UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

گزارش کانون نویسندگان ایران از مراسم خاکسپاری پیکر علی‌اشرف درویشیان

گزارش کانون نویسندگان ایران از مراسم خاکسپاری پیکر علی‌اشرف درویشیان

گزارش کانون نویسندگان ایران از مراسم خاکسپاری پیکر علی‌اشرف درویشیان

به گزارش شهرگان به نقل از کانون نویسندگان ایران، مراسم خاکسپاری پیکر علی‌اشرف درویشیان روز دوشنبه هشتم آبان در بهشت سکینه کرج با حضور انبوه مردم و اعضای کانون نویسندگان ایران برگزار شد و پیکر علی‌اشرف درویشیان نویسنده‌ی نامدار و عضو برجسته‌ی کانون به خاک سپرده شد. درویشیان پس از یک دهه تحمل عوارض سکته مغزی سرانجام در چهارم آبان ۱۳۹۶ درگذشت.

با اینکه دوشنبه روز کاری هفته و مکان دفن از تهران بسیار دور بود، جمعیت بسیار زیادی گرد آمد.عده‌ای نیز از شهرهای دیگر آمده بودند.

پیکر درویشیان روی دست مردم، در سکوت و پشت دسته‌گل بزرگی که نام و آرم کانون روی آن درج شده بود به محل دفن منتقل شد و در حالی که جمعیت تصنیف “مرغ سحر” را می‌خواند جسمی که هفتادوشش سال جایگاه جان مبارک و تاثیرگذار صاحبش بود، به خاک سپرده شد. بذر وجود او اما بیرون از خاک سال‌هاست در کار روییدن و پراکندن است.

پوسترهایی که کانون نویسندگان ایران و موسسه‌ها و افراد دیگر به مناسبت این روز منتشر کرده بودند در دست دوستداران علی‌اشرف حمل می‌شد؛ صحنه، صحنه‌ی درویشیان بود.

گزارش کانون نویسندگان ایران از مراسم خاکسپاری پیکر علی‌اشرف درویشیان

پس از خاکسپاری، مراسمی که کانون برنامه‌ریزی کرده بود با مجری‌گری فرخنده حاجی‌زاده (داستان‌نویس و شاعر) آغاز شد. او پس از تشکر از حضور جمعیت و سخنانی کوتاه در باره علی‌اشرف از بهرنگ درویشیان (پسر) خواست تا اولین سخنران برنامه باشد؛ اما ایشان اعلام کرد به دلیل تالمات روحی قادر به سخن گفتن نیست. پس از آن روح اله مهدی پور بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران را خواند . سپس محسن حکیمی به تریبون دعوت شد. ایشان ضمن مرور زندگی درویشیان به جایگاه موضع‌گیری‌های او در ادبیات و اجتماع پرداخت. سپس فریبرز رییس دانا از منش و کردار درویشیان و نسبت ادبیات او با محرومان جامعه سخن گفت. پس از او رضا خندان دوست و همکار سالیان درویشیان به تریبون دعوت شد اما بغض و ناراحتی اجازه نداد ایشان چند کلمه‌ای بیشتر بگوید. عذر خواست و میکروفون را به سخنران بعدی، ناصر زرافشان داد. زرافشان بر ادبیات درویشیان انگشت گذارد و در پاسخ به منتقدان سبک درویشیان ویژگی‌ها و درستی کار او را برشمرد. اکبر معصوم بیگی سخنران بعدی بود. ایشان اشاره کرد که درویشیان چنان که بعضی می‌گویند یکسر بافته از اندوه و رنج نبود، بلکه آثار و اعمالش نشان از موفقیت و کامروایی او دارد. رضا خندان بار دیگر میکروفون را به دست گرفت و در سخنی کوتاه محبوبیت فراوان درویشیان و تاثیرگذاری‌اش را ناشی از این دانست که او تکه‌ای مجسم از آرمان‌هایش بود و نه چیزی جدا.

پس از آن نماینده‌ی گروهی از دوستان کرمانشاهی درویشیان پیام آنها را به جمعیت حاضر گفت. ناهید کبیری، محمد زندی و چوکا چکاد هر یک قطعه شعری خواند و بعد، قاسم حسنی بخش‌هایی از بیانیه‌ی شبکه یاری کودکان کار را قرائت کرد. علی‌اکبر شکارچی خواننده معروف نیز قطعاتی از موسیقی بختیاری خواند. پایان‌بخش برنامه صحبت‌های شهناز دارابیان همسر علی‌اشرف بود. ایشان از حضور پرشور مردم و اعضای کانون نویسندگان تشکر کرد و عذر خواست که قادر به صحبت بیشتر نیست.

سرودخوانی دسته‌های مختلف دوستداران درویشیان تا ساعتی پس از پایان گرفتن برنامه‌ی کانون نویسندگان ادامه داشت.

ماموران امنیتی و لباس شخصی نیز حضور داشتند اما تا لحظه‌ی نوشتن این مطلب برخوردی گزارش نشده. بنا به گزارشی، هنگام بازگشت جمعیت ماموران انتظامی جلوی در خروجی ماشین‌ها را متوقف و صندوق عقب آنها را بازرسی می‌کردند.

یاد علی‌اشرف درویشیان پردوام باد!

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: