UA-28790306-1

صفحه را انتخاب کنید

تیراندازى به تجمع مسالمت‌آمیز مردم در اهواز

تیراندازى به تجمع مسالمت‌آمیز مردم در اهواز

به گزارش کریم دهیمی، فعال حقوق بشر، امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷ بیش از ۵ هزار نفر از زن و مرد شهرهاى عرب نشین با برپایى تجمع مسالمت آمیز در بازار مرکزى اهواز به اهانتهاى صدا وسیماى ایران اعتراض کردند و با سرودن شعارهاى ملى این اهانتهاى متکرر را محکوم کردند. 

 در این تجمع مسالمت آمیز یکى از نمایندگان مجلس بنام على سوارى و کعبى نماینده مجلس خبرگان رهبرى در بین جمعیت حاضر شدند و سعى کرد مردم خشمگین را آرام کند اما مردم آنها را از تجمع بیرون کردند و سپس نیروى انتظامى با استفاده از گاز اشک آور و تیراندازى مستقیم به مردم حمله کردند.

یکى از شرکت کنندگان گفت: نیروى انتظامى بشکل وسیعى به مردم حمله کردند و پل نادرى را از طرف بازار نادرى تا فلکه ساعت بر روى مردم بستند و ۱۲ نَفَر از جمله ۳ فعال زن را بازداشت کردند.

در کلیپ هاى منتشر شده صداى شلیک گلوله و گاز اشک آور شنیده مى شود.

تداوم تجمع عرب‌های اهواز در اعتراض به “رفتارهای نژادپرستانه”

دویچه وله ـ تظاهرات مردم عرب اهواز در اعتراض به آنچه آن را “رفتارهای نژادپرستانه” می‌خوانند ادامه دارد. آنها خواستار عذرخواهی مسئولان و توبیخ عوامل ساخت یک برنامه “توهین‌آمیز” تلویزیونی هستند و به “انکار هویت” خود اعتراض دارند.

شهروندان عرب اهواز در اعتراض به آنچه آن را رفتارهای نژادپرستانه می‌خواندند، در برابر صدا و سیمای خوزستان تجمع کردند
تظاهرات مردم عرب ‌اهواز امروز پنجشنبه (۹ فروردین/ ۲۹ مارس) نیز برای دومین روز پیاپی در اعتراض به آنچه آن را “رفتارهای نژادپرستانه” صدا و سیمای جمهوری اسلامی در “انکار هویت” خود می‌خوانند، ادامه یافت.

ویدئوها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که شمار زیادی از شهروندان عرب اهواز در روز پنجشنبه هم با تجمع در خیابان نادری این شهر، به تظاهرات اعتراضی خود علیه رسانه حکومتی ایران ادامه داده‌اند.

آنها با سر دادن شعار به همراه پایکوبی سنتی مردان و هلهله زنان عرب، اعتراض خود به آنچه آن را “انکار هویت” خود می‌خوانند بیان می‌کنند.

روز گذشته نیز گروه کثیری از شهروندان عرب اهواز با تجمع در برابر ساختمان صدا و سیمای خوزستان، به اقدامی که آن را “رفتارهای نژادپرستانه” می‌خواندند، اعتراض کردند. آنان به اقدام “توهین‌آمیز” شبکه ۲ تلویزیون معترض بودند.

این حرکت اعتراضی متوجه برنامه کودک “کلاه قرمزی” در روز دوم فروردین‌ماه بود. مجری این برنامه عروسک‌هایی را با لباس اقوام مختلف روی نقشه ایران و در جایی که این اقوام زندگی می‌کنند می‌چسباند. اما روی منطقه اهواز به جای عروسک نماد مردم عرب، عروسک دیگری را قرار داد. مردم عرب خوزستان این اقدام را حذف قوم عرب از نقشه ایران دانسته‌اند.

تجمع‌کنندگان معترض با سر دادن شعارهایی به زبان عربی و فارسی همراه با پایکوبی سنتی خود، خواستار عذرخواهی مدیران صدا و سیما از شهروندان عرب و توبیخ عوامل ساخت این برنامه بودند.

اقدامی با “مخاطرات امنیتی”

خبرگزاری‌های ایران نوشته‌اند که در ادامه تجمع روز گذشته، تعدادی از مدیران صدا و سیمای مرکز خوزستان با حضور در جمع معترضان بر “مطالبات به‌حق، قانونی و شرعی” آنان تأکید کرده و اعلام کرده‌اند که “هم‌زمان با نامه آیت‌الله کعبی و اعتراض نمایندگان مجلس مراتب به تهران منعکس” خواهد شد.

عباس کعبی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان، چند روز پیش در پی “حذف مردم عرب خوزستان از برنامه‌های صدا و سیما” در نامه‌ای به عبدالعلی عسکری، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، خواستار عذرخواهی رسمی او شده بود. کعبی همچنین ضمن درخواست جلوگیری از “تکرار اشتباهات پرهزینه”، “تحریک قومیت‌ها” را “بسیار خطرناک و یک حرکت ضدانقلابی” دانسته بود که به گفته‌ی او، “مخاطرات امنیتی و آثار مخرب اجتماعی فراوانی” خواهد داشت.

رسانه‌های ایران همچنین مدعی شده بودند که پس از سخنان مسئولان صدا و سیما در جمع معترضان، آنان “ضمن پایان دادن به تجمع مسالمت‌آمیز خود” اعلام کرده‌اند که “با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده منتظر معذرت‌خواهی متولیان برنامه ۲ سیما خواهند بود”. به گفته این رسانه‌ها، معترضان سپس اعلام کرده‌اند که «با توجه به وعده مسئولان استان، دیگر برگزاری هرگونه تجمع را به مصلحت نمی‌دانند».

[گویانیوز]

آرشیو نوشته‌ها و شناسایی نویسنده:

>> واپسین نوشته‌ها

تازه‌ترین نسخه دیجیتال شهرگان

ویدیویی

شهرگان در شبکه‌های اجتماعی

آرشیو شهرگان

دسته‌بندی مطالب

پیوندها: