده می‌شود.

بختیاری معتقد است که در سریال«سرزمین کهن»  غرور ملی‌اش زیر پا گذاشته شده است. بختیاری معتقد است که عده‌ای خود‌خواسته تاریخ را تحریف می‌کنند. بختیاری معتقد است که ذهنیت کارگردان برای این  قوم سربلند تعیین‌کننده نیست! بختیاری معتقد است که یک  قیام مردمی به رهبری  سردار اسعد نادیده گرفته‌شده است. بختیاری معتقد است که به علل مرام‌های سیاسی،هنوز عده‌ای تاریخ را جعل می‌کنند!

بختیاری معتقد است که سر برآوردن تمدن‌های کهن از  خاک بختیاری نمودی از پیشینه‌ی آن است. تمدن ایلام  و تمدن هخامنشیان از پایه‌های تمدن و فرهنگ در  سرزمین کهن بختیاری است. جای جای این اقلیم از عهد باستان تا به روزگار معاصر همواره مملو از افتخارات و سرفرازی‌های بختیاری بوده است. بختیاری معتقد است قومی که  به تاریخ فرهنگی‌اش اهمیت می دهد. و بی‌تفاوت از کنار مسائل مهم نمی‌گذرد.

بختیاری نسبت به روند تاریخی سریال معترض است، زیرا ذهنیت کارگردان برای بختیاری تعیین‌کننده نیست! زیرا سخن گفتن درباره مردمانی با ریشه و تمدنی کهن، بسیار دشوار می نماید… گرچه کمال تبریزی دست به دامان شورای بازبینی شد، اما مردمان بختیاری بر این رای هستند که این «تشخیص» به «مصلحت» نیست. در این‌که فعالان فرهنگی و اجتماعی بختیاری اهداف عالیه برای ارتقا فرهنگ و تاریخ  دارند، شکی نیست، اما به نظر می‌رسد بختیاری این حذف و اضافه‌ها را  قانع‌کننده نمی‌داند.

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

خانه | >> واپسین نوشته‌ها

سریا داودی حموله شاعر، نویسنده و محقق کارنامه‌ای از شعر، نقد و پژوهش‌های مردم شناسی دارد. از مجموعه‌های چاپ شده‌ی شعرسپید، «اوفلیا تو نیستی با گیسوانم حرف می‌زنم! آسمان حرفی از گیسوان لی لی بود! نان‌ ونمک میان گیسوان تهمینه، از عصای شکسته‌ی نیچه تا عصر مچاله‌ی لورکا، من ما بودم با دو فاعل اضافی، سِرنادهای میترائیک، همه‌ی کلمات در میدان ونک پیاده می‌شوند! در هرکلمه‌ای آفتاب پنهان است! خلیجی که از هر طرف خاورمیانه است! ادامه‌ی زنی که پلاک خانه را گوشواره کرده است! بادها با حرف میم شروع می‌شوند!...» و هم‌چنین در حوزه‌ی نقد ادبی تاکنون دو جلد از «آنتولوژی شعر شاعران معاصر، کلمات بیش ازآدمی رنج می‌برند!»، و یک جلد آنتولوژی شعر شاعران خوزستان به نام بافتارهای منفرد! و هم چنین « آنتولوژی شعر شاعران اقلیمی، بافتار و ساختار ادبیات قوم بختیاری» را منتشر کرده است. البته در زمینه‌ی پژوهش و تحقیقات مردم شناسی، سه گانه‌های «دانشنامه قوم بختیاری، موسیقی قوم بختیاری و ادبیات قوم بختیاری» را منتشر کرده است.

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: